Nowe unijne prawo. Kierowcy pod cyfrową kontrolą

Unijni urzędnicy lubią zaskakiwać przedsiębiorców. Zdecydowali, że tradycyjne tachografy w nowych samochodach zastąpią rozwiązania cyfrowe. Sprawdziliśmy do czego można je wykorzystać, poza kontrolowaniem czasu pracy kierowców.

Verizon

Unijni urzędnicy z Dyrekcji ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej zdecydowali, że czas na obowiązek posiadania cyfrowego tachografu w nowo rejestrowanych autach. Przepis wszedł w życie 15 czerwca 2019 roku.

Efekt? Od połowy czerwca każda nowa ciężarówka musi być wyposażona w cyfrową wersję tachografu. Papierowe tarczki już niebawem odejdą do lamusa. Dla przedsiębiorstw to nie tylko koszty, ale też szansa. Powód?

Jak wykorzystać cyfrowy tachograf?

Nowoczesne cyfrowe tachografy można połączyć z internetowym systemem zarządzania flotą. To pozwala monitorować aktualne odczyty dla dowolnego kierowcy. Oprogramowanie może również wysyłać powiadomienia, gdy któryś z kierowców przekroczy określone prawem normy.

Nie trzeba nikogo przekonywać, że informacje o aktualnym statusie jazdy i czasie pracy umożliwiają spedytorom szybsze i wydajniejsze przypisywanie zadań. Wszystko jest dostępne z poziomu komputera i nie wymaga ciągłego kontaktu czy rozmów z kierowcą.

Przykładowo cyfrowy tachograf firmy Verizon Connect pomaga kierowcom i zarządzającym flotą sterować czasem jazdy w ramach wymaganych przez prawo ograniczeń. Można więc dokładnie zaplanować trasę, czas pracy i liczbę przerw, jeszcze przed wyjazdem, by uniknąć poważnych finansowych konsekwencji, które grożą za nieprzestrzeganie przepisów dot. czasu pracy.

Koniec z kartą, którą łatwo zgubić

W większości pojazdów wyposażonych w cyfrowe tachografy kierowca musiał mieć swoją indywidualną kartę, którą trzeba umieścić w urządzeniu. A tą łatwo zgubić, zapodziać – czasem nawet zniszczyć.

Najnowsze tachografy zapisują dane kierowcy i pojazdu oddzielnie, dlatego wystarczy skorzystać np. z breloka identyfikującego przyczepionego do kluczy. Zaczynając swoją zmianę kierowca użyje breloka, a tachograf rozpozna jego identyfikator i przypisze do konkretnych danych.

To co najważniejsze. Cyfrowy tachograf pozwala na zdalne pobieranie danych. To ogranicza przestoje w pracy pojazdów i kierowców — ustawienie siatki połączeń jest możliwe z każdego miejsca na ziemi. Przy wykorzystaniu programu w chmurze Verizon Connect Reveal pojazd nie musi nawet wracać do bazy, a może być w ciągłym ruchu.

Tymczasem zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku tradycyjnych, papierowych "tarczek". Po pierwsze trzeba je przechowywać, po drugie — kierowca musi przyjechać do bazy, by je oddać przełożonym. A jednocześnie kary za błędy w działaniu tradycyjnych tachografów są dotkliwe.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami już nawet odwrotne włożenie wykresówki oraz brak niektórych danych może być uznany jako oszustwo dokonane za pomocą tachografu. Kara za brak homologowanego tachografu wynosi 10 tys. zł. 1 tys. zł z kolei zapłacą ci, którzy będą mieli niesprawny tachograf. Każde działanie będzie karane oddzielnie — a sam katalog nieprawidłowości jest szeroki. Przy cyfrowym tachografie takich problemów nie ma, gdyż nie ma sposobu na ingerencję w jego pracę.

Jeden system do zarządzania flotą

Wszystkie wspomniane usługi już dziś podpięte są pod jeden system. Nie trzeba szukać dostawcy monitoringu i dostawcy cyfrowego tachografu.

Na początku czerwca zostały rozdane statuetki plebiscytu Fleet Awards 2019, organizowanego przez magazyn Flota. Uznanie ekspertów zyskał system do monitoringu GPS stworzony przez firmę Verizon Connect. (LINK) Według ekspertów ten menadżer floty to najlepsze rozwiązanie telematyczne.

Wszystkie powyższe informacje można natomiast przechowywać przez rok — są dostępne z każdego miejsca na ziemi – w chmurze. Dzięki nim możliwe jest kontrolowanie kosztów floty jak i pracy kierowców w znacznie dłuższym okresie. A to pozwoli spojrzeć na biznes z szerszej perspektywy.

Partnerem treści jest Verizon Connect

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Do czego służy katalizator i czy można go wyciąć? Przeszukanie i kontrola samochodu. Poznaj swoje prawa Wszystko, co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych. Prawie każda może pasować do auta Światła do jazdy dziennej - kiedy i jak ich używać? Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Zielona karta: zapomniany, ale potrzebny dokument Czy opłaca się montować LPG do hybrydy? Możesz zaoszczędzić kilka tys. zł rocznie Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Kupujesz używaną hybrydę? Wybierz Toyotę lub Lexusa. Fachowcy ostrzegają przed eksperymentami Pisk oraz inne dźwięki podczas hamowania. Nie tylko klocki są przyczyną Jak używać kierunkowskazów na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym? Nie wprowadzaj innych w błąd Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz Mandat za granicą i z zagranicy. Postępuj rozważnie, bo możesz sporo zapłacić Na którym biegu auto pali najmniej? Przeprowadziliśmy test Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Wyjazd za granicę a obowiązkowe wyposażenie. Nie musisz mieć wszystkiego Samochód terenowy - podstawy, które warto znać, jeśli zaczynasz przygodę z offroadem Jak zarejestrować auto sprowadzone z Niemiec? Uderzenie pioruna w samochód. Tłumaczymy, czy coś grozi kierowcy Ochlapywanie pieszych przez kierowców. O sprawiedliwość nie jest łatwo Samochód na akumulator dla dziecka. Zobacz, na co warto zwrócić uwagę Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Przydatne informacje Zabezpieczenie samochodu przed gradem. Z odszkodowaniem nie jest tak łatwo

Popularne w tym tygodniu:

Jak używać kierunkowskazów na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym? Nie wprowadzaj innych w błąd Przeszukanie i kontrola samochodu. Poznaj swoje prawa Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz Czy opłaca się montować LPG do hybrydy? Możesz zaoszczędzić kilka tys. zł rocznie Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Historia Pojazdu – co oferuje rządowy serwis? Godzina na umowie sprzedaży lub najmu. Ważniejsza niż myślisz Zielona karta: zapomniany, ale potrzebny dokument Znaki drogowe, które są ważniejsze niż wam się wydaje. Przekazują ważne informacje Pół Polski na jednym tankowaniu/ładowaniu. Elektryki wyjeżdżają z miast Kary za brak winiety w Europie. Zaniedbanie może drogo kosztować