Używane Audi A3 8L - typowe awarie i problemy

Audi dla wielu kierowców jest uosobieniem tego, co solidne i dość luksusowe, jednak ceny nowych modeli potrafią zwalić z nóg niejedną osobę, która marzy o takim aucie. Na szczęście polski rynek samochodów używanych jest nasycony ogromną liczbą egzemplarzy Audi.

Audi A3 IAudi A3 I
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Audi
Artur Kuśmierzak

Ci, którzy szukają niewielkiego miejskiego autka z nutą luksusu powinni zainteresować się modelem A3, który nie jest tak duży jak A4, ale też jest bardziej atrakcyjny i dynamiczny niż nieco pokraczne A2. Pierwsza generacja kompaktowego Audi zadebiutowała w 1996 roku i bazowała na tej samej płycie podłogowej, na której później zbudowano VW Golfa IV, Audi TT oraz kilka innych aut z koncernu VW AG.

Audi A3 I
Audi A3 I © mat. prasowe / Audi

W 2000 roku auto przeszło drobny facelifting, a rok później do oferty dołączył 1,9-litrowy diesel TDI o mocy 101 koni mechanicznych. Produkcję A3 pierwszej generacji zakończono w 2003 roku, kiedy to z fabryk w niemieckim Ingolstadt i w brazylijskiej Kurytybie wyjechały ostatnie egzemplarze tego modelu. Samochód oferowany był z napędem na przednią lub obie osie. Ten kompakt premium z czterema pierścieniami na atrapie chłodnicy mógł być napędzany jednym z poniższych silników:

  • R4 8V 1,6 (101- 102 KM)
  • R4 20V 1,8 (125 KM)
  • R4 20V 1,8T (150- 180 KM)
  • R4 20V 1,8T (209- 225 KM) wersja S3
  • R4 8V 1,9 TDI (90- 110 KM) wtrysk bezpośredni
  • R4 1,9 TDI (101- 130 KM) pompowtryskiwacze

Spośród motorów benzynowych polecamy zarówno 1,6- i 1,8-litrowe R4. Szukający mocnych wrażeń powinni wybrać wersję S3, która jest jednak dość droga w eksploatacji ze względu na duży apetyt na paliwo.

Ci, którzy szczególnie cenią sobie oszczędność powinni kupić Audi A3 z 90-konnym 1,9-litrowy silnikiem TDI, z bezpośrednim wtryskiem. Ta jednostka nie będzie generowała tak wysokich kosztów utrzymania jak jej mocniejsza odmiana ponieważ nie posiada dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek.

Audi A3 I
Audi A3 I © mat. prasowe / Audi

Z palety silnikowej A3 8L odradzamy zakup A3 z jednostką wysokoprężną wyposażoną w pompowtryskiwacze, gdzie oprócz samych elementów podających paliwo podatne na awarie są: turbosprężarka, przepływomierz powietrza i dwumasowe koło zamachowymi. W autach z tym motorem wiele kłopotów przysparza też zawór recyrkulacji spalin EGR.

Same silniki należą do trwałych, usterkom ulega raczej ich osprzęt. W egzemplarzach z silnikami benzynowymi słabym punktem jest alternator. Awaryjny jest też układ kierowniczy, gdzie dochodzi do uszkodzenia uszczelniaczy w przekładni, objawami takiej usterki są wyciekający płyn układu wspomagania kierownicy, a także wyraźnie wyczuwalne drgania na kole kierownicy.

Audi A3 I
Audi A3 I © mat. prasowe / Audi

Ze względu na niskie zawieszenie niezwykle łatwo jest zniszczyć miskę olejową. Ponadto samo zawieszenie Audi A3 8L jest zbyt delikatne na polskie drogi, tu najczęściej uszkodzeniu ulegają: łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy i amortyzatory. Najdroższe są jednak same wahacze, które również ulegają zużyciu eksploatacyjnemu. W tym przypadku w grę wchodzą tylko części oryginalne nie polecamy zamienników, które dość szybko poddają się na naszych drogach.

Audi A3 I
Audi A3 I © mat. prasowe / Audi

Pomimo ocynkowania nadwozia na dachu auta mogą pojawić się purchle rdzy. Użytkownicy narzekają też na łuszczący się lakier na klamkach i przyciskach wewnątrz auta. Z drobnych usterek pojawiających się w Audi A3 należy wymienić: niesprawność centralnego zamka, wypalające się wyświetlacze komputera pokładowego oraz wyrabiające się mechanizmy odsuwania przednich foteli w autach 3-drzwiowych.

Audi A3 I
Audi A3 I © mat. prasowe / Audi

Podsumowując, Audi A3 8L to niemiecki kompakt premium, który lata swojej świetności ma już za sobą. Co prawda jazda nim może nadal cieszyć i dawać dużo frajdy, ale jeśli trafimy na zaniedbany egzemplarz koszty naprawy z pewnością drastycznie uszczuplą nasz portfel. Najtańsze sztuki Audi A3 I kupimy  na rynku wtórnym już za około 8000 zł.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik