Używane Audi A4 B6 - jakie awarie i problemy trapią ten model?

Samochody marki Audi są niezwykle atrakcyjne dla Polaków. Powodów jest kilka. Stosunkowo tanie części zamienne, prestiż, dobre wyposażenie, a także szeroka gama silników diesla. Dzięki tym wszystkim cechom Audi dość wysoko plasuje się w czołówce aut trzymających swoją wartość. Tym razem prześwietlimy dla Was najpopularniejszy model tej niemieckiej firmy, czyli A4 o fabrycznym oznaczeniu B6.

Audi A4 B6Audi A4 B6
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Audi
Artur Kuśmierzak

Samochód w nadwoziu sedan zadebiutował na rynku w 2000 roku, kombi dołączyło do oferty rok później. Paleta silnikowa jest bardzo bogata, bo to aż 7 konfiguracji  silników diesla:

  • 1.9 TDI (100KM)
  • 1.9 TDI (115KM)
  • 1.9 TDI (130KM)
  • 1.9 TDI quattro (130KM)
  • 2.5 TDI (155KM)
  • 2.5 TDI (163KM)
  • 2.5 TDI quattro (180KM)

Oprócz motorów wysokoprężnych Audi A4 B6 może być napędzane także jednym z czternastu wariantów benzynowych:

  • 1.6 i (102KM)
  • 1.8 T (150KM)
  • 1.8 T (163KM)
  • 1.8 T (170KM)
  • 1.8 T (190KM)
  • 1.8 T quattro (150KM)
  • 1.8 T quattro (163KM)
  • 1.8 T quattro (170KM)
  • 1.8 T quattro (190KM)
  • 2.0 FSI (150KM)
  • 2.0 i 20V (130KM)
  • 2.4 i V6 30V (170KM)
  • 3.0 i V6 (220KM)
  • 3.0 quattro (220KM)

Niestety poza licznymi zaletami, model A4 nie jest wolny od wad. Jedną z nich może, choć nie musi, być dość zachowawcza i uniwersalna stylistyka. Jeśli lubimy wyróżniać się z tłumu to A4 z pewnością nas nie zadowoli. Spójrzmy jednak na wady z obiektywnego punktu widzenia.

Audi A4 B6 - przekładnia
Audi A4 B6 - przekładnia © mat. prasowe / Audi

Najbardziej kosztowną w naprawie usterką będzie bez wątpienia awaria bezstopniowej skrzyni biegów Multitronic, która występuję w autach z napędem na przednią oś. Mniej  problemowa okazuje się skrzynia starszego typu Tiptronic zastosowana w wariantach z napędem na 4 koła.

Aby uniknąć niepotrzebnych wydatków na naprawę zepsutej elektroniki, które przyprawią nas o zawrót głowy unikajmy bezstopniowej przekładni Multitronic.

Kolejnym słabym punktem tego modelu jest aluminiowe zawieszenie, które dość szybko zużywa się na polskich drogach. Przy ich wymianie zaleca się zastosowanie wyłącznie elementów oryginalnych, bo zamienniki zwykle zużywają się już po kilku tysiącach kilometrów.

Jeżeli zdecydujemy się na mocniejszego 2.5-litrowego diesla możemy spodziewać się awarii turbosprężarki, a także uszkodzeń w układzie zasilania paliwem. Przedwczesne zużycie wałków rozrządu to kolejna typowa usterka dla tej jednostki.  Wybierając wersję wysokoprężną zdecydujmy się raczej na sprawdzone 1.9 TDI. Jeśli preferujemy motory benzynowe będziemy musieli liczyć się z większym spalaniem.

W tym przypadku najbardziej optymalny wybór to 2-litrowy, 130-konny, czterocylindrowiec, który charakteryzuje się nie tylko przyzwoitym zużyciem paliwa, ale również dość wysoką bezawaryjnością i przyzwoitymi osiągami. Jeśli duży apetyt na benzynę Wam nie przeszkadza, a oczekujecie od auta czegoś więcej, to najmocniejsza wersja benzynowa S4 z pewnością przypadnie Wam do gustu.

Ponadto podczas eksploatacji auta może zawieść immobiliser, klimatyzacja, a także ciekłokrystaliczny wyświetlacz. Jeżeli kupimy samochód z większym przebiegiem nie bądźmy zaskoczeni pojawieniem się luzu w układzie kierowniczym, który dla własnego bezpieczeństwa musimy niezwłocznie naprawić.

Audi A4 B6
Audi A4 B6 © mat. prasowe / Audi

Podsumowując, Audi A4 drugiej generacji to dość popularny i cieszący się dobrą opinią samochód. Nawet po przejechaniu 200 tysięcy kilometrów nie widać zużycia plastików wnętrza czy tapicerki. Pamiętajmy jednak, że znaczek Audi nie gwarantuje całkowicie bezproblemowej eksploatacji. Kupując takie auto powinniśmy uważać na egzemplarze powypadkowe oraz te z przełożoną kierownicą, których jest mnóstwo na polskim rynku.

Dla własnego dobra nie polujmy na najtańsze okazje, bo mogą okazać się nadzwyczaj problemowe w utrzymaniu. Pamiętajmy też, że duża popularność Audi A4 plasuje je w czołówce najbardziej kradzionych aut w Polsce.

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik