Audi Q9 oficjalnie potwierdzone. Wiemy, kiedy zadebiutuje

Audi potwierdziło premierę modelu Q9 na 2026 r. Nowy SUV ma konkurować z BMW X7 i Mercedesem GLS, a także wprowadzić markę do segmentu luksusowych, dużych aut terenowych.

Audi Q6 e-tronAudi Q6 e-tron
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański

Audi przygotowuje się do wejścia na rynek z największym SUV-em w swojej historii. Model Q9, o którym spekulowano od lat, został oficjalnie potwierdzony przez przedstawicieli marki.

Audi Q9 i nowa generacja Q7 na tej samej platformie

Geoffrey Bouquot, szef rozwoju Audi, przekazał w rozmowie z "Automobilwoche", że Q9 pojawi się w ofercie już w przyszłym roku, równolegle z nową generacją Q7. Oba modele będą korzystać z platformy Premium Platform Combustion (PPC), którą dzielą także najnowsze wersje A5, Q5 i A6. Ta sama architektura ma posłużyć również do budowy nowego Porsche Macan - a raczej jego duchowego następcy - z silnikiem benzynowym, którego debiut przewidziano na 2028 r.

496,22 km/h w chińskim aucie. Yangwang U9 Xtreme z bliska

PPC została zaprojektowana z myślą o szerokiej gamie napędów, w tym benzynowych, wysokoprężnych, mild-hybrid oraz plug-in hybrid. Platforma umożliwia także zastosowanie tzw. range extenderów (silników spalinowych których zadaniem jest generowanie prądu), choć Audi nie potwierdziło jeszcze, czy Q7 lub Q9 otrzymają takie rozwiązania.

Luksusowe SUV-y: Audi, Porsche i zmiany w strategii napędów

Q9 nie będzie jedyną nowością w segmencie dużych SUV-ów w Grupie Volkswagena. Porsche pracuje nad trzyrzędowym SUV-em, który początkowo miał być wyłącznie elektryczny. Ostatecznie jednak producent zdecydował się na wprowadzenie wersji z silnikami spalinowymi oraz hybrydami plug-in. Nowy model Porsche, pozycjonowany powyżej Cayenne, najpierw pojawi się w wersji benzynowej, a wariant elektryczny został przesunięty na późniejszy termin.

Audi i Porsche wycofują się z wcześniejszych planów szybkiego przejścia wyłącznie na napędy elektryczne. Silniki spalinowe pozostaną w ofercie obu marek jeszcze przez kolejną dekadę. Audi zrezygnowało z celu, jakim było przejście na wyłącznie auta elektryczne od 2032 r., a Porsche potwierdziło, że silniki V8 będą dostępne co najmniej do lat 30. XXI wieku.

Warto podkreślić, że nie oznacza to całkowitego odejścia od elektromobilności. Audi planuje wprowadzenie modeli koncepcyjnych, takich jak Concept C, wyłącznie w wersji elektrycznej. Podobnie Porsche – choć nowe 718 będą dostępne jako EV, topowe wersje Boxstera i Caymana nadal będą oferowane z silnikami benzynowymi.

Wybrane dla Ciebie

Auto jak mobilne biuro. Mercedes łączy siły z Microsoftem
Auto jak mobilne biuro. Mercedes łączy siły z Microsoftem
Volkswagen ma problem z absencją pracowników. Traci przez to miliard euro rocznie
Volkswagen ma problem z absencją pracowników. Traci przez to miliard euro rocznie
Poszedł zarejestrować auto. Nie wiedział, że kupił je z długiem
Poszedł zarejestrować auto. Nie wiedział, że kupił je z długiem
Policja ma nowe radiowozy. Pierwsze sztuki w takiej wersji
Policja ma nowe radiowozy. Pierwsze sztuki w takiej wersji
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
7600 osób z działu elektryfikacji na bruk. "Musimy to przetrwać"
7600 osób z działu elektryfikacji na bruk. "Musimy to przetrwać"
Pierwsza jazda: Aston Martin DBX S — bez kompromisów
Pierwsza jazda: Aston Martin DBX S — bez kompromisów
"Polska" Via Baltica w końcu gotowa! Ostatni odcinek już przejezdny
"Polska" Via Baltica w końcu gotowa! Ostatni odcinek już przejezdny
Pierwsza jazda: Citroën C5 Aircross - dać więcej za mniej
Pierwsza jazda: Citroën C5 Aircross - dać więcej za mniej
Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Nowa Honda Prelude debiutuje jako wyścigówka
Nowa Honda Prelude debiutuje jako wyścigówka