Szwedzi budują w Gdańsku. To największa taka fabryka w Europie

Szwedzi budują w Gdańsku. To największa taka fabryka w Europie

Budowa Gdańskiej fabryki Northvolt
Budowa Gdańskiej fabryki Northvolt
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Northvolt
Aleksander Ruciński
12.09.2022 09:55, aktualizacja: 13.03.2023 15:46

Northvolt to dostawca ogniw i systemów bateryjnych współpracujący z takimi markami jak Volvo, BMW, Scania czy Volkswagen. Na lokalizację swojej drugiej fabryki Szwedzi wybrali Gdańsk, gdzie powstawać będą bateryjne magazyny energii.

Budowa gdańskiej fabryki Northvolt zlokalizowanej na terenie Pomorskiego Centrum Inwestycyjnego, w bezpośrednim sąsiedztwie Portu Gdańsk i terminala głębokowodnego DCT wystartowała w październiku 2021 roku. Po niecałym roku prace są na półmetku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zakład zostanie oddany do użytku już w pierwszym kwartale 2023 roku.

Tempo prac imponuje, tym bardziej, że teren jest wymagający. Nie obyło się też bez kilku niespodzianek. Samo przygotowanie terenu pochłonęło sporo czasu. Z uwagi na realizację inwestycji na terenach zalewowych, konieczne było wykorzystanie 220 000 m3 ziemi, a sam teren obfitował w niewybuchy z okresu II wojny światowej.

ś

– Prace budowlane idą zgodnie z planem i w tym momencie przygotowaliśmy już konstrukcję, ściany oraz zadaszenie dwóch magazynów wysokiego składowania i budynku biurowego. Trwają prace związane z wykonaniem połaci dachowej na potrzeby głównego budynku produkcyjnego, na finiszu są też przygotowania pod rozpoczęcie prac związanych ze zautomatyzowanymi magazynami wysokiego składowania. Magazyny niezbędne do przechowywania komponentów oraz gotowych produktów mają aż 30 m wysokości, czyli przewyższają zlokalizowany po sąsiedzku biurowiec KOGA – mówi Robert Chryc-Gawrychowski, prezes Northvolt Systems Poland Sp. z o.o.

Na terenie fabryki funkcjonować będą dwa 30-metrowe magazyny wysokiego składowania
Na terenie fabryki funkcjonować będą dwa 30-metrowe magazyny wysokiego składowania© fot. Aleksander Ruciński

W gdańskiej fabryce Northvolt zatrudnienie znajdzie około 500 osób. To liczba, która może wydawać się mało imponująca. W dużej mierze wynika jednak z wysokiego stopnia automatyzacji procesu produkcyjnego i logistycznego. Jak powiedzieli nam przedstawiciele firmy, zakład będzie wykorzystywał automatyzację i robotyzację na niespotykaną do tej pory skalę. Maszyny pracujące na hali produkcyjnej mają się komunikować z autonomicznym magazynem, obsługiwanym przez samojezdne, autonomiczne wózki. Wszystko to bez udziału człowieka.

Na Pomorzu produkowane będą duże magazyny energii, które znajdą zastosowanie głównie w przemyśle. Nie tylko w roli systemów stacjonarnych, ale i np. dużych akumulatorów zasilających mobilny, ciężki sprzęt. Przedstawiciele Northvolt nie ukrywają, że wiążą spore nadzieje z elektryfikacją pojazdów i maszyn wykorzystywanych w budownictwie czy górnictwie. Gdańska fabryka będzie największym zakładem w Europie dostarczającym takie komponenty.

Hala produkcyjna powinna ruszyć w pierwszym kwartale 2023 roku
Hala produkcyjna powinna ruszyć w pierwszym kwartale 2023 roku© fot. Aleksander Ruciński

Nie ma jednak planów – przynajmniej na razie – na polską produkcję baterii do samochodów elektrycznych. Te będą powstawać z ogniw wytwarzanych w innych zakładach Northvolt. Gdańska inwestycja, która nosi nazwę Northvolt Dwa jest bowiem drugą fabryką firmy budowaną w Europie. Pierwsza, Northvolt Ett (tłum. Northvolt Jeden) realizowana jest na północy Szwecji, w miejscowości Skellefteå. Northvolt ma w planach także budowę gigafabryk w Niemczech (Northvolt Drei) oraz w miejscowości Borlänge w Szwecji (Northvolt Fem).

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (37)