Nowe unijne prawo. Kierowcy pod cyfrową kontrolą

Unijni urzędnicy lubią zaskakiwać przedsiębiorców. Zdecydowali, że tradycyjne tachografy w nowych samochodach zastąpią rozwiązania cyfrowe. Sprawdziliśmy do czego można je wykorzystać, poza kontrolowaniem czasu pracy kierowców.

Verizon

Unijni urzędnicy z Dyrekcji ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej zdecydowali, że czas na obowiązek posiadania cyfrowego tachografu w nowo rejestrowanych autach. Przepis wszedł w życie 15 czerwca 2019 roku.

Efekt? Od połowy czerwca każda nowa ciężarówka musi być wyposażona w cyfrową wersję tachografu. Papierowe tarczki już niebawem odejdą do lamusa. Dla przedsiębiorstw to nie tylko koszty, ale też szansa. Powód?

Jak wykorzystać cyfrowy tachograf?

Nowoczesne cyfrowe tachografy można połączyć z internetowym systemem zarządzania flotą. To pozwala monitorować aktualne odczyty dla dowolnego kierowcy. Oprogramowanie może również wysyłać powiadomienia, gdy któryś z kierowców przekroczy określone prawem normy.

Nie trzeba nikogo przekonywać, że informacje o aktualnym statusie jazdy i czasie pracy umożliwiają spedytorom szybsze i wydajniejsze przypisywanie zadań. Wszystko jest dostępne z poziomu komputera i nie wymaga ciągłego kontaktu czy rozmów z kierowcą.

Przykładowo cyfrowy tachograf firmy Verizon Connect pomaga kierowcom i zarządzającym flotą sterować czasem jazdy w ramach wymaganych przez prawo ograniczeń. Można więc dokładnie zaplanować trasę, czas pracy i liczbę przerw, jeszcze przed wyjazdem, by uniknąć poważnych finansowych konsekwencji, które grożą za nieprzestrzeganie przepisów dot. czasu pracy.

Koniec z kartą, którą łatwo zgubić

W większości pojazdów wyposażonych w cyfrowe tachografy kierowca musiał mieć swoją indywidualną kartę, którą trzeba umieścić w urządzeniu. A tą łatwo zgubić, zapodziać – czasem nawet zniszczyć.

Najnowsze tachografy zapisują dane kierowcy i pojazdu oddzielnie, dlatego wystarczy skorzystać np. z breloka identyfikującego przyczepionego do kluczy. Zaczynając swoją zmianę kierowca użyje breloka, a tachograf rozpozna jego identyfikator i przypisze do konkretnych danych.

To co najważniejsze. Cyfrowy tachograf pozwala na zdalne pobieranie danych. To ogranicza przestoje w pracy pojazdów i kierowców — ustawienie siatki połączeń jest możliwe z każdego miejsca na ziemi. Przy wykorzystaniu programu w chmurze Verizon Connect Reveal pojazd nie musi nawet wracać do bazy, a może być w ciągłym ruchu.

Tymczasem zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku tradycyjnych, papierowych "tarczek". Po pierwsze trzeba je przechowywać, po drugie — kierowca musi przyjechać do bazy, by je oddać przełożonym. A jednocześnie kary za błędy w działaniu tradycyjnych tachografów są dotkliwe.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami już nawet odwrotne włożenie wykresówki oraz brak niektórych danych może być uznany jako oszustwo dokonane za pomocą tachografu. Kara za brak homologowanego tachografu wynosi 10 tys. zł. 1 tys. zł z kolei zapłacą ci, którzy będą mieli niesprawny tachograf. Każde działanie będzie karane oddzielnie — a sam katalog nieprawidłowości jest szeroki. Przy cyfrowym tachografie takich problemów nie ma, gdyż nie ma sposobu na ingerencję w jego pracę.

Jeden system do zarządzania flotą

Wszystkie wspomniane usługi już dziś podpięte są pod jeden system. Nie trzeba szukać dostawcy monitoringu i dostawcy cyfrowego tachografu.

Na początku czerwca zostały rozdane statuetki plebiscytu Fleet Awards 2019, organizowanego przez magazyn Flota. Uznanie ekspertów zyskał system do monitoringu GPS stworzony przez firmę Verizon Connect. (LINK) Według ekspertów ten menadżer floty to najlepsze rozwiązanie telematyczne.

Wszystkie powyższe informacje można natomiast przechowywać przez rok — są dostępne z każdego miejsca na ziemi – w chmurze. Dzięki nim możliwe jest kontrolowanie kosztów floty jak i pracy kierowców w znacznie dłuższym okresie. A to pozwoli spojrzeć na biznes z szerszej perspektywy.

Partnerem treści jest Verizon Connect

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Regulacja luzów zaworowych. Co to jest, czy można zrobić to samemu? [poradnik cz.2] Połączenie piasta-półoś, rewolucyjne rozwiązanie Jak dobrać długość kable rozruchowe – przekrój i długość, maksymalne natężenie? Jak eksploatować świece zapłonowe? Dlaczego nie warto ich wymieniać samodzielnie? [poradnik] Typowe usterki instalacji LPG [poradnik] Najbardziej niezawodne silniki: 7 takich, przy których "nie trzeba nic robić" V8: Ferrari kontra reszta świata Poznaj najnowsze materiały i technologie wygłuszania samochodu Przyczyny hałasów w przednim zawieszeniu Czym grozi jazda na zbyt niskich obrotach? Rozbieganie silnika Diesla. Skąd się bierze i co zrobić, gdy się zacznie? Trójkąt ostrzegawczy - wszystko co należy o nim wiedzieć

Popularne w tym tygodniu:

Rozszyfruj oznaczenia opon. Dowiesz się z nich więcej, niż może się wydawać 9 najgorszych rzeczy, jakie możesz zrobić z autem w czasie mrozu Nie mógł zatankować paliwa. Przyczyna zdziwiła nawet mechanika Tuning nie zawsze jest zgodny z prawem. Przez niewiedzę można mieć poważne kłopoty Jak dbać o diesla, żeby przejechać bezawaryjnie więcej niż 300 tys. km? Tym lubią chwalić się sprzedawcy. Uważaj, łatwo wpaść w pułapkę Odmowa przyjęcia mandatu a jego zaskarżenie. Są duże różnice Jak przygotować auto na mróz? Warto pamiętać o kilku kwestiach Domowe sposoby na odmrażanie szyb. Woda jednym z najgorszych? Skrobaczka mosiężna czy plastikowa? Sprawdziłem, która będzie lepszym wyborem Płyn do dezynfekcji jako odmrażacz do szyb? Tak, ale nie zawsze rozwiąże problem Brexit a polskie prawo jazdy. Co w razie kontroli na Wyspach?