92-letni kierowca i 96-letni pilot. Maluchem pojechali z Polski do Turynu

Dwóch nestorów polskiej motoryzacji – Sobiesław Zasada i Longin Bielak – wzięło udział w czterodniowej wyprawie do Turynu. Czym? Fiatem 126p.

Od lewej: Longin Bielak, Maluch i Sobiesław ZasadaOd lewej: Longin Bielak, Maluch i Sobiesław Zasada
Źródło zdjęć: © fot. Natalia Płocian / UM BielskoBiała

Dystans Bielsko-Biała – Turyn? 1495 km. Czas trwania eskapady? Cztery dni. Wiek duetu za kółkiem Malucha? W sumie 188 lat. A wrażenia z trasy? Możemy się tylko domyślać, że bezcenne.

Najbardziej utytułowany polski kierowca rajdowy – Sobiesław Zasada – wsiadł za kierownicę Fiata 126p i wraz z drugim legendarnym kierowcą – Longinem Bielakiem w roli pilota – ruszył w podróż do Turynu. Miejsce, z którego 9 lipca załoga wyjechała do Italii, nie było przypadkowe. To przecież w Bielsku-Białej prawie 50 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy Fiat 126p.

Łącznie peleton wyprawy zorganizowanej przez Automobilklub Krakowski składał się z 12 Maluchów. Podróżowało nimi 32 pasjonatów samochodów, a wersja Fiata 126p, którą jechali Zasada i Bielak, to ostatnia, produkowana jeszcze w 2000 r., o nazwie serii Happy End.

Happy endem zakończyła się też podróż do kolebki Fiata – Turynu. A przecież, oprócz typowych trudności, z jakimi wiąże się długodystansowa wyprawa, trzeba pamiętać, że przecież w Maluchu próżno szukać klimatyzacji. A amplituda temperatur na trasie może robić wrażenie. Od raptem 4 st. C w sąsiedztwie najwyższego szczytu Austrii – do ponad 30 st. C w słonecznej Italii.

Sobiesław Zasada (ur. 1930 r.) – jest m.in. trzykrotnym mistrzem Europy w rajdach samochodowych i trzykrotnym wicemistrzem. Tytuły zdobywał, gdy rozgrywki miały rangę mistrzostw świata.

Longin Bielak (ur. 1926r.) – jako jeden z pierwszych zbudował samochód wyścigowy, a co więcej, zdobywał nim tytuły mistrzowskie. Startował m.in. w Formule 3.

Od budowy pierwszego Malucha zmontowano ich (do 2000 r.) przeszło 4,6 mln – z czego 3,3 mln w Bielsku-Białej i Tychach. Mimo premiery znacznie nowocześniejszego Cinquecento w 1991 r., Fiat 126p jeszcze przez lata cieszył się uznaniem klientów.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach