Audi RS Q3 i Audi RS Q3 Sportback - premiera sportowych SUV-ów spod znaku RS 

2,5 litra pojemności, 5 cylindrów i 400 KM - te dane mówią wszystko. To najbardziej sportowe SUV-y spod znaku czterech pierścieni i jednocześnie pierwsze spod znaku RS, zapowiadające nową gamę szykowaną przez dział Audi Sport.

Audi RS Q3 Sportback w tym kolorze wygląda jak małe Lamborghini Urus.Audi RS Q3 Sportback w tym kolorze wygląda jak małe Lamborghini Urus.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński

W roku 2017 Stephan Winkelmann, szef Audi Sport, zapowiedział całą gamę SUV-ów Audi spod znaku RS, która powstanie na bazie najnowszych modeli. Do tej pory jedynym takim autem był model RS Q3 poprzedniej generacji, więc jego następca zaczyna nowy rozdział w historii Audi Sport.

Audi RS Q3
Audi RS Q3 © fot. mat. prasowe

W wywiadzie dla Top Gear w 2017 roku Stephan Winkelmann został zapytany o listę priorytetów i bezpośrednio o to, czy bardziej zależy mu na sportowym SUV-ie, czy też na stricte sportowym modelu. Odpowiedź? Ważniejszy był SUV o wysokich osiągach.

Zapowiedź staje się rzeczywistością

Audi prezentuje od razu dwa SUV-y RS. Q3 i Q3 Sportback są wyposażone w 2,5-litrowy, pięciocylindrowy motor benzynowy o mocy 400 KM. To o 33 KM więcej niż poprzednik w topowej specyfikacji Performance.

Audi RS Q3
Audi RS Q3 © fot. mat. prasowe

Dodajmy do tego 480 Nm momentu obrotowego, 7-biegową skrzynię S tronic i napęd quattro, a efektem będzie przyspieszenie do 100 km/h w czasie 4,5 s. Maksymalny moment jest dostępny w szerokim zakresie od 1950 do 5850 obr./min. Prędkość maksymalna to oczywiście 250 km/h, ale po zdjęciu elektronicznego "kagańca" auta rozpędzą się do 280 km/h.

Doskonale znana jednostka 2.5 TFSI jest o 26 kg lżejsza niż w modelu poprzednim, w dużej mierze przez zastosowanie aluminium, zmniejszenia łożysk wału korbowego czy jego drążenie.

Niżej i szybciej

Zawieszenie RS Q3 jest niższe o 10 mm względem standardowego, jest też sztywniej zestrojone, a w połączeniu z progresywnie działającym układem kierowniczym samochód ma przez zakręty przemykać jak auto osobowe. Opcjonalnie samochody dostępne są z zawieszeniem RS sport plus z adaptacyjną siłą tłumienia amortyzatorów.

Audi RS Q3
Audi RS Q3 © fot. mat. prasowe

Audi po raz pierwszy w SUV-ie tej wielkości zastosowało 21-calowe obręcze kół, muszą bowiem pomieścić sześciotłoczkowy układ hamulcowy RS z wentylowanymi, perforowanymi tarczami o średnicy 375 mm z przodu. Z tyłu tarcze mają 310 mm. Opcją jest układ ceramiczny z tarczami o średnicy 380 mm z przodu, ale wciąż stalowymi z tyłu, jednak z zaciskami pływającymi.

Agresywna sylwetka

Audi RS Q3
Audi RS Q3 © fot. mat. prasowe

Warto podkreślić, że samochód jest szerszy o 10 mm od standardowego modelu. To niewiele jak na modele RS. Poszerzono nadkola, ale także zastosowano charakterystyczną osłonę chłodnicy Singleframe, utrzymaną w tym samym kolorze co jej otoczenie. Jest też czarny grill o strukturze plastra miodu, umieszczony głębiej i bezpośrednio wpasowany w zderzak RS z dużymi wlotami powietrza po bokach.

Z tyłu w oczy rzucają się dwie duże owalne końcówki układu wydechowego, które będą podkreślały rasowe brzmienie 2,5-litrowej jednostki.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/15] Źródło zdjęć: |

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach