A na końcu będzie Impreza, czyli historii Subaru część 2 [geneza motorzacji]

Koniec lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia to czas debiutu napędu 4WD, tak charakterystycznego dla marki Subaru.

Subaru LeoneSubaru Leone
Piotr Wielgus

W 1969 roku pojawił się następca Subaru 360. Był nim R-2, który osiągnął dużą popularność. Dwa lata później przedstawiono model Leone, a rok po nim Leone Station Wagon. Był to pierwszy samochód osobowy, który trafił do produkcji masowej z napędem 4WD. Bardzo szybko auto stało się najlepiej sprzedającym się samochodem na rynku. A Subaru dostrzegło potęgę napędu na obie osie.

Nazwa Leone, stosowana w Japonii i niektórych krajach eksportowych, została zamieniona (między innymi w USA i Wielkiej Brytanii) na krótkie oznaczenia rozróżniające wersje wyposażenia (DL, GL, GLF, GL-10, RX) i silnika (dodatkową część nazwy stanowiła pojemność silnika). Samochód doczekał się trzech generacji. W pierwszej montowano silniki o pojemności 1,4 litra i 1,6 litra, a w kolejnych dwóch jednostkę 1,4 zastąpiła jednostka 1,8.

Subaru Leone SW
Subaru Leone SW

W 1972 r. pojawił się Rex, który zastąpił na rynku R-2. Pozycja Subaru na rynku była już tak mocno ugruntowana, że zupełnie nowy model oczywiście odniósł sukces. Rex, znany także jako Ace lub SX700, początkowo produkowany był jako pojazd tylnonapędowy, napędzany przez montowany z tyłu nadwozia, dwucylindrowy silnik o pojemności 0,4 litra. Było to rozwinięcie konstrukcji dwusuwowej stosowanej w modelach 360 i R-2. Późniejsze modele posiadały już napęd na oś przednią. Następca Rexa pojawił się dopiero w 1992 r., a był nim malutki Vivio.

Subaru R2
Subaru R2

W 1977 roku postanowiono zdobyć popularność w USA. Samochodem, który miał w tym pomóc, był model Brat. Pierwsze egzemplarze trafiły do sprzedaży w 1978 roku. Nadwozie było oryginalnie dwumiejscowe, jednak na rynku amerykańskim, z uwagi na przepisy celne auto było dostępne z dodatkowymi dwoma miejscami w przestrzeni bagażowej. Wszystkie wersje tego auta posiadały stały napęd na 4 koła i były wyposażone w 4-cylindrowe silniki typu bokser. Początkowo Brat był wyposażony w jednostkę napędową o pojemności 1,6 litra i mocy 69 KM. W roku 1981 została ona zastąpiona motorem o pojemności 1,8 litra i mocy 74 KM. W 1983 do oferty włączono turbodoładowany silnik 1,8 litra dysponujący mocą 95 KM.

Subaru Brat
Subaru Brat

Przełom lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych Subaru zaczęło od mocnego uderzenia. Na rynku pojawił się następca Leone, model Legacy. Sprzedaż na całym świecie ruszyła w roku 1990. W Australii samochód sprzedawany jest pod nazwą Subaru Liberty.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Żółta lampka. Dlaczego system start-stop może przestać działać?
Żółta lampka. Dlaczego system start-stop może przestać działać?
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello