Sprawdź VIN samochodu przed zakupem. Nowe narzędzie AutoCentrum.pl

Volvo S90 T8 eAWD – czy luksusowa limuzyna musi mieć duży silnik?

Jeszcze kilkanaście lat temu prestiż dużych limuzyn wyznaczały duże silniki. Im więcej cylindrów miały i czym większe były, tym wyższe były osiągi i respekt na drodze. Dziś takie motory odchodzą już do lamusa. Czy luksusowe limuzyny coś na tym straciły? By się o tym przekonać, wsiadam za kierownicę flagowego Volvo S90 z nowoczesną jednostką o pojemności dwóch litrów.

Volvo S90 T8 eAWD (fot. Volvo)

Volvo S90 T8 eAWD (fot. Volvo)

W pionierskich czasach motoryzacji za szczyt możliwości konstruktorskich uważano silnik V12 (z dwunastoma cylindrami ułożonymi widlaście), który był symbolem niedoścignionej kultury pracy. Choć z dzisiejszej perspektywy takie jednostki to już praktycznie relikt przeszłości, podobny model myślenia o komforcie jazdy przez cały czas obowiązuje zarówno wśród wielu klientów, jak i samych producentów. Na rynku znajdują się w końcu nadal modele ze względnie dużymi silnikami V6 i V8, które to właśnie w wielkości i liczbie cylindrów upatrują swojej wartości.

W obliczu powyższego szczególnie odważnie musiała w 2014 roku wyglądać decyzja Volvo, by przejść wyłącznie na silniki czterocylindrowe. Wtedy też wraz z nowymi modelami marki zaczęła pojawiać się nowa linia wysokowydajnych jednostek opracowanych z myślą o mających nadejść ostrzejszych normach emisji spalin. Z perspektywy czasu widać, że dla samego producenta była to bez dwóch zdań opłacalna decyzja, ponieważ te rewolucyjne przepisy teraz właśnie zaczynają obowiązywać i mocno zmieniają krajobraz przemysłu motoryzacyjnego. Volvo tymczasem na tę rewolucję było już doskonale przygotowane dzięki zebranemu przez ostatnie pięć lat doświadczeniu i nieustannemu rozwojowi swoich czterocylindrowych jednostek.

Układ napędowy S8 Twin Engine (fot. Volvo)

Co ta decyzja dała klientom Volvo? By się o tym przekonać, wybrałem się w podróż flagowym modelem Volvo, sedanem S90 z napędem T8 eAWD.

Silnik nowego typu

Pierwsze wrażenie było jednoznaczne już po pierwszych metrach, jeszcze nim wyjechałem z miasta. Jeśli celem komfortowej limuzyny jest przemieszczanie się w możliwie największej ciszy i spokoju, to nowy napęd Volvo S90 T8 góruje nad jakimkolwiek tradycyjnym silnikiem z V12 włącznie, ponieważ tutaj… przez większość czasu w ogóle się nie odzywa!

Wynika to z faktu, że jednostka napędowa w tym modelu nie jest tylko zwykłym silnikiem spalinowym. Czterocylindrowa konstrukcja stanowi tylko trzon, na którym jest wsparta rozbudowana hybryda typu plug-in. To nowoczesne rozwiązanie, dzięki któremu z reprezentacyjnej limuzyny Volvo można korzystać jak z samochodu elektrycznego, czyli ładować go z zewnętrznych źródeł energii i na długich odcinkach jeździć bez spalania ani kropli benzyny. Z twardych, obiektywnych danych zebranych w polskich serwisach marki wynika, że auta Volvo z tym typem napędu eksploatowane w naszym kraju pokonują na samej energii elektrycznej około 35 proc. swojego całkowitego przebiegu. Z każdym rokiem ta wartość znacząco rośnie.

Volvo S90 T8 eAWD (fot. Volvo)

Jednocześnie rozwiązanie to pozwala wyeliminować ograniczenia tradycyjnie utożsamiane z samochodami elektrycznymi, czyli przede wszystkim ograniczony zasięg i długi czas ładowania. Gdy napęd elektryczny nie wystarczy do danej sytuacji, z S90 T8 można także beztrosko korzystać jak z najzwyklejszej limuzyny z silnikiem spalinowym. Takie rozwiązanie łączy najlepsze z dwóch światów: przewagę napędu elektrycznego przy krótszych dystansach oraz komfort i funkcjonalność tradycyjnego silnika spalinowego przy dłuższych podróżach bez konieczności zmiany swoich życiowych przyzwyczajeń.

Zestawienie ze sobą wydajnego silnika spalinowego oraz modułu elektrycznego daje cały szereg nowych możliwości. Taki wzajemnie uzupełniający się tandem zapewnia nawet lepszą elastyczność i dynamikę niż duży silnik spalinowy. Pomimo niewielkiej pojemności i niskiego zużycia paliwa, S90 T8 dysponuje mocą aż 390 KM, a opcjonalnie nawet 404 KM. W takiej wersji zapewnia nie tylko jedyne w swoim rodzaju doznania z jazdy, ale i nadspodziewanie wysokie osiągi. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje tylko pięć sekund. Elastyczność nawet trudno opisać liczbami. Dość powiedzieć, że jest tu wystarczający zapas niutonometrów, by na każdą sytuację napęd mógł zareagować z dojrzałym spokojem i bez żadnego opóźnienia.

Volvo S90 T8 eAWD (fot. Volvo)

Wszystkie zalety napędu elektrycznego bez jego minusów

Wystarczające parametry reprezentuje już sam silnik elektryczny, który w warunkach miejskich staje się domyślnym źródłem napędu. Dzięki sprytnie wmontowanym w podwozie akumulatorom, S90 T8 bez uruchamiania silnika spalinowego przejedzie nawet 45 kilometrów, po czym można je podłączyć do ładowania tak jak samochód elektryczny. Nawet bez starań ze strony kierowcy samochód przez większość czasu korzysta wyłącznie z napędu elektrycznego, a jeśli już część spalinowa włącza się do gry, to w sposób niepostrzeżony i tylko chwilowo. Jeśli pamięta się o podłączeniu auta do ładowania na przykład na zakupach czy w pracy, bez trudu osiąga się wyniki zużycia paliwa na poziomie 4–5 l/100 km.

W trasie hybrydowy napęd S90 T8 także się sprawdza. Przy wyższych prędkościach elektryczna część napędu ma pozytywny wpływ na komfort i ekonomikę jazdy, ale już w inny sposób. Gdy jednostka czterocylindrowa była projektowana jako część hybrydy, jego twórcy mogli założyć, że przy jeździe z dużym obciążeniem oraz przy ruszaniu za elastyczność będzie odpowiadał silnik elektryczny.

Volvo S90 T8 eAWD (fot. Volvo)

Wykorzystując to wsparcie silnik spalinowy nie musi tutaj robić wszystkiego, tylko może skupić się na ekonomicznej jeździe przy wyższych prędkościach obrotowych oraz wyższej kulturze pracy. Podczas takiej jazdy okazuje się, że dwulitrowa konstrukcja w S90 T8 nie przypomina żadnego innego silnika podobnej wielkości. Jest dojrzalsza i po prostu cichsza. W porównaniu wyników zużycia paliwa większe jednostki starego typu pozostają z napędem w Volvo S90 T8 bez szans.

Efekt wizerunkowy w cenie

Czy obecność niewielkiego czterocylindrowego silnika ma sens w mierzącej blisko pięć metrów luksusowej limuzynie Volvo? Tak naprawdę dziś ma on większy sens niż cokolwiek innego. Opracowany przez szwedzką markę napęd TwinEngine zachowuje wszystkie walory tradycyjnych silników z większą liczbą cylindrów, ale nie posiada ich wad i obciążeń, których lista z każdym dniem się wydłuża. W następnych latach korzystanie z samochodów z dużymi silnikami nie tylko będzie mniej wygodne i droższe, ale również gorzej odbierane społecznie.

Na sprawę ewolucji silników trzeba spojrzeć obiektywnie. Już dawno wyszliśmy ze stereotypowej sytuacji, gdy większe silniki oznaczały wyższą kulturę pracy i lepsze osiągi. Od tego czasu długą drogę przeszyły tak jednostki napędowe, jak i same samochody segmentu premium. Dziś wartość w tym segmencie wyznacza już nie tylko komfort i osiągi, ale i wysoka świadomość społeczna oraz odpowiedzialność.

Volvo S90 T8 eAWD (fot. Volvo)

Artykuł powstał we współpracy z marką Volvo

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Audi A9 – czterodrzwiowe coupé XXL Fisker Surf EV już za tydzień we Frankfurcie Nissan 370Z vs kurczak - szalony wyścig [wideo] Caterham nadal będzie produkował samochody drogowe GP Brazylii: Vettel zdobywa trzeci tytuł! Chevrolet Camaro 1LE - kompromis pomiędzy SS a ZL1? Piaskowy twór - VW New Beetle Nowe Audi RS4 Avant wraca do gry? Ponad 1900 kilometrów w Lamborghini Countach [wideo] Ekstremalnie szybki – 9ff GT9 Vmax (2012) [Essen 2012] Bentley Continental GT V8 S – twardziej, mocniej, szybciej [Frankfurt 2013] Protest motocyklistów na A4

Popularne w tym tygodniu:

Wymiana opon na letnie może grozić mandatem. "Lepiej poczekać" - radzi policja Stało się. Internauci donoszą o benzynie za mniej niż 3 zł/litr Wymiana opon zimowych na letnie jako czynność niezbędna. Ministerstwo wydało zgodę Mercedes-Benz 800 SEL miał być napędzany 18-cylindrowym silnikiem. Niestety, skończyło się na szkicach Genesis G80 debiutuje w pełnej krasie. Czy zagrozi utytułowanym konkurentom? Ktoś porzucił fabrycznie nowe auta z lat 80. w argentyńskim salonie. Stoją tam fiaty, alfy i peugeoty Mercedes S600 Pullman to piekielnie drogi restomod na podzespołach Maybacha Mercedes-Benz CLK GTR przyłapany. Pojawił się w okolicach St. Moritz Lego pokazało model Dodge'a Chargera z "Szybkich i Wściekłych". Jest wspaniały Gigant do dezynfekcji ze Stalowej Woli. Ma taką moc, że potrzebuje obstawy Mercedes Klasy S w wersji cabrio i coupe zniknie z rynku. Zastąpić może je 4-drzwiowe GT Nierejestrowany Mercedes SL600 V12 wystawiony na sprzedaż. Jest jak nowy