2013 Koenigsegg Agera i Agera R - co nowego? [aktualizacja]

Po roku od premiery Koenigsegga Agery R przyszedł czas na zmiany. Będzie jeszcze szybciej i jeszcze nowocześniej.

2013 Koenigsegg Agera R2013 Koenigsegg Agera R
Piotr Ślusarczyk

Po roku od premiery Koenigsegga Agery R przyszedł czas na zmiany. Będzie jeszcze szybciej i jeszcze nowocześniej.

Moc podstawowej Agery wzrośnie z 940 do 960 KM. Natomiast Agera R rozwinie teraz aż 1140 KM (wcześniej 1115 KM). Silniki obu aut będzie można wkręcić aż do 7500 obr./min zamiast skromniejszych 7250. Tuleje cylindrowe wykonane zostaną w nanotechnologii, co pozwoli na zmniejszenie tarcia między elementami i zmniejszenie zużycia paliwa. Wgrany zostanie też nowy sterownik silnika.

Topowy Koenigsegg otrzyma także felgi w całości wykonane z włókna węglowego. Jedynym elementem zrobionym z innego materiału będzie metalowy zawór. Takie felgi są bardziej wytrzymałe od standardowych i łącznie o prawie 20 kg lżejsze. Kolejna zmiana to poprawki aerodynamiczne, które przy prędkości 250 km/h dadzą o 20 kg większy docisk niż wcześniej.

W Agera R na 2013 rok modelowy nowe będzie także zawieszenie, które powstało przy współpracy z Öhlins Racing - szwedzkich specjalistów w zakresie zawieszeń samochodowych. W aucie standardowo zainstalowany będzie też system Koenigsegg Electronic Stability (KES), który razem z unikalnym zawieszeniem ma zapobiec nadmiernej narowistości auta. Ostatnia nowość to lżejsza tylna część układu wydechowego, która ma także poprawić wydajność pracy dyfuzora.

Zmiany zaimplementowane w poprawionym Koenigseggu Agera R z jednej strony nieco go uładzają, z drugiej czynią go jeszcze bardziej szalonym. Bilans w tym zakresie powinien więc wyjść na zero, a auto na pewno zapewni jeszcze lepsze osiągi niż początkowo.

[aktualizacja 6 marca]

Ulepszony Koenigsegg Agera R to kolejny pojazd, który uchwycono na zdjęciach w jednej z hal Palexpo, gdzie odbywają się genewskie targi motoryzacyjne.

[aktualizacja 7 marca]

Podano oficjalne osiągi poprawionej Agery i Agery R. Słabsza wersja przyspieszy do 100 km/h w równe 3 s, a już po 8 s wskazówka przekroczy 200 km/h. Mocniejsza odmiana do pierwszej setki będzie szybsza o 0,1 s, a 200 km/h osiągnie już o 0,5 s szybciej.

Dla wersji z dopiskiem R podano też czas przyspieszenia do 300 km/h i całkowitego wyhamowania - zajmie to jedyne 21,2 s. Jednak rekordowy czas Agery R przed modyfikacjami to 21,19 s. W sprzyjających warunkach wersja po zmianach ma szansę być minimalnie szybsza.

Obie wersje mają świetne hamulce, które ze 100 km/h zatrzymają samochody już po 30,5 m. Ciekawe są też dane dotyczące spalania, które w cyklu mieszanym ma wynieść tylko 14,7 l/100 km. To więcej niż optymistyczne prognozy.

Poniżej krótkie wideo z genewskich targów.

2013 KOENIGSEGG Agera R at the Geneva Motor Show

  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • 2013 Koenigsegg Agera R
  • Felga włókna węglowego
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • 2013 Koenigsegg Agera R
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/20] Źródło zdjęć: |

Źródło: GTSpirit

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej