Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 2] 

Wczoraj przy okazji pisania o podwójnej podłodze wspomniałem o listwie Gurneya. Cóż to takiego?

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Olgierd Lachowski
Listwa Gurneya - schemat
Listwa Gurneya - schemat

To listwa montowana na krawędzi spływu płata, która zwiększa docisk aerodynamiczny. Mówiąc prościej, to listwa montowana (zwykle) pionowo w poprzek spojlera. Niemal pionowe jej ustawienie i niezbyt duża wysokość (do około 20 mm – np. w klasie LMP1) sprawiają, że w jej okolicy znacząco rośnie siła docisku, nie zwiększając przy tym zbytnio oporu powietrza. Dodatkową zaletą jest zmniejszanie turbulencji za listwą.

Listwa Gurneya na tylnym spojlerze Porsche 962
Listwa Gurneya na tylnym spojlerze Porsche 962

Taka listwa może być montowana nie tylko na krawędzi skrzydła (spojlera), ale też instalowana na końcu każdego elementu, po którym spływa powietrze. Na przykład w bolidach F1 takie listwy stosuje się na końcach tylnych dyfuzorów, by powietrze płynące po ich zewnętrznej stronie zwiększało docisk na ich końcu (niezależnie od tego, co daje sam dyfuzor). W tym sezonie obowiązkowo wszystkie bolidy klasy LMP1 (startujące m.in. w 24 H Le Mans) muszą mieć listwę Gurneya o wysokości 20 mm na tylnym spojlerze.

Listwa Gurneya nad tylnym dyfuzorem
Listwa Gurneya nad tylnym dyfuzorem

Pierwszym, który zastosował listwę w wyścigach, był kierowca F1 Dan Gurney, który użył jej w bolidach swojego zespołu w 1971 roku. Dodanie listwy sprawiło początkowo, że samochód prowadzony przez Bobby’ego Unsera był tak podsterowny, że pogorszyło to czasy okrążeń. Dopiero zrównoważenie docisku przez modyfikacje przodu sprawiło, że bolid stał się bardzo szybki. Wkrótce wszyscy kopiowali to rozwiązanie ze skutkiem lepszym lub gorszym.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut