Nowe unijne prawo. Kierowcy pod cyfrową kontrolą

Unijni urzędnicy lubią zaskakiwać przedsiębiorców. Zdecydowali, że tradycyjne tachografy w nowych samochodach zastąpią rozwiązania cyfrowe. Sprawdziliśmy do czego można je wykorzystać, poza kontrolowaniem czasu pracy kierowców.

Verizon

Unijni urzędnicy z Dyrekcji ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej zdecydowali, że czas na obowiązek posiadania cyfrowego tachografu w nowo rejestrowanych autach. Przepis wszedł w życie 15 czerwca 2019 roku.

Efekt? Od połowy czerwca każda nowa ciężarówka musi być wyposażona w cyfrową wersję tachografu. Papierowe tarczki już niebawem odejdą do lamusa. Dla przedsiębiorstw to nie tylko koszty, ale też szansa. Powód?

Jak wykorzystać cyfrowy tachograf?

Nowoczesne cyfrowe tachografy można połączyć z internetowym systemem zarządzania flotą. To pozwala monitorować aktualne odczyty dla dowolnego kierowcy. Oprogramowanie może również wysyłać powiadomienia, gdy któryś z kierowców przekroczy określone prawem normy.

Nie trzeba nikogo przekonywać, że informacje o aktualnym statusie jazdy i czasie pracy umożliwiają spedytorom szybsze i wydajniejsze przypisywanie zadań. Wszystko jest dostępne z poziomu komputera i nie wymaga ciągłego kontaktu czy rozmów z kierowcą.

Przykładowo cyfrowy tachograf firmy Verizon Connect pomaga kierowcom i zarządzającym flotą sterować czasem jazdy w ramach wymaganych przez prawo ograniczeń. Można więc dokładnie zaplanować trasę, czas pracy i liczbę przerw, jeszcze przed wyjazdem, by uniknąć poważnych finansowych konsekwencji, które grożą za nieprzestrzeganie przepisów dot. czasu pracy.

Koniec z kartą, którą łatwo zgubić

W większości pojazdów wyposażonych w cyfrowe tachografy kierowca musiał mieć swoją indywidualną kartę, którą trzeba umieścić w urządzeniu. A tą łatwo zgubić, zapodziać – czasem nawet zniszczyć.

Najnowsze tachografy zapisują dane kierowcy i pojazdu oddzielnie, dlatego wystarczy skorzystać np. z breloka identyfikującego przyczepionego do kluczy. Zaczynając swoją zmianę kierowca użyje breloka, a tachograf rozpozna jego identyfikator i przypisze do konkretnych danych.

To co najważniejsze. Cyfrowy tachograf pozwala na zdalne pobieranie danych. To ogranicza przestoje w pracy pojazdów i kierowców — ustawienie siatki połączeń jest możliwe z każdego miejsca na ziemi. Przy wykorzystaniu programu w chmurze Verizon Connect Reveal pojazd nie musi nawet wracać do bazy, a może być w ciągłym ruchu.

Tymczasem zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku tradycyjnych, papierowych "tarczek". Po pierwsze trzeba je przechowywać, po drugie — kierowca musi przyjechać do bazy, by je oddać przełożonym. A jednocześnie kary za błędy w działaniu tradycyjnych tachografów są dotkliwe.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami już nawet odwrotne włożenie wykresówki oraz brak niektórych danych może być uznany jako oszustwo dokonane za pomocą tachografu. Kara za brak homologowanego tachografu wynosi 10 tys. zł. 1 tys. zł z kolei zapłacą ci, którzy będą mieli niesprawny tachograf. Każde działanie będzie karane oddzielnie — a sam katalog nieprawidłowości jest szeroki. Przy cyfrowym tachografie takich problemów nie ma, gdyż nie ma sposobu na ingerencję w jego pracę.

Jeden system do zarządzania flotą

Wszystkie wspomniane usługi już dziś podpięte są pod jeden system. Nie trzeba szukać dostawcy monitoringu i dostawcy cyfrowego tachografu.

Na początku czerwca zostały rozdane statuetki plebiscytu Fleet Awards 2019, organizowanego przez magazyn Flota. Uznanie ekspertów zyskał system do monitoringu GPS stworzony przez firmę Verizon Connect. (LINK) Według ekspertów ten menadżer floty to najlepsze rozwiązanie telematyczne.

Wszystkie powyższe informacje można natomiast przechowywać przez rok — są dostępne z każdego miejsca na ziemi – w chmurze. Dzięki nim możliwe jest kontrolowanie kosztów floty jak i pracy kierowców w znacznie dłuższym okresie. A to pozwoli spojrzeć na biznes z szerszej perspektywy.

Partnerem treści jest Verizon Connect

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda od strony użytkownika? Sprawdzanie rozstawu śrub. Co zrobić kiedy się nie zgadza? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Koncerny samochodowe - kto do kogo należy, a kto jest niezależny? Jak zadbać o higienę miękkiego dachu w cabrio? Koronawirus w Polsce – ograniczenia na przejściach granicznych. Kto może wjechać? Co oznacza kolor spalin w silniku benzynowym? W których krajach zapłacimy za przejazd autostradą? Jazda youngtimerem - cz. 12: ostateczne starcie z korozją w mercedesie 190E W201 Oleje niskopopiołowe będziemy stosować coraz częściej. Powodem filtry cząstek stałych Jak wyjechać samochodem ze śniegu - poradnik Firmy wolą wynajmować niż rozbudowywać floty?

Popularne w tym tygodniu:

Stara metoda na chłodzenie bez klimy. Taksówkarze potwierdzają Każdy rowerzysta powinien znać art. 86a. Grzywna do 3000 zł Prawie całe 500 plus na paliwo. Wakacyjne wyjazdy autem najdroższe w historii Czy używanie opon zimowych latem jest legalne? Mandatu nie dostaniesz, ale jest inny problem Rowerzysta nie musi korzystać z drogi dla rowerów? Kontrowersyjny wyrok sądu Przez pięć lat zaoszczędzisz 20 tys. zł i kupisz kolejne auto. Wystarczy dobrze wybrać Nie zapłaciłeś za podróż autostradą e-TOLL? Masz więcej niż trzy dni na zapłatę Mandat murowany. Będziesz zaskoczony, że takie istnieją 8000 zł mandatu zamiast utraty prawa jazdy. Tłumaczymy, dlaczego tylko tyle Wakacje po Europie: poznaj obostrzenia covidowe, ograniczenia prędkości i opłaty za autostrady Czy zużycie paliwa na oponach zimowych jest większe niż na letnich? Sprawdziłem przy temp. 30 st. Celsjusza Czym wyróżnia się leasing samochodu jak abonament?