Afrykańska taksówka, czyli historii Peugeota część 2 [geneza motoryzacji]

Po II wojnie światowej Peugeot mocno promował model 203. Ale w gamie francuskiego producenta pojawiło się też inne auto ze sporym potencjałem.

Peugeot 404Peugeot 404
Piotr Wielgus

Goście turyńskiej wystawy samochodowej w 1955 roku mogli podziwiać kolejne auto Peugeota. Niemal wszyscy mówili o nim, że jest doskonałym samochodem klasy średniej i że rynki stoją przed nim otworem. Tak komplementowany był model 403.

Samochód produkowano bez przerwy przez 11 lat, łącznie wypuszczając na rynek ponad 1,2 mln egzemplarzy. Peugeot 403 był napędzany silnikiem o pojemności 1,5 litra i mocy 58 KM. W 1959 roku po raz pierwszy Peugeot zastosował też silniki Diesla. Auto oferowano równocześnie z modelem 203, a od 1960 roku także z modelem 404. Oferta Peugeota była więc bardzo szeroka i pozwoliła tej marce zająć wygodne miejsce lidera na francuskim rynku motoryzacyjnym.

Peugeot 403
Peugeot 403

Peugeot 403 był czterodrzwiowym samochodem rodzinnym, w którym wygodnie podróżowało pięcioro pasażerów. Dodatkowy komfort zapewniały oddzielne przednie fotele dla pasażera i kierowcy, które umieszczono jednak tak blisko siebie, że w razie potrzeby mogły pomieścić także trzy osoby.

Peugeot 403
Peugeot 403

Debiut innego modelu Peugeota, 404, nastąpił w 1960 roku. Kabriolet został wdrożony do produkcji w 1961, a w 1962 pojawiła się wersja coupé. W kolejnych latach w ofercie pojawiła się także wersja kombi i pick-up. Auto zostało zaprojektowane przez Pininfarinę. Auto zdobyło niesamowitą popularność, bardzo często było używane jako taksówka. Co ciekawe, w niektórych krajach afrykańskich Peugeot 404 nadal jest częstym widokiem na ulicach, także właśnie jako taksówka.

Peugeot 404
Peugeot 404

Samochód dostępny był z silnikiem benzynowym 1,6 litra, także w wersji z wtryskiem paliwa Kugelfischer. Oprócz tego stosowano także silnik Diesla o pojemności 1,9 litra, który później znalazł także zastosowanie w modelu 504. Opcjonalnie samochód mógł zostać wyposażony w 3-biegową automatyczną skrzynię biegów. Peugeot 404 wygrywał wyścig Safari Rally w latach 1963, 1966, 1967 i 1968. Był to również bardzo popularny samochód rajdowy w Argentynie przez całe lata 60. oraz na początku lat 70. W tamtych czasach był liderem drużyny Fiat-Peugeot. Model 404 brał również udział w rajdzie "London-Mexico", który w 1970 roku zorganizowała gazeta Daily Mirror.

Peugeot 404 cabrio
Peugeot 404 cabrio

W 1961 roku na wystawie w Paryżu zaprezentowano kabriolet 404, który we Francji stał się samochodem kultowym. Seryjnie w kabriolecie montowano silnik gaźnikowy o pojemności 1,5 litra, a na zamówienie była dostępna także jednostka 1,6 z wtryskiem paliwa, wytwarzająca 72 KM.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa