Auto na firmę: od 2021 roku przedsiębiorcy z przywilejami klientów prywatnych

Auto na firmę: od 2021 roku przedsiębiorcy z przywilejami klientów prywatnych

Czy salony powinny przygotować się na większą liczbę zwrotów?
Czy salony powinny przygotować się na większą liczbę zwrotów?
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński
15.01.2021 10:27, aktualizacja: 06.03.2024 22:08

Kupujesz auto na firmę? Od 1 stycznia 2021 roku możesz skorzystać z uprawnień dotychczas zarezerwowanych dla osób prywatnych. Klienci mają powody do zadowolenia, lecz sprzedawcy niekoniecznie.

1 stycznia 2021 roku weszły w życie nowe przepisy regulujące kwestie rękojmi i zwrotów, które w określonych przypadkach dają przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą podobne uprawnienia co osobom prywatnym. Mowa o kwestii zakupu pojazdów.

Jak donosi Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego, z nowych przepisów skorzystają przede wszystkim osoby, które kupią i zarejestrują pojazd na firmę, lecz będą go używać do celów niezwiązanych bezpośrednio z prowadzoną działalnością.

Ocena charakteru zakupu będzie weryfikowana na podstawie wpisu w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospdarczej (CEIDG) danej firmy. Jako przykład prawnicy podają np. stomatologa, który zakupił auto na firmę, choć nie jest mu ono niezbędne w codziennej pracy. W świetle obowiązujących przepisów, taki klient powinien być traktowany na równi z osobami prywatnymi, przynajmniej w kwestii rękojmi i zwrotów.

W praktyce oznacza to, że jednoosobowe działalności gospodarcze zyskały 14 dniowy termin na odstąpienie od umów zawartych na odległość, który według UOKiK w przypadku niepoinformowania przez sprzedawcę o tym przywileju wydłuża się do 12 miesięcy.

Przedsiębiorca może rozwiązać taką umowę, np. w przypadku zakupu jednośladu lub samochodu przez internet. Sprzedawcy mają jednak prawo do pomniejszenia kwoty ewentualnego zwrotu, jeśli sprzęt w okresie 14 dni został zarejestrowany i był użytkowany. Co więcej, możliwość zwrotu nie dotyczy umów leasingowych zawieranych na odległość, gdyż jest to usługa finansowa, wyłączona spod ustawy 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.

Nowe regulacje budzą wątpliwości przedstawicieli branży motoryzacyjnej, którzy po 1 stycznia 2021 roku mogą spodziewać się większej liczby konsumenckich zwrotów i związanych z tym problemów - np. dodatkowych rozliczeń, gdy w ciągu 14 dni klient użytkował pojazd, czym obniżył jego wartość.

Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego stwierdza, że: "warto byłoby tak ułożyć stosunek prawny między dealerem i klientem, aby wydanie pojazdu nastąpiło po upływie 14 dni od dnia zawarcia umowy jego sprzedaży." co z pewnością pozwoliłoby uniknąć ewentualnych komplikacji.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (15)