Jak nie zapłacić mandatu z fotoradaru [cz. 2]

Mandat z fotoradaru nie oznacza jeszcze konieczności zapłacenia kary. Jeżeli kierowca jest przekonany o swojej niewinności, powinien napisać stosowny sprzeciw od pisma zobowiązującego do poniesienia konsekwencji. Jak to zrobić? Cennymi radami służy Radosław Pluciński z Kancelarii Pluciński&Partnerzy.

W treści sprzeciwu należy zgłaszać zarzuty, które podważą wersję przedstawioną przez policję:
1. Nieprawidłowo ustalona tożsamość sprawcy. Taki argument formułujemy, gdy pojazdem kierowała inna osoba niż wskazuje na to policja.
2. Nieprawidłowo ustalony numer rejestracyjny pojazdu, w którym popełniono wykroczenie, co powoduje wskazanie mylne wskazanie posiadacza samochodu. Zazwyczaj dochodzi do tej sytuacji, gdy zdjęcie jest niewyraźne.
3. W miejscu popełnienia wykroczenia nie było wyraźnego oznaczenia zakazu. Tutaj na pewno pomocna będzie nam dokumentacja zdjęciowa miejsca zdarzenia, którą oczywiście możemy wykonać sami.
4. Brak możliwości popełnienia wykroczenia w opisanych okolicznościach – przykładem absurdalne sytuacje wzięte niestety z życia — ciągnik nie osiąga 260 km/h, a samochód na lawecie nie jest w ruchu.
5. Urządzenie było umieszczone w sposób nieprawidłowy i sfotografowało pojazd na przeciwnym pasie ruchu.
6. Urządzenia pomiarowe były niewłaściwie skalibrowane, przez co zawyżały pomiar.
7. Urządzenia pomiarowe nie posiadały niezbędnych dokumentów, badań i certyfikatów, które są wymagane przez przepisy prawa takich jak legalizacja pierwotna i legalizacja wtórna, przeprowadzonych przez Główny Urząd Miar i Wag.
8. Urządzenie pomiarowe nie było wykorzystywane w warunkach jego właściwego zastosowania - w warunkach niezgodnych ze specyfikacją techniczną np. temperatura minus 10 stopni Celsjusza, śnieg.
9. Warunki pogodowe panujące w danym dniu zakłóciły pomiar prędkości — burza, deszcz, śnieg.
10. W miejscu dokonania pomiaru prędkości znajdowały się duże obiekty metalowe i betonowe, zakłócające pomiar.

Wyroki sądów

1. Domniemanie niewinności sprowadza się do tego, że oskarżony jest w procesie karnym niewinny. Twierdzenie przeciwne musi mu być udowodnione. Związana ściśle z domniemaniem niewinności zasada in dubio pro reo, określona w art. 5§2 Kodeksu postępowania karnego, nakazuje rozstrzygnąć niedające się usunąć wątpliwości na korzyść oskarżonego. Zatem udowodnienie winy oskarżonemu musi być całkowite, pewne, wolne od wątpliwości (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 24 lutego 1999 roku; V KKN 362/97; Prok. i Pr. 1999/7–8/11).
2. Zdaniem Sądu nie można w sposób niebudzący wątpliwości stwierdzić, że wyjaśnienia obwinionego, co do kierowania samochodem przez inną osobę są całkowicie nieuzasadnione. Nie można też uznać, bez ryzyka popełnienia omyłki, iż osoba widniejąca na zdjęciu, które zostało wykonane w miejscu popełnionego wykroczenia, to jest „M. I”. Zarówno znajdujące się w aktach sprawy zdjęcie obwinionego, jak i osobista weryfikacja dokonana przez sąd w toku postępowania jurysdykcyjnego polegająca na porównaniu wykonanej przez fotoradar fotografii z wizerunkiem „M. I.”, pozostawiają wątpliwości, co do jego winy. Tymczasem tylko jednoznaczne i niebudzące żadnych wątpliwości ustalenia w tym zakresie mogłyby rodzić odpowiedzialność karną po stronie obwinionego. Ich brak skutkował uniewinnieniem „M. I.” od popełnienia zarzucanego mu czynu (por. wyrok Sądu Rejonowego Wrocław Śródmieście z 2013–08-13 VI W 726/13)

Nasz ekspert:

Radosław Pluciński

Radca prawny w Kancelarii Pluciński&Partnerzy. Partner zarządzający biurem w Warszawie. Stypendysta Fundacji GFPS w Monachium. Ukończył m in. podyplomowe studia MBA w języku niemieckim na WSPiZ im. Koźmińskiego w Warszawie. Współpracował z KGHM Polska Miedź, Sikla Polska, Aluform, Winkelmann, ISE Industries. Wykładowca i autor tekstów. Specjalizuje się w obsłudze prawnej spółek zarówno w języku polskim jak i niemieckim z zakresu m.in.: prawa handlowego i gospodarczego, prawa cywilnego i prawa pracy, prawa wekslowego, prawa przewozowego krajowego i międzynarodowego, prawa ubezpieczeń, prawa leasingowego, prawa budowlanego i nieruchomości, prawa administracyjnego, prawa ochrony środowiska, prawa podatkowego.

Jak nie zapłacić mandatu z fotoradaru [cz. 1]

Fotoradary to zmora polskich kierowców. W założeniu miały służyć poprawie bezpieczeństwa poprzez rejestrowanie wykroczeń, a nierzadko są po prostu…

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Zobacz więcej artykułów z serii: Biznes

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Błędy popełniane podczas montażu samochodowej instalacji gazowej BMW, Audi, Mercedes - sprawdzamy wartość rezydualną segmentu premium [cz. 2] BMW, Audi, Mercedes - sprawdzamy wartość rezydualną segmentu premium [cz. 1] Co oznacza kolor spalin w dieslu? Jak nie zapłacić mandatu z fotoradaru [cz. 1] Wartość rezydualna, czyli za ile sprzedamy auto [cz. 2] Jak działa turbosprężarka i po co jest w samochodzie? Co to jest system XDS, EDL, EDS? Co to jest dołączany napęd na cztery koła? Co to są zwolnice i po co się je stosuje? Świadczenie kulancyjne, a regres ubezpieczeniowy

Popularne w tym tygodniu:

Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach WP Pomaga: atrakcyjne auto segmentu B w cenie podstawowego kompaktu Jeśli nie akumulator, to co? Przyczyny braku prądu w aucie