Telematyka pomaga rozwijać biznes. Jak działa ta technologia? Tłumaczymy krok po kroku

Telematyka pomaga rozwijać biznes. Jak działa ta technologia? Tłumaczymy krok po kroku

Julian Grabowski
24 kwietnia 2019

Jedna technologia, wiele korzyści. Telematyka z powodzeniem podbija świat transportu, świat firm budowlanych i świat usług. Rozwiązania - wbrew pozorom - dostępne są już nawet dla małych i średnich przedsiębiorców.

Nowe technologie rozprzestrzeniają się w zawrotnym tempie. Podbijają świat konsumentów i biznesu zdecydowanie szybciej niż wynalazki sprzed kilkudziesięciu lat.

Przykład? 30 lat było potrzebne, by elektryczność trafiła do ułamka gospodarstw domowych w USA. Telefony i telewizory potrzebowały ponad dwóch dekad, by stać się powszechnie dostępnymi. Tablety zdominowały świat w ponad dwa lata. Dziś podbijają go technologie cyfrowe służące mądrym zarządzaniem przepływem informacji.

Eksperci nie mają wątpliwości - rewolucja przemysłowa z XIX wieku pozwoliła na tanią, masową produkcję. Rewolucja z XXI wieku to radykalny spadek konieczności przetwarzania i przesyłania zbyt dużej ilości informacji.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Zmiany zachodzą w transporcie, budowlance i usługach. Jedna technologia łączy w sobie optymalizację procesów, tras i sposobu wykorzystania pojazdu (w tym zużycia paliwa). Pozwala spełniać normy ekologiczne, pomaga w unikaniu kradzieży. To też sposób na poprawę bezpieczeństwa kierowców oraz tańszy serwis maszyn i urządzeń.

To wszystko korzyści płynące z telematyki

To technologia przesyłania, odbierania i przechowywania informacji o pojazdach. Nie jest to jednak tylko proste "śledzenie samochodów", ani tym bardziej "śledzenie kierowców". Telematyka dziś to konieczność w małym, średnim i dużym biznesie. I wbrew pozorom - nie jest zarezerwowana tylko dla dużych i bogatych.

Branża transportowa z rozwiązań telematycznych korzysta w zasadzie każdego dnia. Żadne duże przedsiębiorstwo transportowe nie może uciekać od rozwiązań analitycznych po to, by optymalizować procesy zarządzania majątkiem. Po rozwiązania telematyczne sięgają coraz częściej również firmy ubezpieczeniowe oraz… zdrowotne.

Telematyka w transporcie

Mapy GPS nie są chyba nikomu obce. Dziś mamy je pod ręką już z poziomu telefonu komórkowego. Dopiero połączenie dokładnych map z uwzględnieniem warunków drogowych, pogodowych i wydarzeń na trasie, pozwala na jej sprawne i szybkie przejechanie.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Efekt? Dzięki pomocnym wskazówkom, kierowca może dojechać dokładnie do zakładanego celu i ponadto uniknąć wypadków. Podczas całej trasy kierujący ma świadomość natężenia ruchu, więc nie traci godzin na stanie w korkach. Dla przedsiębiorstwa to oczywisty zysk. Można zrealizować na przykład więcej dostaw na czas lub w nawet lepszym czasie. Kierowca zyskuje po prostu spokój - nie marnuje godzin na parkingach.

W przypadku branży transportowej, telematyka pozwala również na dostosowanie się do bieżących przepisów. Pomagają w tym cyfrowe tachografy, które przekazują informacje o czasie pracy do centralnej platformy.

Osoby zarządzające pracą floty mogą przypilnować właściwego i bezpieczniejszego zachowania kierowców. Przeciąganie czasu pracy się już nie zdarzy, a firma nie będzie narażona na mandaty lub co gorsza wypadki spowodowane przemęczeniem.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Nie jest tajemnicą, że wszystkie firmy transportowe muszą nadążać za szybko zmieniającymi się przepisami. Rozliczanie w takich warunkach czasu pracy przy jednoczesnym działaniu w wielu krajach nie jest łatwe. I choć w całej Unii Europejskiej przepisy dotyczące czasu pracy i czasu odpoczynku kierowcy są jednolite, to człowiek może się pomylić. Telematyka - już nie.

Inne zastosowanie? Pomoc w diagnostyce pojazdów. Automatyczny monitoring godzin pracy silnika oraz diagnostyka poprawiają dokładność planu konserwacji. Zamiast naprawiać auto wtedy, gdy jest zepsute, można zapobiec kosztownym wydatkom. Jednocześnie - systemy przestrzegają przed zbyt pochopną decyzją o serwisie. Może się przecież okazać, że nie jest on potrzebny.

Rozwiązanie telematyczne pozwalają na przykład przekazywać klientom dokładne informacje o lokalizacji pojazdu i szacowanej godzinie przyjazdu. Systemy pozwalają na przykład udostępniać klientom aktualizowane w czasie rzeczywistym informacje o postępach podróży.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Telematyka w budownictwie

Telematyka pozwala… chronić sprzęt przed kradzieżą. Place budowy są obiektami przyciągającymi złodziei. Dlatego aktywna geolokalizcja GPS może generować natychmiastowe powiadomienia, gdzie ruszył sprzęt i gdzie jest przetrzymywany. To umożliwia odzyskiwania zasobów. Utrata sprzętu budowlanego to często koszt kilkuset tysięcy, a nawet kilku milionów złotych.

Telematyka pozwala również zabezpieczyć sprzęt przed nieuprawnionym użyciem. To zablokuje wykonywanie pracy "na boku". Najlepiej to pokazać na przykładzie. Firma wynajmująca sprzęt - na przykład dźwigi - może zweryfikować lokalizację i godziny pracy bez względu na odległość.

Innym przykładem może być funkcja geostrefy – czyli wytyczenia na mapach obszaru, z którego pojazdu lub maszyny nie powinny wyjechać. Geostrefa może być wykorzystywana, aby zatrzymać obiekty w danym obszarze lub trzymać obiekty poza danym. Przykładem wykorzystania mogą być na przykład tereny, na których pracownicy ze sprzętem nie powinni być ze względów bezpieczeństwa. Takie obszary mogą występować na przykład ze względu na pojawiające się materiały wybuchowe - na przykład w okolicy kopalni odkrywkowych.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Najnowsze rozwiązania technologiczne pozwalają również monitorować, jak pracownicy korzystają ze sprzętu. Złe nawyki - takie jak nadmierna prędkość, ostre przyspieszanie i ostre hamowanie, narażają innych na zagrożenia.

Inna korzyść? Dzięki danym GPS zobaczymy dokładnie, ile czasu pracownicy poświęcili na wykonanie zadania. To z kolei pozwoli składać kolejne, lepsze oferty i pracować bardziej opłacalnie.

Telematyka oferuje również szereg rozwiązań dla wszystkich branż. Dzięki lokalizacji i statusowi każdego pojazdu możesz skutecznie zarządzać swoim zespołem i wysyłać swoich pracowników właśnie tam, gdzie są w danej chwili potrzebni.

Obraz
© Fot. Shutterstock

Mogą to wykorzystać choćby firmy cateringowe, ale również przedsiębiorstwa oferujące naprawę hydrauliczną czy pogotowie wodociągowe. Znając dokładną pozycję własnych zespołów naprawczych, można je szybko skierować w odpowiednie miejsce wymagające ich interwencji.

Jednocześnie - każda branża może wykorzystać telematykę, by obniżać koszty bieżącej działalności. Ograniczone koszty paliwa, mniej kilometrów przejechanych poza właściwą trasą, mniej wypadków i mniej papierkowej roboty - to uniwersalne korzyści.

W Polsce rozwiązania z zakresu telematyki oferuje na przykład Verizon Connect. To producent oprogramowania do zarządzania flotą oraz pracownikami mobilnymi. Dostarcza rozwiązań, które pomagają klientom zwiększyć bezpieczeństwo, produktywność i wydajność prowadzonych działań.

Artykuł powstał we współpracy z marką Verizon Connect

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (3)