Używana Alfa Romeo 147 - typowe awarie i problemy

Zajmowaliśmy się już autami niemieckimi, szwedzkimi i japońskimi. Dziś pora powrócić do wozów włoskich i spełnić prośbę jednego z naszych Czytelników, który chciałby z grubsza przyjrzeć się Alfie Romeo 147. Premiera tego auta odbyła się w 2000 roku na targach motoryzacyjnych w szwajcarskiej Genewie.

Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Alfa Romeo
Artur Kuśmierzak

Samochód produkowano we włoskim Pomigliano d'Arco, dokładnie w tej samej fabryce, w której montowano poprzednika tego modelu, czyli 145/146. Ten stylowy włoski kompakt klasy premium wytwarzany był od 2000 do 2010 roku, czyli aż przez 10 lat. Dopiero w tym roku został zastąpiony przez nowoczesną Giuliettę. Na szczęście w 2004 roku przeprowadzono facelifting, który gruntownie odmłodził niewielkie autko. 147 była oferowana z następującymi jednostkami napędowymi:

  • 1.6 TS 16v (105 KM)
  • 1.6 i 16V Twin Spark (120 KM)
  • 1.9 MultiJet 8v (120 KM)
  • 1.9 JTD (101 KM)
  • 1.9 JTD (115 KM)
  • 1.9 16V JTD (140 KM)
  • 1.9 16V JTD (150 KM)
  • 2.0 i 16V Twin Spark (150 KM)
  • 3.2 i V6 24V (250 KM) GTA

Największym atutem małej Alfy było doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia. Rdza w tym samochodzie atakuje wyłącznie tłumki. Kolejną zaletą 147 jest doskonała trakcja. Alfa to jeden z najlepiej prowadzących się kompaktów. Niestety, włoszka nie jest wolna od wad. Otóż największym mankamentem tego auta jest delikatne zawieszenie, które niezbyt dobrze radzi sobie na polskich drogach.

Alfa Romeo 147
Alfa Romeo 147 © mat. prasowe / Alfa Romeo

Inne usterki - o ile nie będą dość kosztowne w naprawie - mogą przysporzyć nas o zawroty głowy z powodu dużego natężenia. Dość awaryjny jest układ elektryczny, w którym często dochodzi do przepalania się bezpieczników.

Odradzamy zakup jednostek Twin Spark, w których dochodzi do awarii wariatorów zmiennych faz rozrządu. Ponadto w autach z dużym przebiegiem pojawiają się problemy z sondami lambda. Na polecenie zasługują wysokoprężne jednostki napędowe 1.9 JTD cieszące się dobrą opinią i długą trwałością.

Unikajmy jak ognia zautomatyzowanej skrzyni Selespeed, której naprawy będą nas słono kosztować. Najbardziej irytującą wadą Alfy Romeo 147 jest duża podatność na drobne awarie. Popsuty alternator, a także kłopoty z mechanizmem tylnej wycieraczki potrafią zirytować nawet najbardziej zagorzałych fanów marki.

Do nietrwałych elementów tego samochodu możemy zaliczyć również przepływomierz. Niektórzy użytkownicy narzekają także na mało efektywną klimatyzację, która też często lubi być kapryśna.

Alfa Romeo 147
Alfa Romeo 147 © mat. prasowe / Alfa Romeo

Czasem zdarza się, że zawiedzie nas oświetlenie bagażnika. Ponadto kierowcy Alf 147 narzekają też na problemy z lewarkiem, który albo nie wraca do pozycji środkowej po wrzuceniu biegu jałowego, albo pojawia się w nim niepokojący luz, wyczuwalny nawet przy wrzuconym biegu.

Podsumowując: Alfa Romeo 147 to stylowy kompakt o bardzo dobrych właściwościach jezdnych będący ciekawą alternatywą dla dość popularnej japońsko-niemieckiej konkurencji. Spośród jednostek napędowych warto zainwestować w trwały motor diesla oznaczony jako JTD.

Jeśli liczycie na niezapomniane wrażenia z jazdy powinniście wybrać najmocniejszą wersję GTA, bo choć pochłania ogromne ilości paliwa to dostarcza doskonałych sportowych emocji.

Najdroższe w naprawie jest zawieszenie, inne elementy raczej nie kosztują zbyt wiele. Mimo to odradzamy zakup tego samochodu osobom, dla których bezawaryjność jest ważniejsza od stylu i charakteru auta.

Alfa wymaga wielu wyrzeczeń, jednak prawdziwych fanów marki nie powinno to przerazić. Zanim zdecydujemy się na konkretny egzemplarz odwiedźmy forum i poczytajmy opinie innych użytkowników.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach