Od dziś koniec zimowego paliwa. Datę wskazały przepisy

Od 1 marca na polskich stacjach paliw można sprzedawać przejściowe paliwo. To, jak łatwo się domyślić, ma mniejszą odporność na niskie temperatury. Taka zmiana może budzić obawy właścicieli diesli, którzy z niepokojem obserwują słupek termometru.

Tankowanie. Stacja paliwTankowanie. Stacja paliw
Źródło zdjęć: © WP | Michał Zieliński
Tomasz Budzik

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych od 16 listopada do końca lutego na polskich stacjach paliw musi być oferowane tzw. paliwo zimowe. W przypadku oleju napędowego – co jest tu najważniejsze – temperatura zablokowania zimnego filtra nie może być wyższa niż -20 stopni Celsjusza.

Od 1 marca do 15 kwietnia, a także od 1 października do 15 listopada, stacje mogą zaś oferować tak zwane paliwo przejściowe. Przepisy określają, że w przypadku oleju napędowego wartość temperatury zablokowania zimnego filtra w takim paliwie może wynosić -10 stopni Celsjusza. Jak łatwo zauważyć, jest to wartość wyższa niż w przypadku paliwa zimowego. Jakie ma to znaczenie?

Temperatura zablokowania zimnego filtra (CFPP) to parametr określający moment, w którym z oleju napędowego wytrąca się parafina. Jej cząstki mogą zatkać filtr paliwa i sprawić, że paliwo nie będzie dopływało do silnika. Samochód nie zapali. W przypadku paliwa zimowego taki problem z pewnością nie pojawi się przy temperaturze do -20 stopni. Dla paliwa przejściowego punkt ten ustawiony jest na -10 stopni.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zasięg topnieje jak lód. Cała prawda o elektrykach zimą

Czy jest to problem dla kierowców? Niekoniecznie. Po pierwsze, prognozy pogody dla większości kraju nie przewidują w najbliższym czasie srogich mrozów. Po drugie, dostawcy paliw lokalnie dobierają wskaźnik CFPP w zależności od sytuacji atmosferycznej. Jeśli więc w jakiejś części kraju przewiduje się duże mrozy, na stacje niemal na pewno trafi takie paliwo, które będzie w stanie im sprostać.

Problem może pojawić się jednak wówczas, gdy kierowca z ciepłej części kraju zatankuje paliwo przejściowe, a następnie wybierze się w znacznie zimniejszy rejon – na przykład w góry. W takim przypadku paliwo może nie być przystosowane do znoszenia bardzo niskich temperatur i spowodować unieruchomienie pojazdu.

W razie wątpliwości przed tankowaniem można spytać na stacji o wartość parametru CFPP. To uchroni nas przed przykrą niespodzianką.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów