Serwisy nieautoryzowane lepsze od ASO?!

Na rynku rozgorzała prawdziwa walka o klienta firmowego między autoryzowanymi serwisami obsługi, a nieautoryzowanymi sieciami serwisów. Postanowiliśmy spytać obie grupy o ich największe zalety, zaczynając od „niezależnych”. Jesteśmy ciekawi czy opinie pokrywają się z poglądami klientów.

O zaletach i przewagach nad ASO rozmawialiśmy między innymi z przedstawicielami takich sieci jak InterCars, MotoFlota i PSF, w tekście dodaliśmy też kilka wyjaśnień od redakcji. To firmy mające pod swoimi skrzydłami wiele warsztatów na terenie całej Polski, choć zapewne część czytelników naprawia samochody w jeszcze innych miejscach. Temat malutkich placówek poruszymy przy innej okazji.

Cena w serwisie nieautoryzowanym

Jeden najważniejszych argumentów wysuwanych przez sieci niezależne to oczywiście niskie koszty. W zależności od przypadku, za robociznę i części można zapłacić nawet o kilkadziesiąt procent mniej. Wszystko zależy od tego jaka usługa jest wykonywana, który element wymieniany, czy do serwisu oddajemy pojazd kompaktowy czy też markę premium, klient ma jedno czy więcej aut, itp. Różnice względem ASO wynikają na przykład ze stosowania tzw. zamienników czy też tańszych roboczogodzin, ale nie tylko. Mnożąc niższe opłaty przez liczbę wizyt w punktach związanych z obowiązkowymi przeglądami lub też koniecznymi naprawami, można liczyć na bardzo pokaźne oszczędności.

Przepisy

Pozwalają one na wykonywanie obowiązkowych przeglądów oraz napraw nie tylko przez ASO, lecz także przez nieautoryzowane serwisy (Dyrektywa GVO, a obecnie Rozporządzenie MVBER). Nieautoryzowane serwisy mają również prawo dostępu do informacji serwisowo-technicznej. Największe niebezpieczeństwo czyha jeśli naprawa podczas gwarancji zostanie wykonana niezgodnie z wytycznymi producenta pojazdu. Wtedy to administrator floty musi "się tłumaczyć". Duże sieci deklarują pomoc, gdyby ASO nie chciało uznać warunków gwarancyjnych z powodu wadliwie wykonanej naprawy w nieautoryzowanej placówce, a do takich sytuacji czasem dochodzi.

Liczba serwisów

InterCars, MotoFlota, czy PSF dysponują znacznie szerszą siecią serwisową niż importerzy nawet najbardziej popularnych marek w Polsce. Przykładowo InterCars współpracuje z ponad 700 warsztatami, a największa sieć importerska ASO liczy ponad 100 placówek.

Elastyczność

Przedstawiciele serwisów nieautoryzowanych uważają, że mogą sobie pozwolić na znacznie większą elastyczność względem klienta. Przejawia się ona między innymi szerszym zakresem wykonywanych usług, ale również umawianiem terminów i priorytetem obsługi. Nie zaniedbują przy tym podstawowych wymagań klienta flotowego jak na przykład auto zastępcze na czas naprawy. Nawet usługa door to door czyli odbiór pojazdu od klienta i dostarczenie mu samochodu po wykonaniu usługi bywa w ofercie.

Sprzęt diagnostyczny, kadra

Zdaniem przedstawicieli nieautoryzowanych sieci, sprzęt, z którego korzystają jest uniwersalny, wysokiej jakości, znanych producentów i pozwala na naprawę większości pojazdów będących obecnie na rynku. Nasi rozmówcy uważają także, że w ich szeregach pracują nierzadko lepsi i bardziej wykwalifikowani mechanicy niż w ASO, przechodzący częste szkolenia, choć bardziej ogólne, nie obejmujące specjalistycznej obsługi każdego modelu.

Tendencje rynkowe

Z naszych informacji wynika, że podmioty użytkujące dużą liczbę samochodów i wiele firm CFM stawiają na autoryzowane serwisy głównie w trakcie przebiegu gwarancji samochodu. Później najczęściej przechodzą do nieautoryzowanych sieci (jeśli oczywiście nie sprzedają pojazdów po zakończeniu umowy leasingowej lub też końcu gwarancji). Nie brakuje jednak przedsiębiorstw zajeżdżających do ASO bardzo rzadko lub w ogóle – ufając w pełni niezależnym podmiotom.

Podsumowanie

Skoro ceny znacznie niższe, wszystko zgodnie z prawem, usługi elastyczniejsze, dlaczego firmy wciąż tak chętnie korzystają z autoryzowanych stacji obsługi? O tym już niedługo, zamieścimy informacje zebrane od przedstawicieli ASO. Zachęcamy również czytelników [b]do dzielenia się doświadczeniami związanymi z pracą autoryzowanych i nieautoryzowanych sieci serwisów (redakcja@autokult.pl).

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Zobacz więcej artykułów z serii: Biznes

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Ekojazda w firmach - czy to możliwe? Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? VAT a zakup paliwa do pojazdów firmowych [cz. 1] VAT a zakup paliwa do pojazdów firmowych [cz. 2] Budowa klocków hamulcowych Jak wygląda kompleksowy serwis układu klimatyzacji? Ubezpieczenie opon, szyb, kosztów naprawy, assistance – kiedy się opłaca? GAP i ochrona prawna dla pojazdów służbowych, a wartość dla klienta Jak usunąć skutecznie naklejkę rejestracyjną z przedniej szyby? Jak wybierać letnie opony? - poradnik Jak działa klimatyzacja w samochodzie - wszystko co powinieneś o niej wiedzieć Ubezpieczenia komunikacyjne – czy warto kupić OC, AC, NNW Przyczyny hałasów w tylnym zawieszeniu Kiedy zakładać letnie opony i jak sprawdzić czy się nadają do jazdy Prawa Murphy'ego na drodze - jak sobie z nimi radzić?*

Popularne w tym tygodniu:

Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach WP Pomaga: atrakcyjne auto segmentu B w cenie podstawowego kompaktu Jeśli nie akumulator, to co? Przyczyny braku prądu w aucie