Offroad Marcina: Toyota Hilux 2.8 - niezawodna pod każdym względem

Odświeżona Toyota Hilux z nowym silnikiem 2.8 o mocy 204 KM jest jeszcze bardziej niezawodna. Nie chodzi jednak o brak usterek, lecz o to, jak wykonuje swoje zadania. Sprawdziłem, jak radzi sobie w terenie i czy współczesna elektronika rzeczywiście pomaga.

Rynek pickupów jeszcze całkiem niedawno osłabł, ale w przenośni. Nowe modele dostawały słabe silniki, za słabe dla klientów. Toyota Hilux, Isuzu D-Max, Mitsubishi Outlander miały do zaoferowania jednostki dobre co najwyżej do jazdy w terenie na reduktorze, a to ze względu na przepisy dotyczące norm emisyjnych. Rozwiązaniem problemu stały się fabryczne moduły podnoszące moc na życzenie klienta.

Toyota wybrała jednak inną drogę. Trochę odczekali i w końcu wraz z liftingiem zaprezentowali odświeżonego Hiluxa z nowym starym silnikiem 2.8. Nowym dla tego modelu, ale znanym z Land Cruisera. Rozwijająca 204 KM i 500 Nm jednostka w sam raz pasuje do auta i spełnia wszystkie wymagania.

Pierwsza jazda: Toyota Hilux po liftingu — z większym dieslem i (pseudo)skórą w kabinie

Przy odświeżaniu Toyoty Hilux inżynierowie skupili się tak naprawdę na dwóch elementach: nowym silniku wysokoprężnym o pojemności 2,8 l oraz topowej…

Toyota Hilux 2.8

Jeździłem 150-konnym Hiluxem po bezdrożach podczas testów na poligonie w Drawsku Pomorskim. Nie jestem w kwestii mocy szczególnie wymagający, ale jednak czuć, że to za mało. Na długich podjazdach, nawet na asfalcie, silnik wyraźnie dyszy ze zmęczenia, a sytuację ratuje tylko sprawny automat. Włączenie reduktora jest obowiązkowe, jeśli w kopnym piachu ma się jeździć dłużej, bo inaczej jednostka będzie stale pracować na najwyższych obrotach.

Pojechałem toyotą proace na poligon, by sprawdzić Hiluxa. Na trasach Baja Poland pokazał, co potrafi

To nie była zwykła prezentacja samochodu. Bardziej przypominała misję do wykonania. W bliżej nieokreślonym miejscu i czasie zadzwonił do mnie pewien…

2.8 zmienia postać rzeczy

Z większym silnikiem, choć wciąż 4-cylindrowym, otrzymujemy tylko 54 KM i 100 Nm więcej, ale w praktyce czuć to przy największym obciążeniu. Nie tylko w terenie, ale na przykład na autostradzie, kiedy trzeba sprawnie przyspieszyć w zakresie prędkości trzycyfrowych. Wróćmy jednak na bezdroża, bo to w takich warunkach przetestowałem nowy wariant.

Toyota Hilux 2.8

Większy i mocniejszy silnik nie męczy się już na piasku czy podjazdach. Od razu czuć, że pracuje w niższych zakresach obrotów, że nie łapie powietrza ostatnią resztką sił. Może trochę przerysowuję, silnik 2,4 l nie był za słaby, ale czym innym jest praca na maksimum możliwości, a na jakieś 70 proc. Dlatego nie zawsze, ale w wielu sytuacjach motor 2,8 l będzie lepszy.

Hilux w czasie pokonywania terenowych prób poradził sobie ze wszystkimi, ze szczególnym wskazaniem na te, które wymagały dobrej trakcji. Tu klasę pokazało jedno z najlepszych zawieszeń w klasie jednotonowych pick-upów, ale i układ A-TRC (Active Traction Control), który od lat wychwalam i nadal będę to robił, a na nagraniu wideo zobaczycie, jak się sprawdza. Elektronika pokazała, że mechaniczne rozwiązania nie zawsze pracują sprawniej. Zresztą, sami zobaczcie.

Podsumowując, Toyota Hilux 2.8 jest jeszcze bardziej niezawodnym autem, bo nie zawiedzie was w żadnej z drogowych i terenowych sytuacji, jeśli oczywiście będziecie pamiętali, że jest pick-upem, czyli w praktyce autem użytkowym, a nie tradycyjną terenówką jak Land Cruiser czy Jeep Wrangler.

Obserwuj nas na Google News:

Zobacz więcej artykułów z serii: Offroad Marcina

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Pierwsza jazda: Volkswagen Taigo - tak, zmieści się w gamie Renault Mégane CC 1,4 TCe Monaco GP - lato w mieście [test autokult.pl] Test: Kia Stonic MHEV GT Line (warunkowo) dobry wybór Ford Mustang Bullitt: za sterami legendy z dzieciństwa Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi – wybór z rozsądku? [test autokult.pl] Alfa Romeo Giulietta 1,4 TB MultiAir [wideotest autokult.pl cz. 2] Nowy Opel Corsa 1.0 Turbo - test, opinia, spalanie, cena Garmin nüLink! 2390 [test autokult.pl] Seat Ibiza Cupra - test Mercedes-Benz C180 T Avantgarde - świadomy wybór [test autokult.pl] Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI: kombi z dieslem to również ścisła czołówka segmentu C Nowe MINI 3d John Cooper Works - test, opinia, spalanie, cena

Popularne w tym tygodniu:

Test: Rolls-Royce Phantom VIII series II - gdy 2,5 mln zł to uczciwa cena BMW M3 xDrive vs BMW X3 M: ile dziś zostało z legendy M? Pierwsza jazda: Peugeot 308 SW Hybrid 225 - kombi przyszłości według Peugeota Test: Volkswagen ID.4 GTX - może i błyszczy, ale nie z tym oprogramowaniem Pierwsza jazda: Nissan Juke Hybrid – no i mamy silnikowy pomost Test: Volkswagen T6.1 California Ocean – rozmiar idealny Test: Peugeot 408 – tego nikt się nie spodziewał Test: Dacia Jogger z LPG — trudno o rozsądniejszą propozycję dla rodziny. I to mimo skromnej mocy Toyota Corolla została odświeżona. Mniejsza hybryda to teraz poważny gracz Test: Volkswagen Taigo – puchowa kurtka w Afryce? Pierwsza jazda: Ford Tourneo Connect – gdzieś już to grali Pierwsza jazda: Alpina B3 Touring to nieznany bliźniak BMW M3 Touring, który jest z nami od 30 lat. Sprawdziłem go na torze