1998 Renault Espider [zapomniane koncepty]

Renault Espider to pojazd o ciekawej historii, który zrodził się z niekonwencjonalnego pomysłu. Wykonanie powierzono pozytywnie zakręconemu projektantowi - Francowi Sbarro.

1998 Renault Espider1998 Renault Espider
Arkadiusz Gabrysiak

Renault Espider to pojazd o ciekawej historii, który zrodził się z niekonwencjonalnego pomysłu. Wykonanie powierzono pozytywnie zakręconemu projektantowi - Francowi Sbarro.

Projekty Sbarro już nie raz opisywaliśmy na naszych łamach i każdy z nich to oryginalny, niespotykany pojazd, który różni się od konwencjonalnych samochodów. Dzisiaj przyjrzymy się historii Renault Espider, czyli szalonemu 4-drzwiowemu roadsterowi, który mógł pomieścić 5 osób. Skąd taki pomysł?

1998 Renault Espider
1998 Renault Espider

Otóż ówczesny dyrektor najbardziej prestiżowego wyścigu - LeMans - zlecił Francowi Sbarro zaprojektowanie samochodu, który mógłby być ciekawym eksponatem, jak i pojazdem zdolnym w trochę bardziej emocjonujący sposób przewozić ważne osobistości podczas całej imprezy związanej z 24-godzinnym wyścigiem LeMans w 1998 roku.

Sbarro podjął kontrowersyjną decyzję, aby taki samochód stworzyć na bazie Renault Espace. Matra, która wówczas produkowała ten model dla Renault, wyraziła chęć współpracy, a cały projekt pod przewodnictwem Sbarro został stworzony przez studentów z jego szkoły Espera Sbarro. W tworzeniu całego projektu bardzo blisko współpracowano także z projektantami Renault, którzy odpowiedzialni byli za to, aby nie zaburzyć zbytnio stylistyki podstawowego modelu.

1998 Renault Espider
1998 Renault Espider

Zgodnie z planem, ogólna stylistyka modelu Espace została zachowana, jednak konstrukcję pozbawiono dachu, przez co w nadwoziu i podwoziu zastosowano wiele wzmocnień, aby usztywnić całą konstrukcję. Na darmo możemy tu też szukać przedniej szyby, a cały pojazd otrzymał oczywiście agresywniejszy body-kit. Z przodu znalazły się dwa miejsca, z których każde było zabudowane, a z tyłu zainstalowano trzy sportowe siedzenia w układzie 1 + 2.

Pojazd bazowy przybył z Wielkiej Brytanii, a więc kierownica znalazła się po prawej stronie. Z tyłu zdecydowano się na dwie pokaźnych rozmiarów końcówki wydechu, które umiejscowiono centralnie. Nadwozie samochodu pokryto dwoma kolorami lakieru, przez co ten unikatowy projekt prezentował się jeszcze bardziej efektownie.

1998 Renault Espider
1998 Renault Espider

Pod maską nie zdecydowano się na silnik z bolidów F1 jak to miało miejsce we wcześniejszym koncepcie Renault Espace F1. Postawiono tutaj bowiem na bardziej konwencjonalną jednostkę - 3,0-litrowy motor w układzie V6, który generował 194 KM i około 270 Nm momentu obrotowego. Napęd przekazywany był na przednią oś jak w standardowym modelu.

  • 1998 Renault Espider
  • 1998 Renault Espider
  • 1998 Renault Espider
  • 1998 Renault Espider
  • 1998 Renault Espider
  • 1998 Renault Espider
  • 1998 Renault Espider
[1/7] 1998 Renault Espider Źródło zdjęć: |

Źródło: Sbarro

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił