700 tys. km przebiegu w Octavii TDI. Zobacz, ile mocy ubyło

Fakt, że przebieg wpływa na parametry pracy silnika, jest oczywisty. Zależność jest prosta - im większy przebieg i zużycie jednostki, tym bardziej moc i maksymalny moment obrotowy odbiegają od fabrycznych wartości. Są auta, w których spadek mocy następuje już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Z pewnością jednak nie dotyczy to legendarnego silnika TDI.

Nadwozie 20-letniej Octavii sprawia już wrażenie nieco zmęczonego, czego na szczęście nie można powiedzieć o silniku.Nadwozie 20-letniej Octavii sprawia już wrażenie nieco zmęczonego, czego na szczęście nie można powiedzieć o silniku.
Źródło zdjęć: © carthrottle
Aleksander Ruciński

Dziennikarze jednego z brytyjskich portali motoryzacyjnych postanowili sprawdzić to na przykładzie leciwej skody octavii, która w 1998 roku opuściła taśmy produkcyjne przy akompaniamencie klekoczącego, 90-konnego turbodiesla.

Jednostka ta słynie nie tylko z bardzo niskiego apetytu na olej napędowy, lecz również z imponującej trwałości. To bez wątpienia jeden z najważniejszych i najlepszych diesli w historii. Jakby tego było mało, nietrudno go zmodyfikować, co wykorzystano także w przypadku opisywanej octavii. 9 lat po zakupie, w 2007 roku, auto zyskało dodatkowy zastrzyk energii w postaci chiptuningu. Zabieg ten zaowocował zwiększeniem mocy do około 110 KM. Początkowo obawiano się o trwałość zespołu napędowego. Jak się jednak okazało, niesłusznie.

How Much Power Has Been Lost After 433,000 Miles?

Dziś na liczniku poczciwej octavii widnieje godny podziwu przebieg, wynoszący 432 tys. mil. To równowartość ok. 697 tys. km. Sporo? Owszem, ale czy taki wynik w jakikolwiek sposób przyczynił się do spadku mocy drzemiącego pod maską turbodiesla? Okazuje się, że niezbyt. Przebieg, który z pewnością wykończyłby większość współczesnych aut, nie zrobił większego wrażenia na silniku octavii.

Wizyta na hamowni wykazała niewielki spadek mocy w stosunku do seryjnych wartości. Po chiptuningu przeprowadzonym w 2007 roku, motor Octavii generował 110 KM. 11 lat i 354 tys. km później nadal jest więcej niż dobrze. Przyznacie przecież, że 106,8 KM to naprawdę świetny wynik, potwierdzający nie najgorszą kondycję silnika.

Nieduża moc uzyskana z rozsądnej pojemności, prosta konstrukcja i odpowiednia eksploatacja okazały się przepisem na sukces. Przejechanie blisko 700 tys. km zabiło zaledwie 4 KM z całego stada, drzemiącego pod maską octavii. Możliwe, że ten silnik będzie jeszcze jeździł i jeździł. Oczywiście do czasu zaostrzenia norm emisji spalin...

  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/9] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem, czy całoroczne sprawdzą się latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne sprawdzą się latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam