Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 25]

Po pierwszym wyścigu Formuły 1 w sezonie 2011 okazało się, że bolidy Sauber C30 Ferrari zostały zdyskwalifikowane. Dlaczego?

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Olgierd Lachowski

Saubery zakończyły wyścig na 7. i 8. miejscu, po czym zostały poddane wyrywkowym, ale szczegółowym badaniom technicznym. O wynikach i dyskwalifikacji informował Bartosz Pokrzywiński.

Badaniu został poddany ruchomy element tylnego skrzydła zaznaczony na rysunku. W punktach 3.10.1 i 3.10.2 regulaminu technicznego mowa jest o tym, że promień profilu skrzydła musi wynosić co najmniej 100 mm. Taka konstrukcja ma zapobiegać m.in. montażowi dodatkowych lotek oraz systemów podobnych do kanału F.

Chodzi o element oznaczony czerwoną strzałką
Chodzi o element oznaczony czerwoną strzałką

Bolid zespołu Sauber nie spełnił wymogu regulaminu. Prawdopodobnie promień profilu skrzydła miał 95 mm. Szwajcarski team przywiózł do Melbourne 3 wersje tylnego skrzydła, które testował przed wyścigiem. Jedna z nich, zastosowana podczas wyścigu, prawdopodobnie nie została dokładnie sprawdzona w fabryce podczas produkcji, bo trudno podejrzewać Saubera o celowe działanie, tym bardziej, że nie był to najbardziej wyrafinowany pomysł na nagięcie regulaminu.

Promień powinien wynosić co najmniej 100 mm
Promień powinien wynosić co najmniej 100 mm

Dlaczego za mały promień?

Nauczka dla Saubera jest taka, że trzeba po 10 razy sprawdzać zgodność części z regulaminem, bo inaczej traci się punkty zdobyte w wyścigu.

Zobacz też:

W poprzednim odcinku:

Źródło: autowp (foto)

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Kary za brak OC w górę. Kwota zbliża się do 10 tys. zł
Kary za brak OC w górę. Kwota zbliża się do 10 tys. zł
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
"Okropne w obsłudze". Szef Volkswagena krytykuje chowane klamki
"Okropne w obsłudze". Szef Volkswagena krytykuje chowane klamki
Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą
Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki