Od mającego 55 KM dostawczaka do kolosa, który prowadzi się jak osobówka.

Od mającego 55 KM dostawczaka do kolosa, który prowadzi się jak osobówka. (fot. Mateusz Lubczański)

Nazwa Sprinter ma już 25 lat. Dostawczaki Mercedesa mają jednak o wiele dłuższą historię

Pociągnij za dźwigienkę przy kierownicy. Poczekaj – w zależności od temperatury powietrza – kilkadziesiąt sekund. Kontrolka obok powinna zacząć się żarzyć, wskazując na rozgrzanie świec w jednostce Diesla. Teraz pociągnij mocniej i czekaj aż silnik zaskoczy. Gdy usłyszysz głośne chrząknięcie, a w lewym lusterku pojawi się chmura dymu, gratulacje – właśnie odpaliłeś Mercedesa L 319 sprzed ponad 50 lat.

L319 narodził się już po pojawieniu się na rynku kultowego transportera od Volkswagena, ale dał początek nie mniej interesującej rodzinie pojazdów dostawczych. Obecny stopień jej ewolucji to Sprinter, który prowadzi się jak osobówka, a w niektórych sytuacjach jest mądrzejszy od kierowcy.

L319 "nie klęka" nawet po latach

L319 na pewno nie prowadzi się jak typowy samochód osobowy. Niebieski Kastenwagen pożyczony z niemieckiego oddziału Mercedesa (tuż obok siedziby Lorinsera) ma sztywne osie, resory piórowe, a z tyłu — podwójne opony. Kabina umieszczona jest tuż nad silnikiem, który generuje zdumiewające 55 KM. Poza miejskimi uliczkami udaje się go nawet "rozbujać" do 80 km/h. To nie lada wyczyn.

Egzemplarz z 1967 roku wzbudza niemałe zainteresowanie na ulicach Stuttgartu, lecz wśród ekologów wywołuje popłoch – Mercedes radośnie pyrka ciemnymi spalinami. Jechałem za nim w "Kaczce" i myślałem, że wydech mojego auta jest nieszczelny i jadę zamroczony spalinami. Okazało się, że to wina L319.

Ach, "Kaczka"! W Polsce to doskonale znany samochód, który jeździł do momentu całkowitego przeżarcia go przez rdzę lub gdy właściciel postanowił przerobić go na kurnik czy inną ozdobę ogródka. To po prostu wspaniałe auto. Oczywiście, wybranie biegu przypomina losowanie lotto, sprzęgło łapie pod sam koniec, a silnik wydaje grzechot, pisk lub trzask w zależności od obrotów, ale doskonale da się wyczuć, że tutaj wszystko jest mechaniczne, proste, każdy element jest gotowy do ciężkiej pracy. Egzemplarz udostępniony przez Mercedesa jest już z końcówki produkcji. Ma radio Beckera i ładniejszą tapicerkę. Mógłbym takim cisnąć przez warszawskie korki.

Bremen van i Sprinter

Ale już Sprinter – pierwszy dostawczak Mercedesa, który doczekał się nazwy, a nie określenia cyfrowego – jest nieco inny. Zauważyć można zegary choćby z osobowego W124, drążek zmiany biegów przywołuje niezbyt skromne skojarzenia, a tapicerka przypomina o tym, że w latach 90. mieliśmy dostęp do naprawdę srogich narkotyków. Najważniejsze jest jednak uczucie, że to auto prowadzi się już bardziej jak osobówka, a nie jak kontener na śmieci. Jeździłem wersją wolnossącą o mocy 79 KM. Prędkość 60 km/h, osiągnąłem "na pusto", jadąc z górki.

Trudno uwierzyć, że pierwsze egzemplarze Sprintera mają już 25 lat.

Pierwszy Sprinter miał już hamulce tarczowe na każdej osi, ABS, jako pierwszy w segmencie miał też ESP od 2002 roku (choć było to po części spowodowane fikołkami Klasy A). Był też znany z ponadprzeciętnie słabego zabezpieczenia korozyjnego, ale mówiąc wprost — pokazał, że auto dostawcze może być cywilizowane i pożądane przez klientów. W Rosji Mercedes musiał przedłużyć produkcję kolejnej generacji, już pod nazwą "Classic", bowiem tak duże było zainteresowanie klientów. U nas, z racji norm emisji i bezpieczeństwa, to raczej niemożliwe.

Zobacz również: Mercedes-Benz GLC 250 AMG Line (2016) - test

Obecna generacja potwierdza tylko, jak zmieniły się potrzeby klientów. Sprinter oferuje 1700 konfiguracji, doczekał się napędu na przód, jak i na cztery koła. Menadżerowie flot wiedzą, gdzie znajdują się ich auta, ile pozostało do serwisu, mają też podgląd na stan paliwa. Komunikacja z kierowcą odbywa się na poziomie aplikacji, a wszelkie trasy są rejestrowane. Nic więc nie umknie.

Test: Mercedes Sprinter furgon 314 CDI — jednak im prościej, tym lepiej

Mercedes Sprinter najnowszej generacji był już przeze mnie testowany dwa lata temu. Tym razem otrzymałem inną konfigurację, która pokazała, że…

To może się wydawać śmieszne dla osób, które "latają" tylko jednym busem, ale jest powodem, dla którego francusko-włoska konkurencja powinna coraz bardziej uważać na słupki sprzedaży. Mercedes we wrześniu zamykał podium najczęściej wybieranych samochodów dostawczych w Polsce, ale kto wie, co przyniosą kolejne miesiące?

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Relacje:

Fani Forda Testują: Nowy Ford Kuga [relacja autokult.pl] Kolekcjonowanie motocykli docenione przez świat milionerów. Lepsze historie, towarzystwo i niższe ceny Wielkie nadzieje Škody związane z premierą modelu Karoq BMW iFE.18 to ważna premiera nie tylko dla fanów Formuły E. Od niego zależy przyszłość BMW i Autokult w padokach 24 Heures du Mans 2013 [galeria] Cztery rzeczy, które wiemy po premierze Hyundaia Kony w Seulu Nowe opony Firestone Destination Winter - w teorii i w praktyce Verva Street Racing 2013 & Top Gear Live [galeria] Cykl szkoleń dla kierowców na 10-lecie Szkoła Auto Škoda - część 1 i konkurs Mercedes-Benz Klasy S - odc. 2 "Sanktuarium" Kia Lotos Race Oschersleben (2017) - jak wygląda rozsądne cenowo ściganie? Retro Motor Show 2017 - gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta

Popularne w tym tygodniu:

Rolnik Łukasz ma dwa traktory Kirovets K-700A. Nie zamieniłby ich na nowe Podróżowanie po Europie autem w czasach COVID-19. Sprawdzamy, co się dzieje na przejściach granicznych