1984 Lotus Etna [zapomniane koncepty]

W 1984 roku na Birmingham Motorshow Lotus zaprezentował model studyjny zaczynający się tradycyjnie od litery E. Był to koncept ochrzczony mianem Etna (nazwa kodowa M300), który został zaprojektowany przez Giuguaro z włoskiego studia ItalDesign.

1984 Lotus Etna1984 Lotus Etna
Arkadiusz Gabrysiak

W 1984 roku na Birmingham Motorshow Lotus zaprezentował model studyjny zaczynający się tradycyjnie od litery E. Był to koncept ochrzczony mianem Etna (nazwa kodowa M300), który został zaprojektowany przez Giuguaro z włoskiego studia ItalDesign.

Stylistyka pojazdu nawiązuje do klasycznych supersamochodów. Mamy więc tutaj niskie nadwozie, szpiczasty przód i leniwie opadającą linię dachu. Etna została zbudowana na bazie innego Lotusa - konkretnie na bazie modelu Esprit, jednak rozstaw osi konceptu był o 7,6 centymetra większy.

1984 Lotus Etna
1984 Lotus Etna

Co ciekawe, pojazd był jedynie stylistycznym eksperymentem, gdyż Etny nie wyposażono w jednostkę napędową. Projektanci jednak o niej kompletnie nie zapomnieli. W oświadczeniu prasowym mogliśmy przeczytać, że samochód miał być wyposażony w centralnie umiejscowiony, 4,0-litrowy silnik benzynowy w układzie V8, którego moc oszacowano na około 330 KM.

Teoretycznie miało to pozwalać na osiągnięcie pierwszych 96 km/h w 4,3 sekundy, a prędkość maksymalną oszacowano na około 290 km/h. Napęd miał być przekazywany na tylną oś poprzez 5-biegową przekładnię manualną.

1984 Lotus Etna
1984 Lotus Etna

W środku Lotus zdecydował się na klasyczną, 2-osobową kabinę bez żadnych futurystycznych akcentów.

W ramach ciekawostek dodam, że powstał jedynie jeden egzemplarz Lotusa Etny, który pozbawiony był silnika. Jednak na Godwood Festival of Speed w 2008 roku pojawił się odrestaurowany Lotus Etna wyposażony w jednostkę napędową w układzie V8.

[block position="inside"]8148[/block]

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy