Używane Audi A8 D3 - typowe awarie i problemy

Obecnie niewiele osób pamięta 0 tym, że w czasach NRD i RFN BMW chciało przejąć Audi, ale ostatecznie zrezygnowało nie widząc dla tej marki przyszłości. Audi A8 D3 jest jednym z wielu dowodów na to, że monachijski koncern bardzo się wtedy pomylił. "Przewaga dzięki technice" to slogan wykorzystywany przez Niemców, który najbardziej pasuje właśnie do tego modelu.

Audi A8Audi A8
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Audi
Artur Kuśmierzak

Historia modelu

Trzy lata później samochód poddano modernizacji. Auto po liftingu wyróżnia przede wszystkim nowa atrapa chłodnicy, którą Audi nazywało single frame. Wraz z liftingiem w ofercie pojawiły się również wersje benzynowe z wtryskiem bezpośrednim oznaczone symbolem TFSI.

Audi A8
Audi A8 © mat. prasowe / Audi

W tym samym roku światło dzienne ujrzała też usportowiona wersja S8 z silnikiem V10 – tym samym który znajdziemy w Lamborghni Gallardo. Został on nieco zmodyfikowany na potrzeby luksusowej limuzyny. Rok 2008 był czasem kolejnych zmian, właśnie wtedy Audi A8 przeszło kolejny facelifting. Przemodelowano przedni zderzak wraz ze światłami przeciwmgielnymi, boczne kierunkowskazy powędrowały z błotników na lusterka, a tylne lampy otrzymały w pełni LED-owe oświetlenie.

W aucie po modernizacji nie zabrakło też nowinek technicznych. Oprócz systemu Audi Side Assist wykrywającego auta w martwym polu zainstalowano jeszcze Audi Lane Assist, który zapobiega niekontrolowanej zmianie pasa ruchu. Audi A8 D3 produkowano do 2009 roku, kiedy to jego miejsce zajął jeszcze bardziej naszpikowany elektronicznymi systemami model D4.

Silniki

  • V6 2,8 FSI (210 KM)
  • V6 3,0 (220 KM)
  • V6 3,2 FSI (260 KM)
  • V8 3,7 (280 KM)
  • V8 4,2 (335 KM)
  • V8 4,2 FSI (350 KM)
  • V10 5,2 FSI (450 KM) wersja S
  • W12 6,0 (450 KM)

Diesle:

  • V6 3,0 TDI (233 KM)
  • V8 4,0 TDI (275 KM)
  • V8 4,2 TDI (326 KM)

Wybór jednostek napędowych jest ogromny, bez względu na to, którą z nich wybierzecie z pewnością nie będziecie narzekać na brak mocy. Wybór silnika benzynowego będzie zależał w dużej mierze od zasobności waszego portfela.

Większość jednostek nie sprawia poważnych problemów w czasie eksploatacji oprócz sporadycznych usterek osprzętu – czasami pada alternator, a w innym przypadku jedna z cewek. Dość ryzykowne są jednak nowocześniejsze motory z bezpośrednim wtryskiem paliwa (FSI), w których z czasem na zaworach może osadzać się nagar. Musicie wziąć pod uwagę to ryzyko wybierając Audi A8 po 2005 roku.

Audi A8
Audi A8 © mat. prasowe / Audi

Diesle są co prawda dużo oszczędniejsze, ale za to nie pozbawione wad. Najwięcej kłopotów przysparzają układy wtryskowe i elementy osprzętu łańcucha rozrządu. Tego typu awarie pojawiają się zarówno w wersji V6 jak i w odmianach V8. Jednak zdecydowanie najmniej kapryśna jest wersja podstawowa. Najwięcej usterek odnotowuje się w silniku 4,0 TDI, gdzie oprócz wymienionych wyżej awarii wiele problemów przysparzają luzujące się klapy w kolektorze ssącym.

Dane techniczne

Moment obrotowy może być przekazywany tutaj za pośrednictwem: 6-biegowej skrzyni manualnej, 6-stopniowego automatu Tiptronic lub bezstopniowej przekładni CVT Multitronic. Jak na limuzynę segmentu F przystało zarówno z przodu jak i z tyłu w zawieszeniu zdecydowano się na układy wielowahaczowe o bardzo małej masie. Droższe wersje są dodatkowo wyposażone w miechy pneumatyczne.

Awaryjność

Moduł komfortu również nie należy do mocnych stron tego auta. Kapryśne bywają też siłowniki klapy bagażnika. Uciążliwą przypadłością Audi A8 D3 jest pobieranie prądu przy wyłączonym silniku przez urządzenia pokładowe takie jak: audio, telefon czy sterownik systemu MMI. Elektronika odpowiadająca za bezkluczykowe otwieranie i uruchamianie auta również miewa swoje humory.

Naszym zdaniem

Nawet wymiana filtrów, płynów czy klocków hamulcowych jest tutaj znacznie droższa niż w przeciętnym aucie. Najważniejszy jest wybór właściwego egzemplarza – na rynku jest wiele aut po wypadkach, nieudolnych naprawach lub z instalacjami LPG niskiej jakości.

Ci, którym uda się znaleźć A8 w dobrym stanie będą mogli cieszyć się: wysokim komfortem, rewelacyjnymi własnościami jezdnymi, bogatym wyposażeniem, niezawodnością i zadziwiającą dynamiką. Dla bardziej wymagających Niemcy przewidzieli jeszcze wydłużoną wersję „L”. Ceny Audi A8 D3 na portalach aukcyjnych wahają się od 45 000 do 160 000 zł.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów