9ff oraz SpeedART niewypłacalne

Smutne wiadomości płyną z Niemiec. Dwie znane firmy tuningowe Porsche, 9ff oraz SpeedART, złożyły wnioski do sądu o upadłość. Na szczęście niekoniecznie oznacza to zamknięcie tych warsztatów.

9ff GT9-CS9ff GT9-CS
Olgierd Lachowski

Tak jak rynek producentów, tak i rynek firm tuningowych jest mocno nasycony. Szczególnie jeśli chodzi o marki premium, na których można najwięcej zarobić, a do takich zalicza się przecież Porsche.

Tunerzy Opli i Volkswagenów nie żyją z dokonywania przeróbek silników i kompleksowej modyfikacji zawieszeń, tylko ze sprzedaży spojlerów i dywaników. Owszem, zdarzają się klienci z grubymi portfelami, ale w przypadku tych dwóch firm to niewielki ułamek. Jeśli chodzi o Porsche, to sytuacja przedstawia się nieco inaczej. Tutaj znaczna część klientów chce dużych modyfikacji, które są kosztowne, a to właśnie na nich tunerzy Porsche zarabiają najwięcej.

Konkurencja jest bardzo silna, a tunerów Porsche jest mnóstwo. Tyle że niedługo mogą istnieć dwie firmy mniej, ponieważ 9ff oraz SpeedART złożyły do sądu wnioski o upadłość. Drugi z warsztatów do sądu zwrócił się 4 września, pierwszy dwa dni później.

SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo
SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo

Obie firmy znane są z ciekawych projektów, wydaje się jednak, że każda z nich pracuje dla innej grupy klientów.

SpeedART buduje samochody charakterystyką zbliżone do pojazdów oferowanych na przykład przez TechArta – najmocniejsze modele cechują się mocą około 650 KM. Paleta SpeedART-a jest bardzo szeroka i obejmuje Porsche Boxstera, Caymana, Panamerę, 911 i Cayenne. Co więcej, firma ta ma swój dział renowacji zabytkowych modeli z Zuffenhausen.

9ff działa na mniejszą skalę – zarówno pod względem wyboru modeli, jak i liczby zmodyfikowanych aut. Warsztat Jana Fatthauera skupia się na przygotowywaniu jak najmocniejszych i najszybszych bolidów – niekoniecznie najszybszych na torze, ale koniecznie na prostej.

Poza tym 9ff zbudowało własną maszynę – GT9 – która jest oferowana w kilku wariantach. W ostatnich miesiącach tuner przygotowywał się do odzyskania rekordu prędkości dla samochodów dopuszczonych do ruchu ulicznego. W tym celu zbudował wersję GT9 Vmax z silnikiem o mocy 1400 KM.

9ff jest też znany z tego, że jako jedyny zakład podkręcił radykalnie legendarne Porsche Carrera GT – maszyna miała ponad 900 KM i osiągała prędkość maksymalną 390 km/h.

9ff Carrera GT T900
9ff Carrera GT T900

Przyjęcie przez sąd wniosków o upadłość nie oznacza ostatecznego zamknięcia obu firm. Jest to przede wszystkim szansa na anulowanie wszelkich długów, a potem na dalszą normalną działalność. Takie wnioski znanych tunerów nie powinny szczególnie szokować, po tym jak niespełna trzy lata temu okazało się, że legendarna firma Gemballa stoi na skraju bankructwa i też potrzebuje pomocy z zewnątrz. Pewnie dopiero za jakiś czas dowiemy się, co dalej z 9ff i SpeedART-em.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił