Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Agresywna jazda firmowym wozem to większe koszty dla pracodawcy

Julian Grabowski

Mniejsze zużycie paliwa, większe bezpieczeństwo kierowców firmowych wozów, rzadsze przeglądy floty, optymalne wykorzystanie służbowych zasobów i poprawa stylu jazdy pracowników. Masa efektów, a wystarczy tylko jedna zmiana w biznesie.

Nowoczesne technologie potrafią dziś wpływać nie tylko na osiągane przez przedsiębiorstwo wyniki finansowe. Potrafią realnie wpływać na wszystkie aspekty prowadzonej działalności. Od jakości pracy po organizację całego przedsiębiorstwa.

Poprawiają wydajność, efektywność i komfort pracy. I wbrew pozorom - nie trzeba inwestować tysięcy złotych, by korzystać z rozbudowanych algorytmów, sztucznej inteligencji i baz danych.

Żadne przedsiębiorstwo, które dysponuje własnymi pojazdami, nie może funkcjonować bez odpowiedniego i w pełni zoptymalizowanego zarządzania. Brak takich mechanizmów to proszenie się o nadmierne wydatki i źle wykorzystany potencjał.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Fot. Shutterstock

Pomoc telematyki

Polskie firmy coraz częściej w codziennej działalności wykorzystują telematykę. Czym jest ta technologia? Łączy telekomunikację z informatyką. W biznesie telematyka w zdecydowanej większości przypadków łączy się z pojazdami - firmowymi autami. Jest sposobem na wykorzystanie informacji o lokalizacji pojazdów. Po co? By w ostatecznym rozrachunku pomóc właścicielom lepiej zarządzać flotą i pracownikami, którzy z niej korzystają.

Bo telematyka nie ma nic wspólnego z prostym wykorzystaniem systemów GPS. Telematyka to nie tylko zbieranie danych, ale również ich odpowiednia prezentacja. I tak w tym wypadku inteligentne urządzenie rejestruje i raportuje różne wartości danych.

I tak dzięki rozwiązaniom informatycznym można dziś bez problemu sprawdzać, czy pracownicy korzystający z firmowych pojazdów nie przekraczają dozwolonej prędkości. Pozwalają one też oceniać ogólny poziom bezpieczeństwa ich zachowań na drodze.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Fot. Shutterstock

Jak? Kontrolując, kiedy przekraczają dozwoloną prędkość, czy wykonują niepotrzebne, nagłe hamowania a nawet, nie jeżdżą niepotrzebnie "na luzie", zwiększając apetyt silnika na paliwo. Nikt nie ma wątpliwości, że powyższe rzeczy to złe praktyki, które zwiększają ryzyko kolizji bądź wypadku. W trudnej biznesowej codzienności pracownicy czasami jednak zapominają, że chodzi o ich zdrowie i życie, a także, że gdy sami ryzykują narażają również biznes ich pracodawcy na ryzyko.

Przedsiębiorcy doskonale wiedzą także, że zmniejszenie kosztów paliwa szybko wpływa na generowane zyski. Czasami obniżka kosztów stałych o 10 proc. może spowodować wzrost zysku o ponad trzy razy wyższe wartości. Przy biznesach opartych o niską marże to może być kluczowe do osiągniecia sukcesu.

Jednocześnie styl jazdy pracowników znacznie wpływa na zużycie samochodów i sprzętu. Zaczyna się od paliwa, ale eksploatacja to też zużycie opon, klocków oraz tarcz hamulcowych oraz samego silnika. Właśnie dlatego wiedza o zachowaniu kierowców ma kluczowe znaczenie dla poprawienia wyników finansowych.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Fot. Shutterstock

I co ciekawe, wszystkich tych informacji dostarczają już rozwiązania telematyczne.

Wskazują na przykład, kiedy dochodzi do zupełnie niepotrzebnego zużycia paliwa. Problemem są czasami postoje z włączonym silnikiem. Dzięki systemowi zarządzania flotą można określić, ile paliwa marnuje się z powodu tej złej praktyki, a następnie podjąć działania w celu rozwiązania problemu.

Zbędna eksploatacja

Systemy telematyczne wskazują również, kiedy pojazdy nabijają zbędne kilometry -przejechane poza właściwą trasą. Porównanie rzeczywistej trasy wybranej przez kierowcę ze zoptymalizowaną trasą obliczoną przez oprogramowanie ujawnia rozbieżności. I wskazuje, co można poprawić.

A nadmierne zużycie pojazdów to oczywisty skutek źle dobranych tras. Jednocześnie firma źle wykorzystuje swój potencjał. Pracownicy mogliby np. dojeżdżać do klientów z towarem lub usługą do wykonania zdecydowanie szybciej.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Fot, Shutterstock

W Polsce, błędy popełnione w trakcie pokonywania wybranej trasy wskaże oprogramowanie Verizon Connect Reveal.

Warto pamiętać, że lepsza widoczność floty pozwala podsumować to, w jaki sposób są wykorzystywane pojazdy i na ile efektywni są pracownicy mobilni. Może się okazać, że część pojazdów i pracowników jest nadmiernie eksploatowana - mają najwięcej wyjazdów, przejeżdżają najwięcej kilometrów. Równomierne rozłożenie pracy to zysk i dla pracownika, i dla firmy. Pracownicy nie są przemęczeni, a sprzęt nadmiernie wykorzystywany.

Nie jest przecież żadną tajemnicą, że pracownicy, pojazdy i maszyny reprezentują znaczny koszt prowadzenia działalności. Jeśli firma nie wykorzystuje ich w pełni, naraża się na duże straty.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Fot. Shutterstock

Telematyka dba również o sprawną konserwację pojazdów. I tak system może sam automatycznie generować powiadomienia o planowanych wizytach w serwisie. To pozwala znacznie poprawić skuteczność przeglądów zapobiegawczych, aby kontrolować koszty. Czasami może się okazać, że samochody nie trafią na kontrolę choć powinny. Innym razem może się okazać, że kontrola była zdecydowanie przedwczesna. Systemy telematyczne odczytują dane z silników i potrafią dobrze wskazać optymalny moment na sprawdzenie ich stanu technicznego.

Automatyczny monitoring godzin pracy silnika oraz diagnostyka poprawiają dokładność planu konserwacji, zapobiegając niepotrzebnym serwisom. W Polsce takie rozwiązania oferuje właśnie Verizon Connect. Z rozwiązań tej firmy korzysta branża transportowa, przemysł budowlany, segment dystrybucji, branża utrzymania mediów oraz usługodawcy.

Partnerem treści jest Verizon Connect

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy