WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie drony naruszyły przestrzeń powietrzną Polski

Agera R oficjalnie zadebiutuje w Genewie – Koenigsegg Agera R (2011)

Już 1 marca w Genewie nastąpi oficjalna prezentacja najmocniejszego Koenigsegga w historii. Swój salonowy debiut będzie miała Agera R. Bolid ma moc ponad 1100 KM i… bagażnik dachowy!

Obraz
Olgierd Lachowski
Koenigsegg Agera R fot.2
Koenigsegg Agera R fot.2

O Agerze napisano już wiele. To supersamochód, który jest odpowiedzią Szwedów na Bugatti Veyron 16.4, a ponieważ Veyron ma już swoją supersportową odmianę, to musiał się pojawić także specjalny Koenigsegg – Agera R.

Zacznijmy jednak od samego początku, bo podobnie jak wiele serwisów internetowych i czasopism motoryzacyjnych podaliśmy inne dane techniczne silnika Agery niż są obecnie. Wszystko bierze się z tego, że wcześniej mowa była o prototypie, a nim bolid wszedł do produkcji, co nieco się zmieniło.

Największą różnicą jest objętość skokowa jednostki napędowej. Silnik to jednostka V8 z dwiema turbosprężarkami (a nie kompresorami jak w poprzednikach) Rotrex, które ładują z ciśnieniem 1,5 bara. Motor ma objętość 5,0 l, a nie jak w prototypie 4,7 l. Większy silnik niż w prototypie oznacza większą moc. Agera ma 950 KM (w prototypie 910 KM) mocy przy 6850 obr./min (maksymalne obroty wału korbowego to 7250 obr./min), natomiast jej moment obrotowy wynosi 1100 Nm przy 5100 obr./min. Waga silnika to tylko 173 kg.

Koenigsegg Agera R fot.3
Koenigsegg Agera R fot.3

Agera osiąga prędkość ponad 390 km/h, a przy masie rzeczywistej powyżej 1450 kg (suche auto waży 1290 kg) potrzebuje tylko 3,10 s na przyspieszenie do 100 km/h i 8,90 s na sprint do 200 km/h. To iście szatańskie osiągi, ale jeszcze lepszymi ma dysponować Agera R, której silnik oprócz normalnej benzyny 95 (jak w zwykłej Agerze) będzie chętny do konsumpcji etanolu E85. To właśnie na tym drugim paliwie bolid ze Szwecji ma osiągać moc 1130 KM i moment obrotowy 1200 Nm! Na razie firma nawet nie próbuje szacować, co Agera R może na drodze.

Ten widoczny na zdjęciach biały egzemplarz będzie wystawiony na salonie w Genewie i tam też zostanie przekazany jego właścicielowi – pewnemu bogatemu Norwegowi. Ponieważ ten pan lubi pojeździć na nartach, to auto będzie wyposażone w bagażnik dachowy firmy Thule.

Koenigsegg Agera R fot.4
Koenigsegg Agera R fot.4

Jak widać na jednej z ilustracji ten Koenigsegg ma zmodyfikowany dyfuzor. Firma informuje, że Agera przy 250 km/h dociskana jest z siłą około 2950 N (300 kg). Ciekawe czy ten zmieniony dyfuzor w Agerze R jeszcze podnosi tę siłę?

Jak podaje brytyjski portal evo.co.uk suchy bolid waży 1330 kg (czyli o 40 kg więcej niż seryjna Agera). Jeśli jednak dodać masę wszystkich płynów i „wzorcowego” kierowcę (68 kg) wraz z bagażem (7kg), to waga auta wzrośnie do, co najmniej, 1510 kg. Koenigsegg nadal będzie dużo lżejszy od największego rywala, czyli Bugatti Veyron 16.4 Super Sport, ale o ok. 320 kg, a nie ponad pół tony, jak sugeruje autor artykułu na evo.co.uk.

Koenigsegg Agera R fot.8
Koenigsegg Agera R fot.8

Z kolei carscoop.blogspot.com informuje o tym, że Agera R wyposażona jest w 7-biegową, dwusprzęgłową skrzynię biegów. To o tyle ciekawostka, że zwykła Agera ma 6-biegową zautomatyzowaną skrzynię (przynajmniej o takiej mówił Koenigsegg jakiś czas temu), która jest wyposażona w jedno dwutarczowe sprzęgło i posiada specjalny hamulec, który pomaga w szybkiej zmianie biegu z niższego na wyższy. Dzięki niemu multiplikacja trwa tylko 30 milisekund. Skrzynię przygotowała firma odpowiadająca za budowę skrzynek m.in. do bolidów F1 – Xtrac.

Rezygnacja ze skrzyni 6-biegowej oznaczałaby, że utopiono pieniądze, bo hamulec jest opatentowany, a sam Christian von Koenigsegg chwalił pracę skrzyni.

Miejmy nadzieję, że przy okazji prezentacji zostaną podane konkretne dane techniczne nowego Koenigsegga, co rozwieje wszelkie wątpliwości.

Koenigsegg Agera R fot.7
Koenigsegg Agera R fot.7

Agera R będzie z pewnością groźnym konkurentem dla Veyrona SS, ale czy odbierze mu tytuł najszybszego samochodu dopuszczonego do ruchu drogowego? To dopiero pokaże czas.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Objętość skokowa: ≈ 5000 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki Rotrex
  • Moc maksymalna: 1130 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 226,00 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 1200 Nm
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa (?)
  • Typ napędu: Na tylne koła

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1330 kg (suchy)
  • Stosunek masy do mocy: 1,18 kg/KM (suchy)
  • Długość: 4293 mm
  • Szerokość: 1996 mm
  • Wysokość: 1120 mm
  • Rozstaw osi: 2660 mm
  • Koenigsegg Agera R fot.1
  • Koenigsegg Agera R fot.2
  • Koenigsegg Agera R fot.3
  • Koenigsegg Agera R fot.4
  • Koenigsegg Agera R fot.5
  • Koenigsegg Agera R fot.6
  • Koenigsegg Agera R fot.7
  • Koenigsegg Agera R fot.8
[1/8] Koenigsegg Agera R fot.1 Źródło zdjęć: |

Źródło: carscoop

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia