Wzięli się za rowerzystów. Posypały się mandaty
Mazowieccy funkcjonariusze w dniach 2-3 sierpnia skontrolowali 308 rowerzystów i 160 użytkowników e-hulajnóg. Efekt: 94 mandaty i 17 spraw skierowanych do sądu.
Policjanci z Mazowsza zorganizowali akcję, której celem było zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Funkcjonariusze skupili się na niechronionych uczestnikach ruchu, takich jak rowerzyści i użytkownicy hulajnóg elektrycznych. Odnotowano bowiem wzrost incydentów z ich udziałem.
Podczas akcji skontrolowano 308 rowerzystów oraz 160 użytkowników hulajnóg elektrycznych. W wyniku tych działań 74 rowerzystów otrzymało mandaty, 70 zostało pouczonych, a w 14 przypadkach skierowano wnioski o ukaranie do sądu. Wśród użytkowników hulajnóg wystawiono 20 mandatów, 38 pouczeń, a 3 wnioski o ukaranie trafiły do sądu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mazda CX-60 - test napędu i-ACTIV AWD
Policjanci zwracali szczególną uwagę na przestrzeganie przepisów, takich jak korzystanie z wyznaczonych dróg dla rowerów, ustępowanie pierwszeństwa pieszym oraz zakaz korzystania z telefonu podczas jazdy. Kontrolowano również stan techniczny pojazdów oraz ich obowiązkowe wyposażenie.
W uzasadnionych przypadkach przeprowadzano kontrole trzeźwości oraz testy na obecność substancji psychoaktywnych. Działania te będą kontynuowane cyklicznie.
Policja przypomina, że hulajnoga elektryczna to środek transportu, którego użytkowanie wymaga przestrzegania określonych regulacji.
- Osoby w wieku 10–18 lat muszą posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1, T.
- Osoby powyżej 18. roku życia nie muszą posiadać uprawnień.
- Dzieci poniżej 10. roku życia mogą korzystać z hulajnogi wyłącznie w strefach zamieszkania, pod opieką dorosłych.
Kierujący hulajnogą elektryczną zobowiązani są do korzystania z dróg rowerowych lub pasa ruchu dla rowerów. W przypadku ich braku, dopuszczalne jest poruszanie się jezdnią z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Chodnik może być używany tylko w wyjątkowych sytuacjach, przy zachowaniu szczególnej ostrożności i ustępowaniu pierwszeństwa pieszym.
Rowery elektryczne muszą spełnić określone parametry techniczne. Jeśli moc silnika wynosi powyżej 250 W, zasilanie powyżej 48 V lub napęd działa niezależnie od pedałowania – pojazd taki jest niedopuszczony do ruchu. Kierowanie nim po drodze publicznej stanowi wykroczenie z art. 94 §2 kodeksu wykroczeń, zagrożone grzywną do 1500 zł.