Wartość rezydualna, czyli za ile sprzedamy auto [cz. 1]

Gdy pierwszy i drugi raz kupowałem samochód, pojęcie wartości rezydualnej było mi w ogóle nieznane. Tymczasem powinno ono stanowić jeden z najważniejszych elementów decyzji o zakupie nowego pojazdu dla firmy, a nawet osoby prywatnej.

Wartość rezydualna to swego rodzaju prognozowanie ile będzie warty samochód w przyszłości, oparte na systematycznym spadku wartości środka lokomocji. Do określenia wartości powinniśmy na początku wiedzieć jak długo chcemy użytkować dany pojazd i w przybliżeniu ile kilometrów nim przejedziemy. Takie dalekosiężne planowanie może się to wydawać dość trudne, ale pamiętajmy, że podobne informacje są nam potrzebne, gdy korzystamy z leasingu czy wynajmu długoterminowego. Poza tym warto poświęcić chwilę na tego typu rozważania, bo stanowią one źródło potencjalnych oszczędności.

Cena za 5 lat

Pozornie informacja o wartości rezydualnej jest najbardziej potrzebna podmiotom leasingującym pojazdy lub świadczącym usługę wynajmu długoterminowego. Tego rodzaju prognozy wpływają na wysokość miesięcznej raty i prosząc o szczegółową ofertę mamy szansę otrzymać również dane o spadku wartości pojazdu, który same w sobie w tym przypadku odgrywają dla klienta mniejsze znaczenie. Jednak sporo podmiotów gospodarczych wciąż korzysta z gotówkowej lub kredytowej formy finansowania i tutaj świadomość od czego zależy wartość rezydualna jest bardzo ważna. Szczególnie wśród osób świadomie nabywających auta, czyli biorących pod uwagę TCO (całkowity koszt użytkowania pojazdu).

Podstawowy element RV, bo tak w skrócie z języka angielskiego określana jest wartość rezydualna, stanowi sama marka pojazdu, a dalej model. Auta posiadające dobry image, pozytywnie postrzegane przez użytkowników znacznie łatwiej potem sprzedać niż samochody uchodzące za słabe jakościowo, awaryjne, niemodne. Dlatego też importerzy pracują w różny sposób, by postrzeganie ich produktów było jak najlepsze.

Rabat nie pomaga

Kolejna kwestia to popularność wśród użytkowników pojazdów używanych określonego segmentu – im większy popyt tym można bardziej windować ceny na rynku wtórnym. Generalizując, czym wyższy segment, tym wartość pojazdu spada szybciej. Tutaj jednak ważna uwaga, auta segmentu A w Polsce mają zazwyczaj niższe RV od małych i dużych kompaktów.

Ciekawie wygląda pod względem wartości rezydualnej kwestia ceny zakupu nowego samochodu, związanej z polityką rabatową importera/dealera — im wyższe ulgi, tym niższa wartość rezydualna. Można zresztą zauważyć pewną prawidłowość. Jeśli importer/dealer oferuje duże rabaty kwotowe, RV maleje, ale jeśli zamiast tego dorzuci jakiś atrakcyjny pakiet wyposażenia, wartość pojazdu za kilka lat może na tym zyskać. Wspiera to również dobrze zorganizowana sieć sprzedaży aut używanych: klient będzie wiedział, że bez większego problemu znajdzie sposób na odsprzedaż starego i kupno nowego środka lokomocji w tym samym miejscu.

Pięciodrzwiowe auta na benzynę, hatchbacki i kombi

Nie można pominąć czynniku związanego z paliwem. Analizując sytuację wśród niezwykle popularnych aut kompaktowych, szczególnie w segmencie „B”, ale także i w „C”, korzystniej nabyć samochód napędzany benzyną niż olejem napędowym. Zazwyczaj jest o wiele tańszy w zakupie, poza tym potencjalni użytkownicy diesli obawiają się drogich w naprawie awarii. Kolejna sprawa to liczna obecność na rynku wtórnym poflotowych pojazdów kojarzonych z agresywną jazdą handlowców. W wyższych segmentach oraz w SUV-ach prym pod względem atrakcyjnej wartości rezydualnej wiodą nadal środki lokomocji napędzane olejem napędowym.

Nadwozie. Najłatwiej z korzystną dla oferenta cenę sprzedać hatchbacki i kombi, nieco gorzej wygląda sytuacja z sedanami, nie wspominając o coupe czy kabrioletach, bo to pojazdy dla klienta o indywidualnych wymaganiach. Lepiej z punktu widzenia RV kupić auto pięciodrzwiowe niż trzydrzwiowe (różnice sięgają około jednego procenta). W kolejnych artykułach przedstawimy informacje jakie wyposażenie warto kupować licząc na wysoką RV, przeanalizujemy także konkretne segmenty publikując informacje, które marki, modele są pod tym względem najlepsze.

Nasz ekspert:

Bartłomiej Binkiewicz (Eurotax)

Kierownik Działu Badania Rynku w firmie Eurotax. Z firmą EurotaxGlass's związany od 2000 roku. Odpowiedzialny za dział przygotowujący produkty do identyfikacji, wyceny oraz prognozy wartości dla pojazdów nowych i używanych na rynku polskim. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego. Fascynat zarówno czterech, jak i dwóch kółek.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Zobacz więcej artykułów z serii: Biznes

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Brud w silniku – dlaczego powstaje i jak z nim walczyć? Zakup samochodu do firmy: Fiat Tipo Co to jest i jak działa ABS? Czy trzeba demontować kulę zaczepu haka holowniczego? Uszkodzenia tarcz hamulcowych – przyczyny i skutki VAT a zakup paliwa do pojazdów firmowych [cz. 1] VAT a zakup paliwa do pojazdów firmowych [cz. 2] Serwisy nieautoryzowane lepsze od ASO?! Budowa klocków hamulcowych Jak wygląda kompleksowy serwis układu klimatyzacji? Ubezpieczenie opon, szyb, kosztów naprawy, assistance – kiedy się opłaca? GAP i ochrona prawna dla pojazdów służbowych, a wartość dla klienta Jak usunąć skutecznie naklejkę rejestracyjną z przedniej szyby?

Popularne w tym tygodniu:

Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach WP Pomaga: atrakcyjne auto segmentu B w cenie podstawowego kompaktu Jeśli nie akumulator, to co? Przyczyny braku prądu w aucie