Oszczędność czasu, pieniędzy i bezpieczeństwo dla pracowników. Telematyka to coś więcej niż zwykły GPS

Telematyka i GPS to nie tylko kropka na mapie. To realne oszczędności dla biznesu, realne korzyści dla pracowników i realna szansa na szybszy rozwój firmy. Nowoczesne technologie coraz częściej wchodzą do polskich firm.

Verizon

Branża transportowa, przemysł budowlany, firmy utrzymujące dostawy mediów, dystrybucja. Te branże doskonale wiedzą, ile warte są podstawowe oszczędności. Wystarczy zmniejszyć spalanie w jednym samochodzie o 1 litr benzyny lub oleju napędowego, by w ciągu roku mieć w portfelu kilka tysięcy złotych. Wystarczy takie same oszczędności przełożyć na całą firmową flotę, by mieć do wydania o kilkadziesiąt tysięcy złotych więcej.

A środki mogą trafić na inwestycje, mogą też trafić do pracowników. Tych najlepszych.

Telematyka i rozwiązania do zarządzania flotą GPS kojarzą się głównie z oprogramowaniem, które wskazuje położenie pojazdu na. Systemy te oferują jednak znacznie więcej. Optymalizacja biznesu, oszczędności paliwa, poprawa bezpieczeństwa, zwiększenie satysfakcji klienta — dzięki rozwiązaniom telematycznym stają się możliwe.

Niższe koszty, większy zysk

W branży transportowej każdy procent oszczędzanego paliwa jest wielką zaletą. Jednocześnie nie ma dziś biznesu, który radziłby sobie bez samochodów. Obniżenie kosztów prowadzenia działalności to z reguły najlepszy krok ku podniesieniu rentowności firmy. A to wszystko można osiągnąć za sprawą najnowszych technologii — czyli telematyki.

O co chodzi? Najpierw trochę teorii. Telematyka to w gruncie rzeczy dziedzina nauki. Zajmuje się w zasadzie transmisją informacji komputerowych na odległość. To jednak tylko prosta definicja. Telematyka najczęściej odnosi się do tzw. "telematyki pojazdów". I w tym wypadku informacje takie, jak lokalizacja i prędkość rzeczywiście są wysyłane na oddalony od pojazdu komputer.

Brzmi prosto? W praktyce to skomplikowany proces. W sporej mierze oparty jest o informacje zebrane z satelitów GPS. Myliłby się jednak ten, kto jest przekonany, że telematyka to jedynie monitoring i nic więcej. Wręcz przeciwnie.

Dane dotyczące lokalizacji pojazdu, jego prędkości to dopiero początek. Nowoczesne systemy dostarczają również informacji o stanie i kondycji silnika, przekazują kody błędów serwisowych oraz oceniają bezpieczeństwo jazdy kierowcy danego pojazdu. To jednak wcale nie koniec. Kluczem do efektywnego wykorzystania telematyki jest obróbka tak zebranych danych.

Serwery komputerowe przechowują i przetwarzają je, przekładając na użyteczne — z perspektywy biznesu — informacje. Może to być propozycja nowej trasy dla firmowych kierowców, może być to alert bezpieczeństwa mówiący o niebezpiecznej jeździe lub nieuprawnionym wykorzystaniu pojazdu, który wyjechał poza ustaloną strefę.

Telematyka oferuje sporo więcej. Daje natychmiastowy wgląd w gospodarkę paliwową pojazdu. Jednocześnie umożliwia wskazanie nadmiernych kilometrów pokonanych na trasie, ale również — informuje np. o niepotrzebnym użyciu jałowego biegu. A to właśnie z reguły ten błąd niepotrzebnie zwiększa zużycie paliwa.

To właśnie telematyka może pomóc w zauważalnych oszczędnościach w wydatkach ponoszonych na paliwo. Systemy telematyczne dają narzędzia i faktyczne dane, których potrzebuje każda firma, aby zachęcić kierowców do zmniejszenia zużycia paliwa w całej flocie — np. dzięki grywalizacji.

Lepsze wykorzystanie pracowników

Wiele firm wciąż nie monitoruje swoich zespołów pracowniczych. Menadżerowie często nie wiedzą, gdzie w danej chwili znajdują się ich pracownicy. Nie wiedzą także, co robią i kiedy skończą zadane im w danym czasie aktywności. Telematyka pozwala na rozprawienie się z tym problemem. Dzięki niej można mieć w te wszystkie rzeczy wgląd. I to w czasie rzeczywistym.

Efekt? Właściciel firmy może podejmować lepsze decyzje dotyczące delegowania członków zespołu do określonych zadań. Usprawniając zarządzanie zamówieniami każda firma może maksymalizować skuteczność i minimalizować koszty.

Jak tego dokonać? Telematyka to systemy narzędzi. I tak właściciel firmy — lub jej menadżerowie — mogą skorzystać z aplikacji terenowej i przydzielać nowe zlecenia pracownikom, którzy będą mogli najszybciej je wykonać.

Koniec z dzwonieniem, koniec z dowiadywaniem się, kto może wziąć się za konkretne zadanie. System wskazuje odpowiedniego pracownika, a on szybko ma informację o tym, co i gdzie ma robić.

Warto również informacje o przewidywanym czasie realizacji zadań wykorzystać na swoją korzyść. Danymi z systemów telematycznych można chwalić się u kontrahentów. Takie dane pokazują, że firma jest rzetelna i profesjonalna.

I znów. Nie jest to koniec możliwości rozwiązań telematycznych. Pomagają one zwykle również w konserwacji pojazdów. Automatyczny monitoring godzin pracy silnika oraz diagnostyka poprawiają dokładność planu konserwacji. To dobry sposób na zapobieganie niepotrzebnym serwisom.

A warto podkreślić, że dobrze przygotowane oprogramowanie do obsługi systemu telematycznego jest kompatybilne z większością popularnych smartfonów i tabletów. Nie potrzeba do niego dodatkowego sprzętu, nie potrzeba dedykowanej stacji roboczej. Wystarczy zwykłe urządzenie mobilne. Oczywiście to również sposób na obniżenie kosztów sprzętu.

W Polsce rozwiązania z zakresu telematyki oferuje na przykład firma Verizon Connect. Nie ma dwóch takich samych branż – takie hasło przyświeca firmie. I właśnie dlatego system zarządzania flotą jest elastyczny. Może się dostosowywać do wyjątkowych i zmieniających się wymagań firmy.

Partnerem treści jest Verizon Connect

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Treści cykliczne:

Aktualna klasyfikacja generalna kierowców w Formule 1 (2016) Telematyka to zysk dla pracodawcy i pracownika. Poprawia bezpieczeństwo i komfort pracy, pozwala na dodatkowe zarobki Porażki motoryzacyjne przyłapane na wideo Pinnacle Portfolio - najcenniejsza kolekcja wystawiona kiedykolwiek na aukcji [cz. 2 supersamochody] Rolls-Royce'y dla najbardziej wymagających - wyjątkowe egzemplarze na specjalne zamówienie [cz.2] Zwykłe auta dawcami dla supersamochodów [cz. 2] Puchar hot hatchów: Mini John Cooper Works vs Alfa Romeo Giulietta Veloce [runda 2] Retrofuturyzm, czyli przyszłość widziana z przeszłości: Magiczna autostrada Disneya Jak osiągnąć sukces w motorsporcie? Książka do poduszki i obserwacja przyrody Kierowcy Formuły 1 i ich prywatne samochody Bugatti Veyron - wersje specjalne na 100 zdjęciach Filmowe supersamochody z Need for Speed