Fuso Canter - mała ciężarówka

Fuso Canter to ciężarówka, którą mogą prowadzić także kierowcy z prawem jazdy kategorii B, bowiem posiada wersję o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony. Auto dysponuje nawet napędem hybrydowym i elektrycznym.

Konstrukcję nośną pojazdu tworzy rama podłużnicowa. Jej szerokość i długość dopasowano do różnych kategorii wagowych (dmc 3,5 / 6,0 / 7,5 / 8,55 tony). Auto zapewnia warunki do zabudowy, posiada podwójne ogumienie tylnej osi. W ofercie jest sześć rozstawów osi - od 2500 mm przez 2800, 3400, 3850 i 4300 mm do 4750 mm.

Silniki o pojemności 3,0 litra

Układ napędowy Cantera wykorzystuje czterocylindrowy, turbodoładowany silnik Diesla o pojemności skokowej 3,0 litra. Do wyboru są trzy wersje tej jednostki:
· moc 130 KM, 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego,
· moc 150 KM, 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego,
· moc 175 KM, 430 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

W modelach 3,5 t i 6,0 t za oczyszczanie spalin odpowiada połączenie układu recyrkulacji spalin i filtra cząstek stałych. W wyższych kategoriach wagowych wykorzystywany jest silnik o mocy 150 KM lub 175 KM, dodatkowo wyposażony w technologię SCR i wtrysk AdBlue. Interwały serwisowe dla wymiany oleju wynoszą 40 000 km.

Funkcja pełzania

Standardowo za przeniesienie siły napędowej odpowiada pięciobiegowa skrzynia manualna z dźwignią zamontowaną na tablicy rozdzielczej. Alternatywnie do wyboru jest zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa Duonic, dostępna na życzenie dla prawie wszystkich modeli i bazowo montowana w Canterze 8,55 t. Najlepiej ją zastosować w pojazdach przeznaczonych do jazdy w trudnym terenie, np. w budownictwie, gdzie kierowca musi być szczególnie skupiony na otoczeniu pojazdu. Ponadto wyposażono ją w funkcję pełzania, znaną z konwencjonalnych skrzyń automatycznych — przydatną podczas jazdy w korkach i manewrowania przy niewielkich prędkościach.

W przypadku wersji 4×4 z dołączanym napędem przednich kół standardowe wyposażenie obejmuje samoblokujący dyferencjał tylnej osi i przekładnię redukcyjną dla uzyskania maksymalnej siły ciągu. Porównując z modelami 4×2 zwiększono też prześwit — maksymalnie do 320 mm. Standardowo do napędu Cantera 4×4 służy jednostka o mocy 175 KM. Dzięki dopuszczalnej masie całkowitej 6,5 t nośność podwozia wynosi do 3,7 t.

Hybryda i pojazd elektryczny

Innym szczególnym wariantem jest wysokoprężno-elektryczny Fuso Canter Eco Hybrid. Przy ruszaniu i podczas jazdy z prędkościami do 10 km/h do napędu wykorzystywana jest wyłącznie jednostka elektryczna. Później do akcji wkracza silnik Diesla. Poza tym silnik elektryczny zapewnia dodatkową siłę napędową podczas przyspieszania, np. w trakcie wjazdu na wzniesienie. Równoległy układ hybrydowy składa się z czterocylindrowego silnika wysokoprężnego o pojemności 3,0 litra i mocy 150 KM oraz jednostki elektrycznej rozwijającej moc 54 KM. Do jej zasilania służy energia pochodząca z akumulatorów litowo-jonowych o pojemności energetycznej 2,0 kWh. Cały zespół hybrydowy waży 150 kg. Zdaniem producenta auto z hybrydą zużywa maksymalnie o 23 proc. mniej paliwa od wersji tradycyjnej.

Elektryczny Canter E-Cell testowany był już w firmach zajmujących się ogrodnictwem i utrzymaniem terenów zielonych. Elektryczny silnik 6-tonowej ciężarówki generuje moc 150 KM i moment obrotowy 650 Nm. Litowo-jonowe akumulatory mają tu pojemność 48,4 kWh. Canter E-Cell oferuje zasięg przekraczający 100 km. Nośność podwozia wynosi 3 t.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Fabryka w Portugalii

Canter ma szeroki wybór kabin. Kabina komfortowa mierzy 2 m szerokości i oferuje przestrzeń dla 3 osób. W ofercie jest też długa kabina z dwiema parami drzwi. Gdy szczególne znaczenie ma łatwość manewrowania, dobrym wyborem będzie standardowa, pojedyncza kabina o szerokości jedynie 1,7 m. Można ją nabyć w wersjach o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 lub 6,0 t. W połączeniu z odpowiednio wąskim nadwoziem Canter może wjechać do miejsc, które pozostają poza zasięgiem innych lekkich ciężarówek.

Egzemplarze Cantera na rynek europejski wytwarzane są w miejscowości Tramagal w Portugalii.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Wheelsandmore Audi R8 V10 B3AST (2016) Nowy Ford KA nie będzie produkowany w Tychach Audi A6 (2016) - znowu lifting? Ford Mustang najpopularniejszym coupé świata Nowy Renault Koleos oficjalnie zapowiedziany Nowe testy zderzeniowe Euro NCAP (kwiecień 2016) - po raz pierwszy podwójna nota Mitsubishi przyznało się do oszukiwania przy badaniach zużycia paliwa Samochód firmowy „mówi” o przedsiębiorstwie Koniec Jaguarów kombi? Grupa PSA na drodze do automatyzacji jazdy w Europie Fiat 124 Spider już w Polsce! Znamy ceny i wyposażenie Land Rover Defender The End Edition w wykonaniu Kahn Design Lekkie hybrydy jako alternatywa dla tradycyjnych silników spalinowych Tajemniczy koncept od Volkswagena – czyżby następca Touarega? LG Chem zbuduje w Polsce fabrykę akumulatorów Grand Prix Chin 2016 - Rosberg dominator Odrestaurowane Lamborghini LM002 za prawie pół miliona dolarów! Aston Martin Vantage GT8 (2016) - lekkość i moc z toru na drogi Nowy Peugeot Expert (2016) - premiera Wizja samochodu WRC na sezon 2017 według Volkswagena Jakie przebiegi roczne robią prywatnie Niemcy? Konfigurator Forda GT już dostępny - rozpoczęto przyjmowanie zamówień Tesla Model S (2016) - pora na subtelny lifting Jakie samochody osobowe naprawdę kupują Polacy?

Popularne w tym tygodniu:

To już nie jest specjalna wersja Volvo. Poznajcie Polestar 1 Poduszki powietrzne dla dzieci. Jest pierwsze takie rozwiązanie Nowe auto Kena Blocka. W przeszłości jeździł nim Krzysztof Hołowczyc Honda z ambitnymi planami elektryfikacji. Hybrydowa CR-V to dopiero początek Ekstremalna wersja legendarnego Mercedesa do kupienia w Polsce Nowe Audi A7 Sportback. Wciąż kontrowersyjne, nadal efektowne Lexus pracował nad jednym lakierem kilkanaście lat. Co go wyrożnia? Porsche przechodzi na subskrypcję. Zmieniasz auta jak rękawiczki Electric Explorer African Challenge 2018. Z Afryki do Polski… autem elektrycznym! Będą sportowe SUV-y od Hyundaia? Pracuje nad tym spec z BMW Nissan Leaf II od Nismo. Auto elektryczne też może być ekscytujące Amerykanie sprawdzili bezpieczeństwo aut od strony pasażera. Wyniki wciąż nie zachwycają