Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 4] 

W pierwszym odcinku pisałem o podwójnej podłodze w Toro Rosso STR6 Ferrari jako jednym ze środków do uzyskania większego docisku w okolicach tylnego dyfuzora. Oto pomysł zespołu Red Bull.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Olgierd Lachowski

Oprócz „pracy” dyfuzora i tylnego skrzydła możliwe jest uzyskanie dodatkowego docisku w okolicach tylnej osi. Zespoły kombinują na różne sposoby, ale większość z tych rozwiązań sprowadza się do jednego – powietrze wylatujące z bocznych skrzyń kierowane jest na górną część dyfuzora, która może być jeszcze „uzbrojona” w listwy Gurneya.

Inżynierowie Red Bulla wpadli na to, że można uzyskać większy docisk tylnej osi, jeśli zmieni się miejsce wylotu powietrza z chłodnic silnika i jednocześnie zmniejszy boczne skrzynie.

Jak to działa?

Poniższy rysunek mówi w zasadzie wszystko.

Na żółto zaznaczona jest droga przepływu powietrza do centralnego wylotu
Na żółto zaznaczona jest droga przepływu powietrza do centralnego wylotu

Powietrze, które dostaje się do chłodnic jest następnie kierowane kanałami do wylotu na wysokości dolnego spojlera w tylnym skrzydle. Tam oczywiście powstaje siła dociskowa. Skierowanie przewodów wylotowych z chłodnic na górę pozwala skrócić boczne skrzynie, a za nimi wygospodarować dodatkową przestrzeń. Tą wolną przestrzenią może przepływać powietrze atmosferyczne oraz spaliny z rur wydechowych, które trafią na górną powierzchnię tylnego dyfuzora.

Na żółto zaznaczono miejsca, którymi może przepływać powietrze zwiększając docisk
Na żółto zaznaczono miejsca, którymi może przepływać powietrze zwiększając docisk

W ten sposób Red Bull uzyskał większą ilość gazów (powietrza z chłodnic, powietrza z otoczenia i spalin) do wywołania siły dociskowej.

Kółkiem zaznaczony jest wylot powietrza z chłodnic, strzałką - spojler, na który kierowane jest powietrze z wylotu
Kółkiem zaznaczony jest wylot powietrza z chłodnic, strzałką - spojler, na który kierowane jest powietrze z wylotu
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut