Akumulator wytrzyma nawet więcej niż 5 lat. Wystarczy pamiętać o kilku rzeczach

Czy zauważyłeś, że akumulatory wydają się dzisiaj gorsze niż kiedyś, tracąc swoją moc po zaledwie 3-5 latach? Czy wydaje ci się, że musisz je wymieniać częściej niż kiedyś? Takie opinie pojawiają się coraz częściej. Jednak zdaniem ekspertów, to nie jest prawda. Twierdzą, że problem leży nie w jakości akumulatorów, ale w dbałości o nie.

Ładowanie akumulatoraŁadowanie akumulatora
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Eksperci z kanału "mrAkumulator" na YouTube są przekonani, że każdy akumulator może bez problemu wytrzymać 10 lat, o ile użytkownik zainwestuje w niego odrobinę swojego czasu i uwagi. Kluczowe jest jednak, aby ta dbałość pojawiła się w odpowiednim momencie — najlepiej przed zimą i przed rozpoczęciem lata. Oto kilka wskazówek, które eksperci chcą przekazać użytkownikom.

Najważniejsza zasada to ładowanie akumulatora dwa razy do roku. Eksperci są pewni, że regularne ładowanie akumulatora przed zimą i latem może znacznie wydłużyć jego żywotność — nawet dwukrotnie. Kluczowe jest jednak, aby korzystać z dobrego prostownika. Możesz zapytać, dlaczego ładować akumulator przed latem, skoro to zima wydaje się być najbardziej oczywistym wyzwaniem?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Audi RS e-tron GT - pojechałem nim w Alpy. Zwariowałem?

Okazuje się, że to właśnie latem, a nie zimą, akumulator jest najbardziej narażony na uszkodzenia. Wysokie temperatury mają największy wpływ na żywotność akumulatora. Ładowanie akumulatora przed sezonem letnim pozwala wymieszać elektrolit, co zmniejsza procesy korozyjne i przygotowuje akumulator do najtrudniejszych warunków. W zaniedbanych lub "zmęczonych" akumulatorach może dochodzić do tzw. samorozładowania.

Problemy z akumulatorem najczęściej kojarzą nam się z zimą, ponieważ to właśnie wtedy ujawniają się wszystkie problemy wynikające z nieprawidłowego użytkowania go przez cały rok.

Jednak warto zwrócić uwagę, że wiele zależy od sposobu eksploatacji samochodu. Jeśli jest on używany głównie lub wyłącznie na krótkich dystansach, akumulator może wymagać częstszego ładowania — nawet co trzy miesiące. Wynika to z faktu, że jazdy mogą być zbyt krótkie, aby akumulator mógł zostać odpowiednio naładowany przez alternator po rozruchu.

Podstawowa obsługa akumulatora obejmuje uzupełnianie poziomu elektrolitu i czyszczenie. Jeśli to możliwe, warto również sprawdzić gęstość elektrolitu za pomocą tanich przyrządów. Można to zrobić przed ładowaniem, czyli dwa razy w roku.

Klemy i bieguny można wyczyścić za pomocą papieru ściernego lub niedrogiego przyrządu. Warto również co jakiś czas wyczyścić obudowę akumulatora, aby uniknąć sytuacji, gdy na niej pojawiają się prądy pełzające.

Sprawdzenie napięć można przeprowadzić za pomocą prostego miernika elektrycznego (multimetru), ale pamiętaj, że musi on mieć sprawną baterię. Rozładowana bateria w mierniku może zaburzyć pomiar, co w przypadku akumulatora jest istotne. Co dokładnie mierzymy?

  • Napięcie spoczynkowe — od 12,55 do 12,8V, gdy auto jest wyłączone i zamknięte (tylko maska jest otwarta).
  • Napięcie rozruchu — do 10 V, absolutnym minimum jest 8,5 V — mierzone podczas uruchamiania samochodu.
  • Napięcie ładowania — od 14,0 do 14,5 V, mierzone podczas pracy silnika.
  • Spadki napięcia — maksymalnie 200 mV, mierzone pomiędzy alternatorem i akumulatorem. Aby sprawdzić obwód zasilania, przykładamy elektrodę miernika do przewodu prądowego alternatora, a drugą do bieguna dodatniego akumulatora. Aby sprawdzić obwód masy, przykładamy jedną elektrodę do obudowy alternatora, a drugą do minusa akumulatora. Spadki mierzymy tylko wtedy, kiedy auto jest stare i pojawiają się problemy z ładowaniem akumulatora.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów