Nie licz na policję, licz na siebie. Skradzione auto rzadko wraca do właściciela

Każdego dnia z polskich ulic znika 25 samochodów, ale też drogich maszyn budowlanych. Policja znajduje ich tylko niewielką część. Rozwiązaniem problemu jest telematyka.

Shutterstock

Verizon

Tylko w minionym roku złodzieje ukradli w Polsce 9 tys. 75 samochodów. I jest to pierwszy w historii spadek poniżej 10 tys. skradzionych aut. Z perspektywy policji to dobra wiadomość — kradzieży jest mniej. Z perspektywy Polaków? Wciąż daleko jest od ideału, a prawda jest brutalna.

Każdego dnia w Polsce z parkingów znika 25 samochodów. Dokładnie co 57 minut znika jeden. Z tego udaje się znaleźć zaledwie co czwarty.

To i tak zdecydowanie lepiej niż jeszcze dwie dekady temu. W 1998 roku zginęło… blisko 50 tys. pojazdów. Złodzieje na potęgę kradli samochody osobowe, ale również ciężarówki, furgonetki, a nawet autobusy i mikrobusy.

Z wspomnianych 25 samochodów ukradzionych każdego dnia, policja jest w stanie zlokalizować dokładnie 6. Roczna skuteczność policji to niespełna 24 proc.

Koparka droższa od Mercedesa

W ostatnim roku dużym zainteresowaniem złodziei cieszyły się także maszyny budowlane i rolnicze. Powód? Nowoczesne i drogie samochody często są już fabrycznie wyposażone w systemy pomagające w ich namierzeniu. Sprzęt budowlany — choć nieraz jest znacznie droższy od nowego mercedesa — bywa mniej zabezpieczony.

Kilka lat temu wrocławscy policjanci rozbili grupę zajmującą się kradzieżami maszyn budowlanych. Sprawcy ukradli około 30 koparko- ładowarek o wartości ponad 2 milionów złotych. Sposób działania? Sprawcy zgłaszali się do firm świadczących usługi, by wypożyczyć taki sprzęt i umawiali się na wykonanie fikcyjnej usługi.

Gdy sprzęt z operatorem zjawiał się we wskazanym miejscu, okazywało się z różnych powodów niemożliwe wykonanie usługi w danym dniu. Termin realizacji zamawiający przesuwali na kolejny dzień. W tym czasie maszyna zostawała w miejscu zlecenia, a operator urządzenia był odwożony do domu. I w tym momencie dochodziło do kradzieży.

Do dziś nie udało się odzyskać żadnej maszyny.

— Niestety, ale właściciele pojazdów i sprzętu powinni zdawać sobie sprawę, że policja nie ma zbyt wielu narzędzi. Takie sprawy bardzo często kończą się umorzeniem, niewykryciem sprawców. Niewielką część samochodów znajdujemy dopiero, gdy uda nam się zlokalizować dziuplę lub podążać śladem pasera, który ma je sprzedać dalej — opowiada money.pl policjant z warszawskiego wydziału ds. przestępczości gospodarczej.

Dziś większość pojazdów i maszyn jest bowiem błyskawicznie rozbierana na części. A te niezwykle ciężko połączyć z daną kradzieżą.

— Skąd mamy wiedzieć, że akurat ten komplet lamp pochodzi z kradzionego wozu, a nie np. z rozbitego powypadkowego auta? Nie ma szans — opowiada policjant i dodaje:

Na złodziei najlepsza jest telematyka

— Złodzieje nie korzystają już ze szlifierek czy łomów, a urządzeń przechwytujących sygnał radiowy z kluczyka. Efekt? Na osiedlu nikt nawet nie słyszał, że było włamanie. Nikt nie widział, nikt nie zwrócił uwagi. Ktoś wsiadł do auta i odjechał. Do tego złodzieje nie wybierają monitorowanych i oświetlonych osiedli, więc często nie ma nawet materiału wideo z okolicy – tłumaczy policjant.

I potwierdzają to statystyki. Większość kradzieży ma miejsce po prostu na ulicy, spora część dotyczy niestrzeżonych parkingów. Z garaży, z parkingów podziemnych w budynkach, z parkingów przy galeriach handlowych kradnie się zdecydowanie mniej. To ułamek ogółu znikających pojazdów.

Inną kategorią są tereny budowy — i te wyjątkowo często są odwiedzane przez złodzei. Średnio raz w miesiącu dwa place budowy są plądrowane.

— O ile skradziony samochód lub sprzęt budowlany nie jest wyposażony w urządzenia pozwalające na jego zdalną lokalizację, to szanse na odnalezienie dramatycznie maleją – przyznają funkcjonariusze.

Kradzież wozów to ogromny problem w przypadku flot. O ile zdecydowana większość takich aut jest ubezpieczona, to brak auta lub drogiego sprzętu i tak rodzi problemy. Główny to przestój w biznesie. Trudno wyobrazić sobie działanie firmy budowlanej, gdy znika np. droga koparka. A każdy dzień to straty, a nawet gigantyczne kary za niewywiązanie się z umowy. Stąd tak popularne dziś rozwiązanie problemu jakim jest telematyka.

Śledzisz nawet tam, gdzie nie ma zasięgu

Dzięki śledzeniu pojazdów przez GPS w czasie rzeczywistym będziesz wiedzieć przez 24 godziny na dobę, gdzie znajdują się drogie ciężarówki lub sprzęt budowlany.

W czasie rzeczywistym możesz otrzymywać również powiadomienia, kiedy ktoś manipuluje przy firmowych zasobach lub gdy są one usuwane z posesji. Złodziej wsiądzie do wozu i opuści teren firmy? Dostaniesz o tym informację. Stanie się tak np. gdy pojazd opuści teren poza wyznaczonymi godzinami i dniami.

Natychmiastowe alarmy pozwalają właścicielowi lub pracownikom ochrony szybko powiadomić policję, co przyspiesza szansę na odzyskanie sprzętu. I policja potwierdza, że to jeden z najlepszych sposobów na zabezpieczenie się.

To także sposób na niższe składki ubezpieczeniowe, bo takie usługi ceni każda firma oferująca polisy.
W Polsce urządzenia do śledzenia sprzętu, zaprojektowane specjalnie pod kątem powyższych wymagań oferuje firma Verizon Connect. To nie tylko dostawca oprogramowania telematycznego, ale również urządzeń. Wytrzymały sprzęt lokalizacyjny GPS oferuje klasę ochrony IP67, żeby mogły działać w trudnych warunkach.

Firma działa w myśl zasady: zainstaluj i zapomnij. Jeśli nie chcesz ingerować w instalację elektryczną możesz wybrać zasilane wewnętrznie urządzenia lokalizacyjne z baterią wystarczającą nawet na cztery lata pracy.

Co ważne, możesz śledzić swoje pojazdy nawet wtedy, kiedy znajdują się poza zasięgiem sieci komórkowej.
To dzięki temu, że możesz wybrać transmisję GPRS przez sieć komórkową, łączność satelitarną albo ich kombinację (praca w dwóch trybach), aby uzyskać maksymalny zasięg.

Swój sprzęt i flotę można kontrolować będąc również poza biurem – przez smartfon. Wszystko dzięki aplikacji mobilnej (dostępne na platformy iOS i Android).
Więcej informacji na temat rozwiązań telematycznych Verizon Connect można znaleźć tutaj.

Partnerem treści jest Verizon Connect

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Treści cykliczne:

Słowo, którego boją się pracodawcy i pracownicy. Czym tak naprawdę jest restrukturyzacja? Samochody elektryczne kontra wodorowe. Która opcja wygra? Akumulatory w autach elektrycznych ulepszają się i zmieniają świat na lepsze Auto elektryczne i mieszkanie w bloku. Czy da się to połączyć? Ile musi powstać stacji ładowania, żebyśmy mogli swobodnie korzystać z aut elektrycznych? Mniej niż myślisz Mam argument, który przekona Polaków do aut elektrycznych. W nich nie ma co się zepsuć Bezpieczna flota, tańsze paliwo, lepsza kontrola wydatków. To korzyści z nowoczesnej telematyki Telematyka pomaga rozwijać biznes. Jak działa ta technologia? Tłumaczymy krok po kroku Jedna zmiana, tysiące złotych oszczędności. Wszystko dzięki niewielkiej aplikacji Fiskus zmienia zasady raz za razem? Problemów z rozliczeniem samochodu w firmie można łatwo uniknąć Czym są systemy teleinformatyczne i w jaki sposób pomagają zarządzać flotą? Podaruj sobie trochę stylu: pierwsze spotkanie z Hyundaiem i30 Fastback "Może 10 proc. kierowców potrafi jeździć. Reszta wymaga gruntownego szkolenia" "Wolę spotkać na drodze pijanego kierowcę, niż takiego...". O autach dostawczych opowiada zawodowiec Jak osiągnąć sukces w motorsporcie? Książka do poduszki i obserwacja przyrody Project One rozłożony na czynniki pierwsze: rozmowa z René Wollmannem, twórcą hiperauta AMG Leasing? No to Honda CR-V! W redakcji Autokult.pl #9 - czym jeździmy w trakcie majówki? Nowa Formuła 1 na sezon 2017 - zmiany techniczne oraz ich efekty Temat tygodnia: tydzień z pickupami 7 modeli samochodów, które nie doczekały roku 2017 Najważniejsze premiery motoryzacyjne 2016 roku W redakcji Autokult.pl #8: temat tygodnia - tydzień z pickupami, Toyota C-HR, Hyundai i20 Active Kierowcy Formuły 1 i ich prywatne samochody

Popularne w tym tygodniu:

Nie licz na policję, licz na siebie. Skradzione auto rzadko wraca do właściciela Ile CO2 tak naprawdę emituje samochód elektryczny w Polsce? Samochody elektryczne kontra wodorowe. Która opcja wygra? Słowo, którego boją się pracodawcy i pracownicy. Czym tak naprawdę jest restrukturyzacja?