Minęło 30 lat od wypuszczenia na rynek pierwszego BMW z turbodoładowanym dieslem

W dzisiejszych czasach, zwłaszcza na Starym Kontynencie, auta z silnikami Diesla biją rekordy sprzedaży, a jeszcze kilka dekad temu oferowali je tylko nieliczni producenci.

Obraz
Artur Kuśmierzak

Kiedy w latach 70. wybuchł kryzys naftowy, a ceny benzyny poszybowały ostro w górę amerykańscy producenci samochodów zaczęli zastępować duże silniki znacznie mniejszymi. BMW przewidując, że w przyszłości taka sytuacja może znowu się powtórzyć rozpoczęło prace nad jednostką napędową zasilaną olejem napędowym.

Obraz

Już wtedy wiedziano, że silniki Diesla oszczędnie obchodzą się z paliwem, ale rzadko stosowano je w autach osobowych z powodu powszechnego przekonania, że są one: zbyt głośne, "brudne" i za bardzo ospałe. Bawarczycy postanowili przełamać te stereotypy i stworzyć kulturalnie pracujący silnik, który będzie zapewniał przyzwoitą dynamikę przy niskim spalaniu.

Efektem ich prac było 2,4-litrowe turbodoładowane R6 dysponujące mocą 115 KM i maksymalnym momentem obrotowym o wartości 210 Nm. Pierwszym modelem oferowanym z tym silnikiem było BMW 524 td (E28), które w 1983 roku zostało okrzyknięte najszybszym dieslem świata. Niemiecka limuzyna pierwszą setkę osiągała w 12,9 s, co w tamtych czasach było rewelacyjnym wynikiem. Silnik imponował również niskim średnim spalaniem, które wynosiło zaledwie 7,1 l/100 km.

Obraz

Aby uświadomić sobie jak bardzo BMW rozwinęło technologię konstruowania motorów wysokoprężnych trzeba porównać model 524 td z lat 80. do współczesnego M550d.

  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/7] Źródło zdjęć: |

Źródło: WorldCarFans

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam