1987 Lamborghini Portofino [zapomniane koncepty]

W 1987 roku włoska marka supersamochodów Lamborghini trafiła w ręce amerykańskiego Chryslera. Symbolem tego przejęcia jest w pełni działający model studyjny o nazwie Portofino.

1987 Chrysler Lamborghini Portofino1987 Chrysler Lamborghini Portofino
Arkadiusz Gabrysiak

W 1987 roku włoska marka supersamochodów Lamborghini trafiła w ręce amerykańskiego Chryslera. Symbolem tego przejęcia jest w pełni działający model studyjny o nazwie Portofino.

W 1986 roku jeden z głównych projektantów Chryslera - Kevin Verduyn - stworzył model o nazwie Navajo, którego projekt zatrzymał się na fazie modelu z gliny. Jednak po przejęciu marki Lamborghini Chrysler wznowił ten projekt, który z kilkoma modyfikacjami zadebiutował na salonie samochodowym we Frankfurcie w 1987 roku pod postacią koncepcyjnego pojazdu Lamborghini Portofino.

Ten 4-osobowy samochód został zbudowany na przedłużonej płycie podłogowej Lamborghini Jalpy, z której też pochodził układ przenoszenia napędu oraz sam silnik. Co pierwsze rzuca się w oczy, to oczywiście otwierane do góry drzwi - tradycyjny element Lamborghini. Nowością jest natomiast fakt, że w Portofino mamy dwie pary drzwi, a tylna para także otwiera się do góry, odsłaniając obszerne wnętrze nieprzedzielone słupkami drzwiowymi.

Na pierwszy rzut oka możemy rozpoznać, że projekt ten jest autorstwa Chryslera, a nie Lamborghini, którego styliści nie mieli tutaj tak na prawdę nic do powiedzenia. Nawet logo zostało tutaj zmodyfikowane - tradycyjny włoski byk został wpisany w charakterystyczny pięciokąt Chryslera, co ma tutaj także wymiar symboliczny.

1987 Chrysler Lamborghini Portofino
1987 Chrysler Lamborghini Portofino

Silnik z Jalpy umieszczono tutaj centralnie. Była to 3,5-litrowa jednostka benzynowa w układzie V8, która generowała 255 KM i 310 Nm momentu obrotowego. Portofino ważyło natomiast niespełna 1300 kilogramów, co pozwalało na osiągnięcie prędkości maksymalnej na poziomie 240 km/h - i to z czterema osobami na pokładzie. Napęd na tylną oś przekazywany był za pomocą 5-biegowej przekładni manualnej.

Wnętrze samochodu zostało także dopracowane w każdym szczególe. Znalazła się w nim skórzana tapicerka z żółtymi i zamszowymi akcentami. Tunel centralny kończył się dopiero na tylnym rzędzie siedzeń, co oznaczało, że z tyłu znajdowały się dwa pełnowymiarowe fotele, w których bez problemu powinny zmieścić się dwie dorosłe osoby. Taki rozkład miejsc stał się bardzo popularny w dzisiejszych modelach 4-osobowych, luksusowych coupe takich jak Porsche Panamera czy Aston Martin Rapide.

1987 Chrysler Lamborghini Portofino
1987 Chrysler Lamborghini Portofino

W 1991 roku ciężarówka transportująca Lamborghini Portofino uległa wypadkowi. Zważywszy na fakt, że powstał jedynie jeden egzemplarz tego samochodu, Chrysler zdecydował się go wyremontować. Od 1999 roku można go podziwiać w siedzibie Chryslera w Auburn Hills w Michigan.

  • 1987 Chrysler Lamborghini Portofino
  • 1987 Chrysler Lamborghini Portofino
  • 1987 Chrysler Lamborghini Portofino
  • 1987 Chrysler Lamborghini Portofino
  • 1987 Chrysler Lamborghini Portofino
  • 1987 Chrysler Lamborghini Portofino
  • 1987 Chrysler Lamborghini Portofino
  • 1987 Chrysler Lamborghini Portofino
  • 1987 Chrysler Lamborghini Portofino
  • 1987 Chrysler Lamborghini Portofino
  • 1987 Chrysler Lamborghini Portofino
  • 1987 Chrysler Lamborghini Portofino
  • 1987 Chrysler Lamborghini Portofino
  • 1987 Chrysler Lamborghini Portofino
  • 1987 Chrysler Lamborghini Portofino
  • 1987 Chrysler Lamborghini Portofino
  • 1987 Chrysler Lamborghini Portofino
  • 1987 Chrysler Lamborghini Portofino
[1/18] 1987 Chrysler Lamborghini Portofino Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa