Alfa Romeo na celowniku konkurencji. W 2018 markę chciał kupić Volkswagen

Alfa Romeo przez cały czas przeżywa trudny okres w swojej historii. Mimo wszystko Stellantis ani myśli pozbyć się tej marki. Ostatnia wypowiedź szefa koncernu Carlosa Tavaresa przypomina o pewnej sytuacji sprzed 3 lat.

Alfa Romeo Giulia GTAAlfa Romeo Giulia GTA
Źródło zdjęć: © fot. Stellantis
Mateusz Żuchowski

O chęci przejęcia Alfy Romeo przez Grupę Volkswagen poinformował wtedy brytyjski magazyn Autocar. Wprowadzenie Alfy w ramy niemieckiego giganta było osobistą ambicją Ferdinanda Piëcha. Wnuk Ferdinanda Porsche był bardzo wpływową osobą i prowodyrem wielu odważnych ruchów Volkswagena, takich jak przejęcie marki Bugatti i powstanie modelu Veyron.

Piëch jeszcze jako prezes koncernu nie krył swojej sympatii do Alfy Romeo. Pokazał to między innymi na targach motoryzacyjnych w Paryżu w roku 2011, gdy dał do zrozumienia, że włoska marka odzyskałaby swój dawny blask pod skrzydłami Volkswagena.

Piëchowi nie było jednak dane przekonać się, jak wyglądałaby Alfa Romeo pod wodzą Niemców. Włosi konsekwentnie odrzucali oferty, choć te się pojawiały. W 2018 roku jeden z poważnych udziałowców koncernu Fiat Chrysler Automobiles, firma ADW Capital Management, zasugerowała, by wydzielić Alfę i wprowadzić ją na giełdę na podobnej zasadzie do tego, co dokonano wcześniej z Ferrari.

Na tę wieść Piëch, choć już wtedy nie był oficjalnie zaangażowany w zarządzanie Volkswagenem, zainicjował spotkanie pomiędzy swoim następcą Herbertem Diessem a nowym szefem koncernu FCA Mikiem Manleyem. Ze spotkania tej pary nic nie wynikło, a Piëch zmarł rok później, w sierpniu 2019 roku. Miał wtedy 82 lat.

Po fuzji koncernów FCA i PSA powstał alians Stellantis, na czele którego stoi Carlos Tavares. Dla nowego szefa fakt posiadania takiej marki jak Alfa Romeo w swoim gronie jest powodem do dumy, czego dowodem jest niedawna wypowiedź sugerująca, że włoską marką interesuje się wielu konkurentów, ale nie jest ona na sprzedaż.

Tavares ma co do Alfy Romeo ambitne plany i trzeba przyznać, że jego dotychczasowe obietnice wobec Peugeota czy Opla zostały dotrzymane. Odbudowa włoskiej marki może okazać się jednak szczególnie dużym wyzwaniem, biorąc pod uwagę poważne zaniedbania popełnione przez ostatnią dekadę. Włosi nie chcieli sprzedać swojego skarbu Volkswagenowi, ale faktem jest też, że od czasu premiery duetu Giulii i Stelvio nie zrobili zbyt wiele…

Wybrane dla Ciebie

Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam