Nowy sprzęt na drogach. Hamowanie przed fotoradarem nic nie da
To nowy typ urządzeń, przypominających nieco głośniki. Lepiej nie dać się jednak zwieść. Mają one spore możliwości. Chodzi o fotoradary, które mają wkrótce stanąć w siedemdziesięciu miejscach w Polsce. Na razie działają dwa.
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu pierwszych dwóch fotoradarów z puli 70 urządzeń, które pojawią się przy polskich drogach w ramach inwestycji ze wsparciem KPO. Jedno z urządzeń stanęło przy ul. J. Karola w Tarnowskich Górach, a drugie przy ul. Kozielskiej w Raciborzu. W obydwu miejscach obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h.
Dwa nowe fotoradary to urządzenia TraffiStar SR390. Jak informuje dystrybutor tych fotoradarów w Polsce, potrafią one rozpoznać, czy mają do czynienia z autem osobowym, czy pojazdem ciężarowym. Oznacza to, że fotoradar potrafi zastosować osobne dla tych kategorii limity prędkości – jeśli pracuje przy drodze, na której takie różnice występują. Na przykład poza terenem zabudowanym fotoradar będzie liczył ciężarówce wykroczenie po przekroczeniu 70 km/h.
To jednak nie wszystko. Według dystrybutora fotoradar charakteryzuje się bardzo wysoką czytelnością zdjęć, sięgającą 98 proc. Dotyczy to także pracy w warunkach nocnych. W porównaniu z konkurencyjnymi urządzeniami fotoradar może pochwalić się również większym zasięgiem. Hamowanie w ostatniej chwili, tuż przed urządzeniem, może więc nic nie dać.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mazda CX-60 - test napędu i-ACTIV AWD
TraffiStar SR390 potrafi również śledzić pojazdy na kilku pasach jednocześnie i bezbłędnie określać prędkość każdego z nich. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli na zdjęciu, które otrzyma kierowca, będzie więcej niż jeden pojazd, mandat trzeba będzie zapłacić. Dziś w sytuacji, gdy na zdjęciu jest więcej pojazdów, kierowcy często starają się o umorzenie postępowania ze względu na brak pewności co do tego, które z aut jechało zbyt szybko.
Łącznie w ramach rozbudowy systemu fotoradarów na polskie drogi trafi 70 urządzeń TraffiStar SR390. Ostatnie z nich zostaną uruchomione przed wakacjami 2026 r. Gdzie będą pozostałe nowe fotoradary? W lutym 2025 r. strona rządowa opublikowała listę części planowanych lokalizacji. Oto one:
- Narty (warmińsko-mazurskie) - droga krajowa nr. 58,
- Ostrowiec (zachodniopomorskie) - DK 22,
- Kołbaskowo (zachodniopomorskie) - DK 13,
- Szczytno (warmińsko-mazurskie) - DK 57,
- Szczytno (warmińsko-mazurskie) - DK 53,
- Minty (warmińsko-mazurskie) - DK 57,
- Grabina (mazowieckie) - DK 60,
- Czarnowo (kujawsko-pomorskie) - DK 80,
- Chrząstowo (pomorskie) - DK 22,
- Węgorzynko (pomorskie) - DK 21,
- Bartoszyce (warmińsko-mazurskie) - DK 51,
- Zajączkowo Tczewskie (pomorskie) - DK 91,
- Gwda Mała (zachodniopomorskie) - DK 20,
- Słupno (mazowieckie) - DK 62,
- Budzyń (wielkopolskie) - DK 11,
- Bolemin (lubuskie) - DK 22,
- Iława (warmińsko-mazurskie) - DK 16,
- Drohiczyn (podlaskie) - DK 62,
- Tywola (kujawsko-pomorskie) - DK 15,
- Mokre (kujawsko-pomorskie) - DK 55,
- Sierpc (mazowieckie) - DK 10,
- Goślice (mazowieckie) - DK 60,
- Błonie (mazowieckie) - DK 92,
- Mościbrody (mazowieckie) - DK 63/61,
- Zegrze (mazowieckie) – DK 61,
- Strzelce (łódzkie) - DK 60,
- Żurawieniec (łódzkie) - DK 60,
- Słubice (lubuskie) - DK 31,
- Chodzież (wielkopolskie) - DK 11,
- Rumianek (wielkopolskie) - DK 92,
- Czekuszewo (wielkopolskie) - DK 92,
- Jaromierz (pomorskie) - DK 22,
- Rębowo (mazowieckie) - DK 50,
- Dobre Miasto (warmińsko-mazurskie) - DK 51,
- Nowogród Bobrzański (lubuskie) - DK 27.