Podwyżki OC i AC: jak obniżyć koszty ubezpieczenia pojazdów [cz.1]

Firmy użytkujące pojazdy służbowe czekają niełatwe czasy jeśli chodzi o zakup ubezpieczenia samochodu. Drożejące OC i AC to nie jedyny problem, niepokojące może być także zmniejszenie liczby towarzystw chcących chronić auta służbowe.

Ubezpieczenie OC trzeba obowiązkowo wykupić dla niemal każdego pojazdu funkcjonującego w firmie, ale także jeśli używamy go jako prywatnego środka przemieszczania się po drogach. O wyjątkach typu rower nie będziemy tutaj pisać, bo to temat na zupełnie inne rozważania, poza tym dwukołowce rzadko funkcjonują w ramach przedsiębiorstwa. Istotne, że chcąc jeździć autami trzeba wydać pieniądze na ochronę skutków ewentualnej kolizji lub wypadku. Co gorsza w ostatnich czasach są to coraz większe kwoty.

Zniżek raczej nie będzie

Jak mówi Piotr Gortatowicz z firmy szkoleniowej Gort Business, przez około trzy lata, jeszcze do 2015 roku, można było korzystać z malejących cen OC i podpisywać wielkie korzystne dla klienta umowy. Wyceny składek, szczególnie spakietowanych np. z AC były naprawdę niewielkie, tym bardziej że rywalizacja ubezpieczycieli na wysokość składek przybrała mocno na sile. Niestety, dobre już było. 2016 rok i prawdopodobnie również 2017 rok to czas opłat wyższych nawet o kilkadziesiąt procent.

Powodów jest kilka. Przede wszystkim towarzystwa ubezpieczeniowe poniosły przez ostatnie lata straty na komunikacyjnym OC, poza tym do działania włączyła się także Komisja Nadzoru Finansowego. Teoretycznie na wysokość tego ubezpieczenia nie mamy większego wpływu, poza np. wyborem pojazdu, ale wysokość OC raczej nie będzie determinowało kupna innego modelu. Z drugiej strony zdaniem Gortatowicza nasze działania pośrednio, w makroskali mogą pomóc nieco niższym opłatom.

Generali bez floty

Warto sobie bowiem uświadomić, że my wszyscy niejako płacimy, dorzucamy złotówki do kosztów wszystkich sytuacji, które spowodowali popełniający błędy lub jeżdżący lekkomyślnie inni kierowcy. Zatem im częściej nie dochodzi do wypadku, tym wydatki dla ubezpieczyciela są mniejsze. Koszty ich działania obniży także sprawna współpraca z osobami uczestniczącymi w zdarzeniu drogowym. Jeśli towarzystwo będzie miało mniejsze wydatki, być może zacznie konkurować z rywalami ceną, co z kolei z pewnością zadowoli klienta.

Niestety, to nie koniec złych wiadomości dla osób zmuszonych opłacać składki ubezpieczeniowe za samochody firmowe. Maleje liczba towarzystw ubezpieczeniowych świadczących ochronę komunikacyjną pojazdów. Przykład stanowi firma Generali, która praktycznie nie ma już działu sprzedaży flotowej, a w jego składzie nie brakowało uznanych na rynku fachowców. Link4 dosyć dynamicznie próbowało zawojować rynek aut służących do pracy, ale zostało niedawno przejęte przez PZU.

AXA z kolei zjednoczyła szyki z LU Polska. Wiele towarzystw selekcjonuje podmioty, które chciałyby u nich ubezpieczać środki lokomocji i transportu, szczególnie w aspekcie autocasco. W praktyce na rynku zostało zaledwie kilku mocnych graczy rywalizujących o klienta. Taka sytuacja również nie wpływa korzystnie dla kierowców na ceny.

Kłopoty firm CFM

Bywają wręcz branże niezbyt chciane przez ubezpieczycieli. Przykładem są podmioty świadczące usługę wynajmu długoterminowego, wynajmu krótkoterminowego, floty z dużą liczbą przedstawicieli handlowych, przewożące towary z kraju do kraju, szczególnie, gdy miejscem docelowym jest Wielka Brytania. Mimo że w obecnych czasach wiele mówi się: "klient nasz pan", na rynku ubezpieczeń aut służbowych nie ma bezwzględnej walki o każdego klienta.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6 Napęd na cztery koła niejedno ma imię Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Awarie systemu ABS

Popularne w tym tygodniu:

Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach WP Pomaga: atrakcyjne auto segmentu B w cenie podstawowego kompaktu Jeśli nie akumulator, to co? Przyczyny braku prądu w aucie