Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 5] 

Samochody wyścigowe uzyskują dużą część docisku, wykorzystując efekt pracy dyfuzora. Co to jest dyfuzor i jak działa?

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Olgierd Lachowski

Dyfuzor to element o rosnącym przekroju poprzecznym (na przykład stożek), w którym następuje spowolnienie przepływu płynu (gazu), co wywołuje wzrost jego ciśnienia. Ta definicja dotyczy płynów, które poruszają się w dyfuzorze z prędkością znacznie niższą od prędkości dźwięku.

To jak to jest?

Część z Was może zadawać sobie pytanie, co jest nie tak, bo często mówi się, że dyfuzor „przysysa” samochód do jezdni, a to znaczy, że musi on zmniejszać ciśnienie, a nie zwiększać, jak napisałem powyżej.

Rozkład ciśnienia pod podłogą bolidu (tutaj wóz klasy LMP)
Rozkład ciśnienia pod podłogą bolidu (tutaj wóz klasy LMP)

Dyfuzor „wykorzystuje” równanie Bernoulliego, z którego wynika, że jeśli zostaną ze sobą połączone dwa przewody – jeden o mniejszym przekroju, a drugi o większym – to przepływający przez nie płyn w części o mniejszym przekroju będzie płynął szybciej niż w tej drugiej części, ale za to będzie miał mniejsze ciśnienie.

W bolidach wyścigowych wykorzystuje się tę samą zasadę. Wróćmy do tego, że dyfuzor zwiększa ciśnienie. W praktyce dyfuzor zwiększa ciśnienie przepływającego przez niego gazu do ciśnienia otoczenia, a więc ciśnienia atmosferycznego. Skoro w dyfuzorze ciśnienie rośnie do ciśnienia atmosferycznego, to znaczy, że przed nim gaz ma ciśnienie niższe od ciśnienia otoczenia, czyli przed dyfuzorem panuje podciśnienie.

Skoro pod podłogą jest podciśnienie, a dookoła wozu ciśnienie atmosferyczne, to następuje efekt przyssania bolidu do jezdni. Oczywiście samochód będzie tym mocniej dociskany do toru, im szybciej będzie się poruszał.

Rozkład prędkości gazu wokół bolidu
Rozkład prędkości gazu wokół bolidu

Na ilustracji powyżej pokazany jest rozkład prędkości wokół bolidu. Im wyższa prędkość, tym niższe ciśnienie. Jak widać, prędkość maleje zdecydowanie w dyfuzorze, ale tuż przed nim pod podłogą jest bardzo duża.

Teoria a praktyka

Żeby uzyskać podciśnienie, kanał, przez który ma płynąć gaz (powietrze), musi być odpowiednio niski w stosunku do przekroju dyfuzora, czyli podłoga samochodu powinna znajdować się dość blisko jezdni. Do tego musi być płaska, bo przepływ gazu pod autem musi być jak najmniej zaburzony.

Kolejnym ważnym aspektem jest takie zaprojektowanie przodu wozu, tak by dostawała się pod niego odpowiednia ilość płynu.

Sprawę budowy podwozia wozu utrudniają przepisy wyścigowe. W regulaminach technicznych często znajdują się wymogi odnośnie do kształtu podłogi, które zmniejszają efekt działania dyfuzora.

Różne ukształtowania podłóg i dyfuzorów w bolidach F1 z lat 2008 i 2009
Różne ukształtowania podłóg i dyfuzorów w bolidach F1 z lat 2008 i 2009

A czy można zwiększyć efekt pracy dyfuzora, nie zmieniając jego kształtu? O tym w następnym odcinku.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut