WAŻNE
TERAZ

Bartosz Zmarzlik szósty raz mistrzem świata

1989 Mazda TD-R [zapomniane koncepty]

W dzisiejszym świecie coraz więcej producentów wprowadza na rynek pojazdy będące połączeniem dwóch klas samochodów - są to tak zwane crossovery. Jeśli myślicie, że połączenie SUV-a z coupe jest stosunkowo świeżym pomysłem, to jesteście w błędzie. Na takie rozwiązanie wpadła bowiem już w 1989 roku Mazda.

1989 Mazda TD-R1989 Mazda TD-R
Arkadiusz Gabrysiak

W dzisiejszym świecie coraz więcej producentów wprowadza na rynek pojazdy będące połączeniem dwóch klas samochodów - są to tak zwane crossovery. Jeśli myślicie, że połączenie SUV-a z coupe jest stosunkowo świeżym pomysłem, to jesteście w błędzie. Na takie rozwiązanie wpadła bowiem już w 1989 roku Mazda.

Japoński producent zaprezentował koncept o nazwie TD-R na salonie samochodowym w Tokio. Pojazd zarówno wtedy, jak i teraz przyciąga wzrok - głównie ze względu na zastosowane tutaj otwierane do góry drzwi typu gullwing. Jednak to nie wszystko - samochód był dwuosobowym, sportowym coupe, które równie dobrze radziło sobie w trudniejszym terenie.

Inżynierowie Mazdy zdecydowali się tutaj na centralnie umiejscowioną 1,6-litrową jednostkę benzynową, która generowała około 180-200 KM. Co więcej - samochód wyposażono także w stały napęd na cztery koła oraz specjalny układ zawieszenia, którego prześwit można było regulować w przedziale od 130 mm do 230 mm. Koła konceptu TD-R umieszczono w narożnikach podwozia, dzięki czemu samochód mógł podołać nawet bardziej stromym podjazdom.

1989 Mazda TD-R
1989 Mazda TD-R

Trzeba przyznać, że Mazda zdecydowała się na odważne połączenie: dwuosobowe coupe z centralnie umieszczonym silnikiem, które zdolne było poruszać się po bezdrożach. I nie mówimy tutaj o leśnej drodze na działkę, gdyż wygląda na to, że koncept ten mógł poruszać się w naprawdę trudnym terenie. Niestety Mazda pozostała w tym przypadku jedynie na prototypie.

  • 1989 Mazda TD-R
  • 1989 Mazda TD-R
[1/2] 1989 Mazda TD-R Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił