Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 7] 

W zeszłym roku Ferrari w swoim bolidzie F10 zastosowało ciekawą metodę powiększania dyfuzora. Jak zwykle okazało się, że nie ma przepisów nie do przeskoczenia. Mała luka w wytycznych i już wdrożono ciekawy pomysł.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Olgierd Lachowski

Dyfuzor, jak wiele elementów w bolidach Formuły 1, ma określone maksymalne rozmiary. Zespoły ostro główkują, jaki sposób jeszcze znaleźć, by jednak dyfuzor powiększyć. W zeszłym roku Ferrari przypomniał się pomysł z lat 70.

Jak to działa?

Włoski team skonstruował silnik tak, by można było go zamontować pod kątem. Konkretnie chodzi o podniesienie tyłu jednostki napędowej względem przodu. Kąt pochylenia wynosił 3,5[sup]o[/sup]. Przy okazji udało się przemodelować kształt rur wydechowych, tak że zostały one przesunięte nieco do przodu. Ustawienie silnika w ten sposób pozwoliło na pochylenie podłogi pod wyżej wspomnianym kątem, a tym samym na zwiększenie długości dyfuzora.

U góry: Ferrari F10, 1 - odchylona podłoga, 2 - pochylony silnik; na dole: Arrows A2 Ford
U góry: Ferrari F10, 1 - odchylona podłoga, 2 - pochylony silnik; na dole: Arrows A2 Ford

Większa długość dyfuzora, to większa jego objętość, a to z kolei przekłada się na zwiększenie prędkości przepływu gazów w środkowej części podłogi, a tym samym umożliwia podniesienie docisku samochodu do toru. To pochylenie podłogi posłużyło zespołowi Ferrari do rozbudowy podwójnego dyfuzora, z którego zespół z Maranello korzystał w ubiegłym sezonie.

Arrows A2 Ford
Arrows A2 Ford

Trzeba przypomnieć, że pomysł Ferrari zaczerpnęło z Arrowsa A2 Ford z 1979 roku, w którym silnik był pochylony pod kątem 4[sup]o[/sup].

W poprzednim odcinku:

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut