Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa [cz.1]

Odliczenie VAT-u od zakupu paliwa do samochodu od lat budzi kontrowersje i podlega zmianom w przepisach. Zresztą nie inaczej jest w przypadku wielu innych przepisów związanych z użytkowaniem pojazdów w firmie. Obecne regulacje wydają się swego rodzaju półśrodkiem i wcale nie jest pewne, czy będą obowiązywały przez wiele lat.

Prowadzisz firmę, jesteś zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Teoretycznie wiesz, co to oznacza. Masz prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Twoja spółka posiada flotę samochodową, w której znajdują się pojazdy różnego rodzaju bądź użytkujecie zaledwie kilka aut przeznaczonych dla ciebie, wspólnika, pracowników operacyjnych/handlowych. Samochody osobowe wykorzystujesz w sposób mieszany, czyli zarówno do działalności gospodarczej jak i działań prywatnych.

50 proc. odliczenia VAT

Po ostatnich zmianach w prawie nie spełniły się życzenia wielu osób odpowiedzialnych za zarządzanie pojazdami w firmach, także tych prowadzących jednoosobową firmę. Podmiot gospodarczy nie może odliczyć pełnego VAT-u od nabycia paliw używanych do napędu wskazanych środków lokomocji (1). Jako przedsiębiorca wykorzystujący auta osobowe zarówno do czynności firmowych jak i prywatnych, masz prawo odliczać jedynie 50 proc. VAT-u, a nie tak jak byś zapewne marzył – 100 procent. Co gorsza, nic nie wskazuje na to, żeby z końcem 2016 roku wygasła obecna zgoda derogacyjna Komisji Europejskiej na stosowanie przez ustawodawcę ograniczeń pełnego odliczenia VAT-u zawartego w cenie samochodów osobowych, ratach ich leasingu, wreszcie wszelkich wydatkach eksploatacyjnych, w tym paliwa.

Podczas różnych dyskusji, w których uczestniczą eksperci rynku flotowego, pojawiają się głosy, że nowelizująca ustawa kwestie prawa do odliczenia VAT od nabywanego paliwa reguluje odmiennie od decyzji derogacyjnej. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z zakupem paliw przekroczył bowiem upoważnienie zawarte w decyzji derogacyjnej, co być może poskutkuje możliwością powołania się bezpośrednio na art. 168 dyrektywy 2006/112/WE w celu skorzystania z prawa do 100 proc. odliczenia podatku naliczonego.

Przedsiębiorcy są niezadowoleni

Przed wejściem w życie powołanego przepisu (tj. przed 1 kwietnia 2014 roku) możliwe było odliczenie w całości podatku naliczonego jeżeli odsprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tego typu samochodów, stanowiło przedmiot działalności podatnika (2). Zatem zmiana przepisów naruszyła ważną unijną zasadę stand still.

Czy zatem moglibyśmy pominąć niezgodne z prawem unijnym przepisy krajowej ustawy o podatku od towarów i usług ograniczające prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz bezpośrednio zastosować normy prawa unijnego? Przecież zgodnie z art. 168 dyrektywy 2006/112/WE podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, jeżeli towary i usługi te wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika (tzw. skutek bezpośredni obowiązywania przepisów unijnych).

Ku niezadowoleniu przedsiębiorców, stanowisko sądów administracyjnych jest jednoznaczne. Dopiero od 1. lipca 2015 roku przedsiębiorcy mogli odliczyć 50 proc. VAT od zakupu paliwa do samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych wykorzystywanych do celów mieszanych. Odliczenie przysługuje na podstawie faktur zakupu paliwa wystawionych najwcześniej 1. lipca 2015 roku, przy czym miesiąc ten musi być równocześnie miesiącem dostawy, nie tylko wystawienia faktury. Kolejne zmiany mają tylko pełniej realizować wytyczne unijne w zakresie rozliczania podatku naliczonego.

Łatwe odliczanie podatku naliczonego

Przejaw takiego działania stanowi chociażby wprowadzenie przykładowych metod służących proporcjonalnemu odliczaniu VAT w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych i określenie systemu korekt w przypadku zmiany zakresu wykorzystywania tych towarów. W ocenie ustawodawcy ma to ułatwić podatnikom odliczanie podatku naliczonego w odniesieniu do zakupionych towarów i usług wykorzystywanych dla celów mieszanych. Jak jest w praktyce, ocenę pozostawiamy Czytelnikom.

(1) Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy nowelizującej (ustawy z dnia 7. lutego 2014 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw), która implementowała decyzję derogacyjną (decyzję wykonawczą Rady z dnia 17 grudnia 2013 roku nr 2013/805/UE) i wyłączyła możliwość skorzystania z prawa do odliczenia VAT od paliwa w odniesieniu do wskazanych pojazdów.
(2) Art. 88a w zw. z art. 86a ust.3 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 roku do 31 marca 2014 roku.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Nasz ekspert:

Radosław Pluciński

Radca prawny w Kancelarii Pluciński&Partnerzy. Partner zarządzający biurem w Warszawie. Stypendysta Fundacji GFPS w Monachium. Ukończył m in. podyplomowe studia MBA w języku niemieckim na WSPiZ im. Koźmińskiego w Warszawie. Współpracował z KGHM Polska Miedź, Sikla Polska, Aluform, Winkelmann, ISE Industries. Wykładowca i autor tekstów. Specjalizuje się w obsłudze prawnej spółek zarówno w języku polskim jak i niemieckim z zakresu m.in.: prawa handlowego i gospodarczego, prawa cywilnego i prawa pracy, prawa wekslowego, prawa przewozowego krajowego i międzynarodowego, prawa ubezpieczeń, prawa leasingowego, prawa budowlanego i nieruchomości, prawa administracyjnego, prawa ochrony środowiska, prawa podatkowego.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Szkody w pojeździe służbowym – wina umyślna Udowodnić winę przy szkodzie wyrządzonej umyślnie Co to jest i jak działa Trailer Assist?

Popularne w tym tygodniu:

Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach WP Pomaga: atrakcyjne auto segmentu B w cenie podstawowego kompaktu Jeśli nie akumulator, to co? Przyczyny braku prądu w aucie