Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [cz. 2]

Posiadanie radia na wyposażeniu samochodu powoduje powstanie obowiązku opłacenia abonamentu. Bywają jednak wyjątki od tej zasady, w których firma nie musi, przynajmniej bezpośrednio, zajmować się tymi sprawami. Nie znaczy to jednak, że nie trzeba pamiętać o wcześniejszej rejestracji odbiornika. Więcej na ten temat opowie nam Bartosz Fogel z Kancelarii Prawnej GFP Legal.

Są sytuacje, w których w ogóle nie trzeba stosować się do obowiązku ponoszenia opłaty abonamentowej. Mamy tutaj dobrą wiadomość dla dealerów pojazdów - nie podlegają jej na przykład radioodbiorniki w pojazdach przeznaczonych wyłącznie do sprzedaży, czyli sprzęt zainstalowany fabrycznie w samochodach, które klienci dopiero kupią w salonach dealerskich z tzw. stocku.

Rejestracja odbiornika

Również firmy użytkujące samochody w ramach umowy leasingu czy też full serwis leasingu mogą teoretycznie nie płacić abonamentu. Nie znaczy to, że samochody finansowane w ten sposób są zwolnione z opłaty. Po prostu najlepiej by usługobiorca umówił się z usługodawcą w ramach obowiązującego kontraktu, by to on zarejestrował odbiornik i uiszczał stosowne opłaty. Naturalnie podmiot CFM czy też leasingowy doliczy nam to w koszty obsługi.

Radioodbiorniki samochodowe trzeba zarejestrować, by móc płacić abonament. Można to uczynić bezpośrednio w placówce pocztowej Poczty Polskiej lub przesyłką listową z wykorzystaniem strony internetowej rtv.poczta-polska.pl (nie można wszystkich działań wykonać zdalnie). Obowiązek uiszczania opłaty abonamentowej powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano rejestracji, a opłaty uiszcza się z góry do 25. dnia miesiąca, za który są należne.

Miesięczny abonament za odbiornik radiowy wynosi 7 złotych, lecz warto zapłacić z góry za cały rok, wtedy opłata wyniesie 75,60 zł, czyli zaoszczędzimy na tym 8,40 złotego (niewiele, ale lepiej mieć niż nie mieć). Jak już wspominaliśmy, kara za niepłacenie to 30-krotność miesięcznego abonamentu.

Duże floty skorzystają

Według danych Poczty Polskiej na dzień 31 stycznia 2016 roku liczba zarejestrowanych przez firmy i instytucje odbiorników RTV w sumie wynosiła zaledwie 218 000, tymczasem w samym 2015 roku sprzedano do przedsiębiorstw więcej nowych pojazdów (nie wliczamy w tę statystykę kupowanego sprzętu RTV). Ze sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności za 2014 rok wynika, że tylko nieco ponad 200 000 spośród dwóch milionów przedsiębiorstw systematycznie opłaca abonament RTV.

Zaniedbywanie przez użytkowników obowiązku rejestracji odbiorników i niska ściągalność abonamentu, były głównymi przyczynami zainicjowania prac nad nowelizacją obowiązujących przepisów. W Sejmie procedowany jest obecnie projekt zastąpienia opłat abonamentowych tzw. składką audiowizualną. Według założeń miałaby ona być powiązana z liczbą punktów poboru energii elektrycznej u danego odbiorcy (a nie jak dotychczas z liczbą radioodbiorników). Innymi słowy, składkę audiowizualną firmy miałyby płacić od ilości posiadanych liczników prądu.

Oznaczałoby to z jednej strony objęcie składką audiowizualną podmiotów w ogóle nieposiadających radioodbiorników, z drugiej jednak strony znaczne obniżenie kosztów flotowych w przedsiębiorstwach użytkujących kilkadziesiąt i więcej środków lokomocji. Zgodnie z projektem nowej ustawy opłata audiowizualna miałaby wynosić nie więcej niż 15 zł miesięcznie. Przewiduje się, że nowe przepisy zaczną obowiązywać z dniem 1 stycznia 2017 roku, choć biorąc pod uwagę dynamiczne zmiany w procesach ustawodawczych, nie jest to przesądzone.

Bartosz Fogel

Bartosz Fogel

Radca prawny z dziesięcioletnim doświadczeniem zawodowym, partner w Kancelarii Prawnej GFP Legal, wykładowca akademicki. Specjalizuje się w doradztwie na rzecz podmiotów z branży motoryzacyjnej, farmaceutycznej i spożywczej. Jest również doświadczonym prawnikiem procesowym.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [Cz. 1]

Czy posiadanie radia w samochodzie firmowym wiąże się z obowiązkiem uiszczania opłat abonamentowych? Jeśli tak, to kto – pracodawca czy pracownik –…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [Cz. 1] Czy można jeździć na zagranicznych tablicach rejestracyjnych? Jak przerobić auto pięcioosobowe na siedmioosobowe? Opony typu run-flat czy zwykłe – które wybrać? Ściąganie podczas hamowania – przyczyny Zderzenie z rowerzystą - jak uzyskać odszkodowanie? Jak uzyskać odszkodowanie po potrąceniu zwierzęcia? Na którą oś założyć lepsze opony? Przyczyny piszczenia hamulców Co to jest pasek rozrządu typu hot oil? Korodują mimo młodego wieku – auta, które rdzewieją zbyt wcześnie Jak wydłużyć trwałość koła dwumasowego? Wyposażenie auta firmowego – oceniamy przydatność [cz. 1] Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Objawy zużycia koła dwumasowego Co to jest system Easy Fuel? Lubryfikacja gniazd zaworowych - co to jest i czy działa?

Popularne w tym tygodniu:

Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach WP Pomaga: atrakcyjne auto segmentu B w cenie podstawowego kompaktu Jeśli nie akumulator, to co? Przyczyny braku prądu w aucie