Ekologia i oszczędzanie idą w parze. Pozwalają na to nowoczesne technologie

Nowoczesne przedsiębiorstwo może być jednocześnie oszczędne i pomagać środowisku. Wystarczy, że skorzysta z nowoczesnych rozwiązań telematycznych, by co miesiąc wydawać na podstawową działalność zdecydowanie mniej pieniędzy. A przy okazji firma znacznie ograniczy wytwarzany ślad węglowy.

Verizon

Ile daje zmniejszenie spalania paliwa w samochodzie osobowym o zaledwie 1 litr na każde przejechane 100 kilometrów? W ciągu całego życia pojazdu to różnica dokładnie ponad 10 tys. zł. Dokładnie tyle pieniędzy zostaje w portfelu po niewielkim zbiciu spalania na liczniku. Równowartość kilku rocznych pakietów ubezpieczeń, blisko 10 kompletów opon lub wielu napraw serwisowych.

A często wystarczy tylko zmienić styl jazdy, zrezygnować z pracy silnika na biegu jałowym i poznać podstawowe zasady eko-jazdy. Coraz częściej pomagają w tym nowoczesne technologie. Podpowiadają, co powinien zrobić sam kierowca. Podpowiadają też, jak dbać o koszty w firmie.

Średni czas życia osobowego samochodu flotowego w Polsce to 150 — 200 tys. kilometrów. To zwykle wtedy firmy biorą się do wymiany wozów, głównie ze względu na zbliżające się duże koszty serwisowe. Większości przedsiębiorstw, które mają własną flotę, nie opłaca się ich przeprowadzanie. Za to mogą po prostu dostarczyć do garażu nowe wozy, np. dzięki ofercie leasingowej.

Samochód przy średnim spalaniu na poziomie 7 litrów przez 200 tys. kilometrów wyjeździ aż 14 tys. litrów paliwa. Dziś to równowartość blisko 70 tys. zł. Obniżenie spalania w wozie o 1 litr w ciągu całego życia pojazdu przynosi oszczędność 2 tys. litrów paliwa. A to właśnie blisko 10 tys. zł na liczniku mniej, 10 tys. zł w portfelu więcej.

A przecież mowa tylko o jednym aucie. Im więcej ich we flocie, tym większe są oszczędności. Przy 10 autach mówimy już o oszczędności 100 tys. zł, przy 100 samochodach oszczędności przekraczają już milion złotych.

Ekonomia i ekologia

Nie jest tajemnicą, że nadmierne zużycie paliwa w firmie może znacznie ograniczyć konkurencyjność i wydajność firmy oraz negatywnie wpłynąć na jej wyniki finansowe. Statystyki wskazują, że w małych flotach zużycie paliwa odpowiada mniej więcej za 5 proc. łącznych wydatków. W większych przedsiębiorstwa często jest to już ponad 30 proc. Nawet nieznaczne ograniczenie zużycia paliwa może mieć duży wpływ na rentowność.

Dla firmy oszczędności na spalaniu to nie tylko korzyść czysto ekonomiczna. Odpowiedzialny biznes to w tej chwili biznes myślący również o ekologii. Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że im mniej palą samochody, tym czystszym powietrzem oddychamy w miastach.

Oszczędność firmy na paliwie to też istotne zmniejszenie śladu węglowego, który zostawia przedsiębiorstwo po swojej działalności. Wystarczy tylko kilkanaście litrów mniej spalonego paliwa, by na ulice nie zostało wyemitowane 15 kilogramów gazów cieplarnianych. To ważne szczególnie we flotach firm, które mają w celach wpisane restrykcje emisji CO2 dla użytkowanych pojazdów.

Ekologiczna firma

Czym w zasadzie jest ślad węglowy? To suma emisji gazów cieplarnianych, wywołanych bezpośrednio lub pośrednio przez działanie człowieka lub firmę. I choć nazwa może sugerować silny związek tylko z węglem, to jest zupełnie inaczej.

Ślad węglowy wyraża się w tonach lub kilogramach CO2 (czyli wspomnianego już dwutlenku węgla), ale w ramach tego jednego pojęcia określa się emisję wszystkich sześciu gazów cieplarnianych. To i dwutlenek węgla (wskazywano jako główny powód rosnących temperatur na świecie), i metan, i tlenki azotu (wskazywane z kolei jako główny truciciel w spalinach samochodowych).

Oczywiście wciąż trwają dyskusje ekspertów w sprawie wpływu poziomów emisji CO2 na zjawisko ocieplenia klimatu. Pomimo sporów, pewne jest, że dalej rosnące temperatury mogą na zawsze odmienić nasze życie, a nawet możliwe jest, że je zakończyć.

Stąd wniosek powinien być jeden: budowanie lepszej przyszłości to zadanie każdego z nas. I obywateli, i rządzących, i firm. Wiele przedsiębiorstw już zdaje sobie z tego sprawę.

Ślad węglowy produktu obejmuje emisje spowodowane wydobyciem surowców, z których został wytworzony np. dany produkt, jego produkcją i wykorzystaniem energii, użytkowaniem oraz składowaniem bądź recyklingiem po zużyciu. Najłatwiej opisać ślad węglowy na przykładzie auta. Na wpływ samochodu na ekologię ma cały proces produkcyjny, czyli użyte surowce i energia zużyta do ich wykonania oraz późniejsza eksploatacja. Bo chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że im więcej klasycznych paliw spalają samochody, tym większy jest ich ślad węglowy.

Głównymi sprawcami emisji CO2 są węgiel, ropa, gaz i cement. Trudno oczekiwać, by firmy w Polsce były w stanie zmienić dostawcę energii na korzystającego wyłącznie z odnawialnych źródeł energii. Łatwo za to zmniejszyć zużycie paliw.

Jak? Kupując bardziej ekonomiczne i mniej emitujące pojazdy, ale także korzystając z najnowszych technologii. Z pomocą, w przypadku istniejącej już floty, mogą przyjść na przykład rozwiązania telematyczne.

Telematyka to dziedzina nauki, jednak słowo to najczęściej jest używane w odniesieniu do telematyki pojazdów. W tym wypadku informacje, takie jak lokalizacja i prędkość, są wysyłane z pojazdu na oddalony komputer — serwer. On zajmuje się ich zbieraniem i analizowaniem. Gotowy raport trafia wprost do firmy. I w ten sposób zarządzający flotą doskonale wie, jak pracują jego pojazdy.

W jaki sposób takie działanie ułatwia oszczędzanie paliwa? Głównie poprzez monitorowanie jego zużycia w całej flocie i identyfikowanie pojazdów, które są mniej wydajne.

Automatyczne systemy są w stanie dość szybko wskazać nieefektywnych styl jazdy, który niepotrzebnie naraża na niebezpieczeństwo firmowy sprzęt i pojazdy. Zbyt dynamiczne przyśpieszanie? Jest alert. Zbyt szybka jazda? W firmie również pojawia się alert.

Informacje dostaje i kierowca, i przedsiębiorca. Wspólnie mogą podjąć odpowiednie kroki. Może to być ponowne przeszkolenie kierowców lub rozmowa upominająca. Część przedsiębiorców, którzy mają rozbudowaną flotę, wysyła swoich pracowników np. na tory jazdy. Tam mogą jeździć szybko, by w pracy już nie musieli.

Telematyka daje nie tylko wgląd w gospodarkę paliwową pojazdu, ale również umożliwia wskazanie nadmiernych kilometrów pokonanych na trasie oraz ewentualne nieautoryzowane użycie pojazdu. To również ważna informacja. Być może paliwo wycieka z firmy po prostu przez kradzież.

Inną przyczyną niepotrzebnego zużycia paliwa są postoje z włączonym silnikiem. Dzięki systemowi zarządzania flotą można określić, ile paliwa marnuje się z powodu tej złej praktyki, a następnie podjąć działania w celu rozwiązania problemu. To tylko kilka korzyści, które rozwiązanie do zarządzania flotą oparte na GPS zapewnia każdej firmie pracującej z pojazdami i chcącej ograniczyć nadmierne koszty.
W Polsce rozwiązania z zakresu telematyki oferuje między innymi Verizon Connect.

Firma Verizon Connect i jej rozwiązania zapewniają łączność i wgląd w dane, pozwalające klientom otrzymywać na bieżąco dokładne informacje o położeniu pojazdów i pracowników, ich efektywności, bezpieczeństwie, produktywności czy nawet przestrzeganiu przepisów. Rozwiązania są "szyte na miarę" i pozwalają oszczędzać zarówno małym, jak i największym przedsiębiorcom.

Verizon Connect jest w tej chwili liderem świata w ruchu i systemów telematycznych. Jak zapewnia firma, jej system w pełni automatyzuje, optymalizuje i rewolucjonizuje sposób, w jaki przemieszczają się ludzie, pojazdy i towary. A to sposób i na oszczędność pieniędzy, i na wsparcie ekologii. W najbliższym czasie firmy, które dbają o środowisko, będą nie tylko częściej wybierane przez kontrahentów, ale będą miały zdecydowanie większe znaczenie na rynku. W prosty sposób można stać się liderem zmian.

Partnerem treści jest Verizon Connect

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Treści cykliczne:

Zobacz najbardziej poczytne artykuły 2014 roku 10 najmocniejszych nowych SUV-ów na polskim rynku Subaru Impreza GT (GC) - autofascynacje Ford Fiesta Proto by Stec Motorsport - prawdziwy wilk w owczej skórze 10 najdroższych samochodów zlicytowanych w 2014 roku Kalendarz imprez motoryzacyjnych 2014 Rolls-Royce'y dla najbardziej wymagających - wyjątkowe egzemplarze na specjalne zamówienie [cz.1] Nowa Formuła 1 na sezon 2017 - zmiany techniczne oraz ich efekty "Może 10 proc. kierowców potrafi jeździć. Reszta wymaga gruntownego szkolenia" Tanie SUV-y i crossovery w Polsce - ile naprawdę kosztują? Zwykłe auta dawcami dla supersamochodów [cz. 2] Jedna zmiana, tysiące złotych oszczędności. Wszystko dzięki niewielkiej aplikacji

Popularne w tym tygodniu:

Koncept Bugatti Veyrona ma już 20 lat. Na początku było słowo Telematyka to zysk dla pracodawcy i pracownika. Poprawia bezpieczeństwo i komfort pracy, pozwala na dodatkowe zarobki