911 Sport Classic to najmocniejsze porsche "w manualu". Trudno się w nim nie zakochać

Porsche doskonale wie, jak wykorzystywać swoje dziedzictwo i podkręcać atmosferę modelami odwołującymi się do przeszłości. 911 Sport Classic generacji 992 jest najlepszym tego przykładem. To zbiór najlepszych elementów modelu.

Porsche 911 Sport Classic (2022)Porsche 911 Sport Classic (2022)
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Porsche
Filip Buliński

2 lata temu Porsche przedstawiło model 911 Targa Heritage Design Edition, który miał być autem dla miłośników starej szkoły i odwołaniem do klasycznych modeli marki z Zuffenhausen. To był jednak dopiero pierwszy z czterech samochodów ze strategii Heritage Design. Na drugi przyszedł czas właśnie teraz — oto 911 Sport Classic. I naprawdę ciężko będzie go przebić.

Jeśli kojarzycie już tę nazwę — nie mylicie się. Porsche wypuściło już 911 Sport Classic w 2009 r. opartą na generacji 997. Wtedy jednak wyszło zaledwie 250 sztuk, tym razem seria jest ograniczona do 1250 egzemplarzy. Także potencjalni chętni mają większą szansę załapać się na swoją sztukę.

Porsche 911 Sport Classic (2022)
Porsche 911 Sport Classic (2022) © fot. mat. prasowe/Porsche

Na pierwszy rzut oka niektórzy mogą pomyśleć, że mamy do czynienia z 911 Turbo z kilkoma dodatkowymi naklejkami. Nic bardziej mylnego. Ale zacznijmy od nadwozia. 911 Sport Classic jest szersze niż zwykle 911, wchodząc tym samym na terytorium Turbo. Trzeba jednak zauważyć, że nie spotkamy tutaj wlotów powietrza na tylnych błotnikach — jest ono zasysane przez kanały dolotowe pod tylnym spojlerem.

Ten z kolei jest ukłonem w stronę legendarnego 911 RS 2.7, a na jego szczycie wkomponowane zostało światło stopu. Uzupełnieniem całości są jasnoszare pasy przechodzące przez samochód, boczne napisy i możliwość wyboru numeru startowego oraz szary lakier.

Porsche 911 Sport Classic (2022)
Porsche 911 Sport Classic (2022) © fot. mat. prasowe/Porsche

Jeśli ten wam się jednak nie podoba, możecie wybrać też głęboką czerń, Agate Grey albo Gentian Blue. Wisienką na torcie jest dach z wybrzuszeniami nad głową kierowcy i pasażera. Swoją drogą, zarówno dach, jak i maskę wykonano z kompozytu wzmacnianego włóknem węglowym, dla oszczędzenia masy. Nadkola wypełniają z kolei obręcze 20-calowe z przodu i 21-calowe z tyłu, których kształt jest hołdem dla legendarnych felg Fuchs.

Prawdziwego ducha przeszłości można poczuć, zasiadając we wnętrzu. Zaczynając od foteli i boczków drzwi częściowo wyściełanych pepitką (tak jak miało to w opcji 911 w 1965 r.), przez czarno-koniakowe wykończenie skórą półanilinową, aż po drewniane wykończenie detali i zielone cyfry na analogowym obrotomierzu, które odnoszą się do 356.

Porsche 911 Sport Classic (2022)
Porsche 911 Sport Classic (2022) © fot. mat. prasowe/Porsche

Zwieńczeniem jest złota plakietka z numerem pojazdu, którą umieszczono nad schowkiem na rękawiczki. Nie wiem jak wy, ale ja na to wnętrze mogę patrzeć godzinami.

A co napędza to wspaniałe opakowanie będące żywym osadzeniem historycznych modeli w teraźniejszości? Zastosowano 3,7-litrowego, sześciocylindrowego boxera, który generuje tutaj 550 KM. A teraz najlepsze. W przeciwieństwo do wspomnianego modelu moc kierowana jest wyłącznie na tylne koła za pośrednictwem siedmiobiegowej, manualnej skrzyni biegów.

To czyni 911 Sport Classic najmocniejszym porsche z ręczną skrzynią. Oprócz tego na pokładzie znajdziemy aktywne zawieszenie PASM, skrętną tylną oś, podwozie i układ kierowniczy skalibrowany pod ten konkretny model, a także węglowo-ceramiczny układ hamulcowy. A dla podkręcenia atmosfery nie tylko zmodyfikowano układ wydechowy, ale także odjęto kilka mat wygłuszających, żeby podbić efekty dźwiękowe. Rozsądnie.

Porsche 911 Sport Classic (2022)
Porsche 911 Sport Classic (2022) © fot. mat. prasowe/Porsche

Pozostaje jeszcze pytanie, ile ta cała przyjemność kosztuje. Zamówienia na Porsche 911 Sport Classic ruszają 28 kwietnia, czyli od zaraz, a ceny startują z poziomu 272,7 tys. euro (ok. 1,26 mln zł), co sprawia, że jest droższy nawet od 911 Turbo S Cabrio (1,21 mln zł). Mimo to jestem na tak.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/51] Źródło zdjęć: |

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery