Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 1] 

Wyścigi (również rajdy), a w szczególności Formuła 1, to ogromny poligon doświadczalny. Co roku pojawiają się nowe pomysły albo odgrzewa się stare kotlety w nowej wersji. W tej serii postaram się przedstawić ciekawe rozwiązania techniczne stosowane w bolidach wyścigowych – nie tylko Formuły 1. Na początek podwójna podłoga w Toro Rosso Ferrari STR6.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Olgierd Lachowski
Podwójna podłoga w Toro Rosso Ferrari STR6
Podwójna podłoga w Toro Rosso Ferrari STR6

To nie jest żaden nowy pomysł. Po raz pierwszy wpadło na niego Ferrari i zastosowało w F92A w 1992 roku. W tym sezonie przywrócił go do życia zespół Toro Rosso Ferrari, ale znając realia Formuły 1, należy się spodziewać, że jeśli to rozwiązanie będzie skuteczne (a to już ocenią inżynierowie konkurencji), to szybko pojawi się w innych bolidach.

Jak działa?

Powietrze przechodzące między dolnymi częściami bocznych wlotów a podłogą jest kierowane na tylny dyfuzor od strony zewnętrznej. Na końcu dyfuzora znajdują się listwy Gurneya lub malutkie spojlery, na których zwiększane jest ciśnienie, a w efekcie generowany jest docisk.

Minusy i utrudnienia

Do tego wszystkiego trzeba zmniejszyć wszystkie „pudełka” z elektroniką montowane w bocznych sekcjach, a nawet być może przemodelować zbiorniki paliwa.

Zmiana środka masy - schemat
Zmiana środka masy - schemat

Innym problemem jest zmiana, a konkretnie podniesienie środka ciężkości skrzyń bocznych, a co za tym idzie - środka masy całego bolidu. Zmianę środka masy obrazuje ilustracja powyżej z uproszczonymi do prostokątów bocznymi skrzyniami (gdzie różnica to ‘e’). Zwiększenie minimalnej masy własnej bolidu do 640 kg będzie tutaj działało na korzyść, ponieważ niewykorzystane kilogramy można rozłożyć tak, żeby niwelowały efekt podniesienia w bocznych pudłach środka masy.

Na czerwono zaznaczony element aerodynamiczny na wyjściu z tylnego dyfuzora
Na czerwono zaznaczony element aerodynamiczny na wyjściu z tylnego dyfuzora

Na zdjęciu powyżej widać wyjście z dyfuzora w STR6. Nad nim znajdują się malutkie listwy wyglądające na spojlery. Być może są to jednak listwy Gurneya w jakiejś nowej wersji.

Źródło: anf1blog (foto)scarbsf1

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut