A gdyby tak był van Porsche? – TH Multivan TH2 (2009)

Oto ciekawe połączenie Porsche i Volkswagena.

Obraz
Olgierd Lachowski

Oto ciekawe połączenie Porsche i Volkswagena.

Mniej więcej piętnaście lat temu Porsche rozważało czy swoją ofertę rozszerzyć o vany, czy też SUV’y, bo produkcja jednego i drugiego jednocześnie była w tym czasie dla firmy zbyt ryzykowna.

Rok później zarzucono projekt o roboczej nazwie Varrera, a kierownictwo w Zuffenhausen postanowiło, że Porsche zacznie produkcję lekkiego samochodu terenowego. Czy to był błąd? Raczej nie; moda na Cayenne’y, ML’e, Q7, itp. trwa w najlepsze i na razie końca nie widać, a Porsche ma spory kawałek rynkowego tortu.

Obraz

Ale na podstawie opisywanego tutaj samochodu można sobie wyobrazić jak mogłoby wyglądać Porsche Van – wszak ten Volkswagen to w dużej mierze Porsche właśnie. Jakie są podstawy ku temu, by Multivana nazwać Porsche? A takie, że auto to posiada układ napędowy nieprodukowanego Porsche 911 GT 2.

911 GT 2 (996) napędzał 3.6-litrowy silnik przeciwsobny o sześciu cylindrach generujący moc 462 KM (po ‘liftingu’ w 2003 roku 483 KM) przy 5700 obr./min. i maksymalny moment obrotowy sięgający 620 Nm w zakresie 3500-4500 obr./min. (od 2003 – 640 Nm). Motor, poprzez 6-biegową manualną skrzynię biegów, przenosił moc na tylne koła, a wszystko było upchnięte w dość małej komorze silnikowej.

Mająca swoją siedzibę w Berlinie TH Automobile pod wodzą Svena Thomsena stworzyła ‘hybrydę’ z nadwozia Volkswagena Multivana (osobowa, luksusowa wersja Transportera) i napędu Porsche.

Jako że nie tylko silnik, ale i cały układ napędowy jest przenoszony z Porsche do Multivana, to uniknięto trudnego i czasochłonnego przystosowywania elementów napędu z Volkswagena do zbyt mocnego silnika 911 GT 2. Co więcej, technicy z TH proponują podniesienie mocy do 558 KM (maksymalny moment obrotowy rośnie do 807 Nm). W poprzedniku na bazie Transportera 4. generacji, napędy z Porsche 911 Turbo przygotowywał Ruf przez co miały one moc 522 KM. W przypadku tego samochodu modyfikacjami silnika zajęło się znakomite 9ff.

Obraz

Niezależnie od tego czy wybierze się układ z 911 GT 2 jak w tym przypadku, czy też z 911 Turbo, nie ma problemu ze zmieszczeniem całego zespołu pod maską, z tym, że nowa pokrywa silnika jest jednocześnie podłogą bagażnika. Wszystko wygląda jak za starych dobrych czasów kiedy ‘ogórki’ napędzał chłodzony powietrzem ‘bokser’ umieszczony właśnie pod podłogą bagażnika.

Przeróbki nie ograniczają się tylko do silnika. Firma adaptuje częściowo układ hamulcowy z tym, że zespół roboczy zaprojektowany jest przez samą TH, a wykonuje go włoskie Brembo. Tarcze hamulcowe są oczywiście wentylowane i mają średnicę 355 mm.

Na zewnątrz Multivan TH2 odróżnia się od seryjnego modelu 20-calowymi felgami ze stopów lekkich oraz oponami 235/35 R 20 (przód) i 265/35 R 20 (tył). Połączenie białego koloru nadwozia z ciemnymi kołami daje całkiem ciekawy efekt.

Jedyną zmianą we wnętrzu tego egzemplarza są zegary Porsche 911, jednak, jak wiele małych firm, tak i TH wykona wszystko czego zażyczy sobie klient (o ile go na to stać).

Za sprawą wspomnianego napędu Multivan TH2 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5.10 s, a do 200 km/h w 15.00 s. Prędkość maksymalna jest określona na 280 km/h. To nie wszystko na co stać TH. W zeszłym roku ustanowili rekord prędkości vanem osiągając ponad 300 km/h[sup]1)[/sup].

Cena wersji podstawowej to 145 000 € i obejmuje ona wymianę układu napędowego, kół i hamulców. Za inne dodatki trzeba dopłacić.

[sup]1)[/sup] [sup] [/sup]O tym samochodzie wkrótce.

Dane techniczne

Silnik i napęd:


  • Typ: B6, M96/70S
  • Ustawienie: Z tyłu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3600 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 558 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 155.00 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 807 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane Brembo, średnica 355 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane Brembo, średnica 355 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 8.5 x 20\
  • Koła tylne: 9.5 x 20\
  • Opony przednie: 235/35 R 20
  • Opony tylne: 265/35 R 20

Masy i wymiary:


  • Masa własna: ≈ 2300 kg
  • Stosunek masy do mocy: 4.12 kg/KM
  • Długość: 4890 mm
  • Szerokość: 1904 mm
  • Rozstaw osi: 3000 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5.10 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 15.00 s
  • Prędkość maksymalna: 300 km/h

Źródło: th automobile

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.