Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 6] 

Wczoraj pisałem o zasadzie działania dyfuzora i efekcie przyssania wozu do toru. Dziś kilka zdań o jednej z metod zwiększenia wydajności dyfuzora.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Olgierd Lachowski

Zwykle w przepisach jest zapis o dopuszczalnych rozmiarach dyfuzora, więc konstruktorzy obmyślają różne metody, żeby go obejść. Jedną z takich metod jest dodanie skrzydła w okolicach dyfuzora.

Jak to działa?

Jak pamiętacie z jednego z poprzednich odcinków, powstawanie siły dociskowej na spojlerze wynika z różnicy ciśnień nad i pod nim. Na dole jest obszar niższego ciśnienia. Wykorzystując właśnie to niskie ciśnienie pod skrzydłem, można wirtualnie powiększyć dyfuzor.

Nissan R90
Nissan R90

Gdy samochód się porusza, dolne skrzydło „osłania” wyjście z dyfuzora przed dopływem powietrza z góry. Dzięki temu dyfuzor jest wydłużany, co zwiększa jego wydajność. Większa ilość powietrza odbierana przez dyfuzor zwiększa prędkość przepływającego gazu pod samochodem. Zwiększenie tej prędkości wywołuje spadek ciśnienia i powstanie siły docisku.

Dodatkowo efekt pracy dyfuzora może być zwiększony przez to, że na dolnej powierzchni skrzydła może panować małe podciśnienie „wysysające” powietrze z dyfuzora.

Warunkiem dobrego współdziałania spojlera z dyfuzorem jest jego odpowiednie umiejscowienie. Po pierwsze to skrzydło musi znaleźć się za dyfuzorem, po drugie - musi zostać zainstalowane na odpowiedniej wysokości – nie za wysoko i nie za nisko.

Takie rozwiązanie było bardzo popularne w nieistniejącej serii WSC - następczyni Grupy C. Przykładami wozów wykorzystujących dodatkowe skrzydło są Jaguar XJR-14 i Nissan R90.

Ciekawostka

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Niektóre zespoły F1 wdrażały ostatnio podobne rozwiązania.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut